Nově spuštěný web města Brna, který má nahradit dosavadní stránky Ticbrno.cz.

Nově spuštěný web města Brna, který má nahradit dosavadní stránky Ticbrno.cz. | foto: www.GoToBrno.cz

„Go to Brno? No.“ Město na novém webu láká turisty jenom v češtině

  • 12
Nový turistický portál www.gotobrno.cz stál Brno statisíce korun. Stovky tisíc zahraničních návštěvníků ale mají i po startu sezony smůlu. Informace na něm najdou jen v češtině. Přestože magistrát sliboval osm jazykových verzí.

Když primátor Roman Onderka (ČSSD) na konci března spouštěl společně se šéfkou brněnského Turistického informačního centra (TIC) Petrou Kačírkovou nový turistický web za půl milionu korun, pyšnili se hned osmi plánovanými jazykovými verzemi.

„Pro japonštinu jsme se rozhodli proto, že Brno je častým cílem japonských turistů díky Leoši Janáčkovi. Jeho hudba je v Japonsku mimořádně oblíbená,“ vysvětlovala tehdy Kačírková s tím, že jednotlivé překlady přibudou postupně.

Po déle než třech měsících i po startu turistické sezony ale jediné oficiální turistické stránky města zůstávají pouze v češtině. Vedení města totiž mezitím stihlo zaplatit i další desítky tisíc korun za novou verzi původního webu TICBrno.cz, který cizojazyčný byl. Už není.

Proč jediná věc na novém webu, která je v angličtině, je tedy jen jeho název a internetová adresa, včera Kačírková ani Onderka nevysvětlili. Oba odjeli na dovolenou.

„Vlastně máme ještě tři měsíce turistické sezony před sebou. Turisté o nic nepřijdou. Nyní prochází anglická verze portálu konečnými jazykovými korekturami, aby mohla být v nejbližší době spuštěna. Intenzivně se pracuje rovněž na německé jazykové mutaci. Následně budou průběžně nasazovány další jazyky,“ popsala Alexandra Voňková z TIC, která je podřízenou Kačírkové.

Web pro turisty nemá bez cizích jazyků smysl

Například v Olomouci ale mají takový přístup za nevídaný.

„V dnešní době si web nepřeložený do dostatečného množství jazyků neumíme představit. Už třetí rok s tím naším slavíme úspěchy a obrací se na něj stále více zahraničních turistů. Třeba i proto jsme více vidět. Letos jsme se opět dostali mezi doporučení prestižního mezinárodního průvodce Lonely Planet,“ uvedla například mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.

O kolik turistů přitom kvůli nevyhovujícímu webu Brno přijde, nikdo neví. Ale orientačně: jen vloni podle statistik na jižní Moravu zavítalo čtyři sta tisíc cizinců, což je hned po Praze nejvíce v Česku. Průměrně ale stráví turisté v kraji jen dvě noci.

Turistický web Brna, který vedení města připravovalo téměř dva roky, přitom odborníci oslovení MF DNES kritizovali už od výběrového řízení (čtěte zde).

Úředníci ho totiž vypsali, aniž by předem zjistili, co vlastně návštěvníci chtějí. A tvorbu „naslepo“ vyřešili tím, že drahý web po letech vývoje teď ještě rok běží v jakémsi testovacím provozu.

„To, že je portál v zásadě stále nedokončený, vnímám jako zásadní chybu, stejně jako absenci jazykových verzí. Není to ale jediný problém webu. Před časem jsme měli s manželkou volné odpoledne, a tak jsem ji nechal naplánovat program pomocí mobilní verze. Po dvaceti minutách to naštvaně vzdala. Pokud chce Brno podpořit turistický ruch, tak musí jít mnohem dále než v případě webu města Brno.cz, u kterého občané nemají jinou možnost než se jím nějak prokousat,“ popsal uznávaný odborník na webové projekty Jan Řezáč.

Hotová přitom není ani aplikace o Brně pro mobilní telefony - slibovaná magistrátem na přelom května a června. „Mobilní aplikace je v konečné fázi vývoje, prioritní je zprovoznění anglické jazykové mutace a v návaznosti na to v letních měsících spustíme i aplikaci,“ dodala Voňková.