Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Švec

Přetížených kamionů zvolna ubývá, navrch má policie a celníci s váhou

  • 1
Skoro sedm stovek řidičů letos nachytali na jižní Moravě s přetíženým nákladním autem. Jen celní správa od začátku roku do konce listopadu zvážila přes deset tisíc vozidel a vybrala na pokutách za nadváhu tři čtvrtě milionu korun. Počty přistižených však podle policie dlouhodobě klesají.

"Dopravci si dávají čím dál tím větší pozor, sankce pro řidiče i pro dopravce nejsou žádná legrace," poznamenal brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb.

Řidiči přetíženého kamionu hrozí ztráta tří bodů a až třicetitisícová pokuta. Dopravce pak může zaplatit až půl milionu.

"Přetížená auta si tipujeme přímo v provozu, ale dá čím dál tím větší práci taková najít. Za poslední léta má počet přestupků klesající tendenci," podotkl Šváb.

Nachytat hříšníky už je složitější i mezi náklaďáky, které vozí dřevo, typicky třeba na Znojemsku. Policejní váhy jsou průměrně v provozu každý druhý den. Kontrola kamionu včetně jeho technického stavu zabere i několik desítek minut.

Za letošní rok tak policisté zvážili přibližně tisíc podezřelých nákladních aut. Dvě stovky z nich byly skutečně přetížené.

Vážit může i celní správa

Policisté na jihu Moravy mají k dispozici dvě váhy, další jim může poskytnout Centrum služeb pro silniční dopravu, se kterým spolupracují při některých akcích.

"Kontrolujeme prakticky všude. Velké akce se dělají před Brnem na silnici 52 nebo za Vyškovem na bývalém letišti. Dílčí akce lze uspořádat nahodile kdekoliv, kde je možné bezpečně odstavit kamion," popsal Šváb.

Pravomoc vážit vozidla má i celní správa. Ta používá vedle mobilních vah i jednu stacionární u bývalého hraničního přechodu na dálnici D2.

Za jedenáct měsíců roku 2013 zvážila 10 850 vozidel. Skoro tisícovka kamionů nebyla úplně v pořádku a 470 řidičů odjelo s pokutou.

Nejčastěji se celníci činí právě u stacionární váhy na odstavném parkovišti vedle Lanžhota na Břeclavsku. Před vstupem České republiky do Evropské unie tudy muselo projet každé nákladní auto.

Dnes jen ta, která si celníci vyhlédnou a navedou. "Mobilní váhy pak většinou používáme v okolí Brna a Znojma," upřesnila mluvčí jihomoravské celní správy Lada Temňáková.

Mobilní váhy mají omezení

S mobilními váhami je však potíž. Jsou citlivé na povětrnostní podmínky i terén, což možnosti jejich uplatnění značně omezuje.

"Při použití mobilních vah nesmí pršet nebo být vlhko. Stanoviště musí být umístěno tak, aby byla zachována bezpečnost provozu. A musí být rozloženy na absolutně rovném povrchu," vyjmenovala Temňáková.

Pokud by se totiž kolem správného uložení vah vyskytly pochybnosti, právníci dopravců si s případem umějí lehce poradit.

Podle celostátních statistik Centra služeb pro silniční dopravu bylo v roce 2011 přetížené skoro každé druhé vozidlo, které si specialisté centra vytipovali ke kontrole. Například na dálnici D1 jezdilo podle odhadů čtyři až pět procent přeložených aut.

Přesná čísla však nelze sesbírat, protože se řidiči před kontrolami umějí rychle navzájem varovat. "I z dálnice D1 se zakrátko poté, co se tam objevíme, stane téměř pěší zóna," uvedl za Centrum služeb Jan Huser.