Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Novotný, MF DNES

Policisté kontrolovali pauzy řidičů autobusů, zhřešila jen jedna posádka

  • 7
Policisté na jihu Moravy v neděli kontrolovali, zda řidiči dálkových autobusů dodržují předepsané pauzy. Na stanovištích u Brna a v Lanžotě zastavovali autobusy, které se vracely s turisty z jihu. Během dopoledne jich prověřili tři desítky. Předpisy o době jízdy a odpočinku nedodržela pouze jedna posádka.

"Pět přestupků se týkalo drobných nedostatků v technickém stavu vozů nebo chybějících lékárničkách či hasicích přístrojích," sdělil policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Podle Maláška bývá právě nedělní ráno a dopoledne pro řidiče, který vyjel předcházejícího dne večer, nejsložitější dobou. "Po dlouhé cestě už je unavený a riziko chyby je mnohem větší než třeba v podvečer," vysvětlil mluvčí.

Kontroly v zahraničí se liší, někde chtějí i úplatek

Řidič Radima Petro, kterého policisté kontrolovali, míní, že nehodovost je sice vysoká, ale řidiči autobusů na ní mají naprosto minimální podíl.

"Jenomže díky tachografu jsme velmi snadná kořist, na rozdíl od řidičů osobních aut, kteří nás předjíždějí odhadem stošedesátikilometrovou rychlostí. Jelikož ale nemají záznam, tak na ně nikdo nemá," podotkl. Podle něj by se kontroly měly zaměřit spíš tímto směrem.

Dodal, že s kontrolami se setkává v ČR i v zahraničí. Podle země bývá prověření různě korektní. Například chorvatští policisté prý často chtějí pivo a podobné úplatky, i když řidič žádnou chybu neudělal.

Základ je výchova řidičů, míní Máša z Česmad Bohemia

O důležitosti kontrol je přesvědčen i Vojtěch Máša ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. A to zejména u zahraničních dopravců, kteří podle něj mnohdy pro ty české představují nekalou konkurenci. Stává se to, když nedodržují předepsané přestávky a díky porušování předpisů na provozu ušetří.

Dodal však, že ne vždy lze předpisům vyhovět. Když například řidič uvízne v koloně nebo se zpozdí na objízdné trase, a přitom má ten den někam dojet, musí volit, zda jet, nebo odpočívat.

I Máša zastává názor, že za hodně nehod mohou řidiči osobních vozů. "Základ je ve výchově nových řidičů, a tam si myslím, že by stát měl hodně zpřísnit dozor," uvedl. Část řidičů podle něj nemá na silnicích co dělat.