Kandidát ­ODS Robert Kotzian se částečně podílel na ­vlastních webových stránkách a ­na Facebooku má osobní profil.

Kandidát ­ODS Robert Kotzian se částečně podílel na ­vlastních webových stránkách a ­na Facebooku má osobní profil. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Politici ovládli novou volební zbraň. Facebook. Může být ale zrádná

  • 2
Robert Kotzian v kroji, Irena Matonohová na stromě a Martin Ander ve svatebním. I tak může vypadat předvolební kampaň kandidátů na brněnského primátora. Aspoň ta, kterou vedou na internetu. Stránky či profily na sociálních sítích využívají politici čím dál častěji a mimo jiné lidem ukazují i kus svého soukromí.

Vlastní internetové stránky už rozběhli lídři ČSSD, ODS, KDU-ČSL a zelených. Adepti menších stran na primátorský post se to snaží dohnat alespoň prostřednictvím oblíbeného Facebooku.

Podle marketingového specialisty Petra Gondeka ze společnosti Akon by rozhodně politici neměli internet zanedbávat. "Kandidát na primátora by jej měl využívat. Jako komunikační kanál je zásadní," řekl Gondek.

Brněnský primátor Roman Onderka, slovenský prezident Ivan Gašparovič.

Brněnský primátor Roman Onderka (vlevo) má léta svoje stránky, o Facebooku ale neuvažuje.

Propracovanou internetovou prezentaci má například kandidát za ­ODS Robert Kotzian. Informatik z ­povolání se částečně podílel na ­vlastních webových stránkách a ­na Facebooku má osobní profil a ­ještě se sám stará i o dvě zájmové skupiny.

Ta první, Chci, aby v Brně podzimní komunální volby vyhrála ODS, má nyní 253 členů. Do druhé s­názvem Podporujeme Roberta Kotziana na místo brněnského primátora se přidalo 365 lidí. Diskuse se tam ale zatím příliš nerozběhla, lidé spíše jednotlivě komentují texty, které Kotzian přidal. "Zatím mi ale nikdo přes internet nevynadal," podotkl Kotzian.

Abych fotil, kde jsem, a psal, co ­tam dělám?

Také současný primátor Roman Onderka (ČSSD) má už několik let svoje stránky, o Facebooku ale neuvažuje. "Nerad bych, aby tam někdo komunikoval za mě. A abych někde fotil, kde jsem, a ještě psal, co ­tam dělám, tak to opravdu nestíhám," vysvětlil Onderka.

Martin AnderSvé vlastní stránky už spustili i dva kandidující náměstci. Daniel Rychnovský (KDU-ČSL) je má už rok, Martin Ander (SZ) je rozběhl předevčírem. Podle Gondeka se ale nevymykají průměru. "Všechno v konzervativním stylu. Internet přitom využívají hlavně mladší, popustil bych fantazii. Stránky by mohly být interaktivnější," soudí.

Kandidátka na post brněnské primátorky za stranu TOP 09 - Irena Matonohová Jednička TOP 09 Irena Matonohová svůj vlastní web nemá, založila tedy alespoň napůl veřejný profil na Facebooku. Z něj se lidé dozvědí, kde všude strana kandiduje, ale také co dělala Matonohová o víkendu a ­jaká je oblíbená píseň její babičky.

Odborník: Na Facebook pozor

A­ právě na Facebooku nabádá Gondek k opatrnosti. "Můžete se tam snadno a levně prezentovat, ale jste na tenkém ledě. Může vás to i­ rychle poškodit," varoval Gondek.

Využít další možnosti Facebooku, třeba zakládat diskuse a více s­ voliči komunikovat, zatím ale žádného z kandidátů nenapadlo. Pokročilejší jsou v tom sociální demokraté v Hodoníně. Tam vznikla skupina pod taktovkou ČSSD s názvem Změňme Hodonín. Členové strany denně nastolují diskusní témata a­ poté na schůzích projednávají reakce lidí.