Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravce má vztek na vandaly, podal trestní oznámení za poškrábaná okna

  11:37aktualizováno  11:37
Brněnskému Dopravnímu podniku došla trpělivost s vandaly a podal trestní oznámení. Podle policie však nebude snadné jednotlivé pachatele vypátrat. Výměna všech poškrábaných oken tramvají by podnik podle jeho odhadu přišla na padesát milionů korun.

Máme měnit poničená okna? ptal se před časem cestujících Dopravní podnik. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

"Poškrábaná okna se nelíbí nám a ani cestujícím. Boční okna nevyměňujeme, protože se ukázalo, že nedlouho po vyměnění se stejně opět stanou terčem vandalů. Nemůžeme však dál nečinně přihlížet ničení vozů, proto jsme podali trestní oznámení," vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Výměna poškrábaného, poleptaného či jinak poškozeného okna tramvaje stojí od pěti do čtyřiceti tisíc. Boční okna sice dopravce nemění, u těch čelních se tomu nevyhne. "Vyměňovat se musí, aby měl řidič ničím nerušený výhled z vozu. A čelní okna bývají zpravidla nejdražší," dodala mluvčí DPMB Linda Škrancová.

Mezi nejvíce poškozené patří podle mluvčí obousměrné tramvaje typu KT8. Jde totiž o dlouhý vůz a řidič má jen malý přehled o tom, co se děje v zadní části vozu. Snadným cílem vandalů se stávají také zadní vozy v soupravě, kde jsou spřaženy dva nebo více vozů za sebou.

Poškrábaná okna však nejsou jediné, čím vandalové DPMB trápí. Velké škody působí také sprejováním po karosériích vozidel nebo objektů, poškozováním označníků či jízdních řádů a ničením dalšího vybavení zastávek.

"Loni nás řádění vandalů stálo téměř pět milionů korun. Za to už bychom pořídili například nový autobus," zhodnotil ředitel Havránek.

Vandaly odradí kamery ve vozech

Trestním oznámením se budou v nejbližší době zabývat brněnští policisté. Jejich mluvčí Andrea Straková však připouští, že vypátrat vandaly, pokud nebudou přistiženi přímo při činu, nebude vůbec jednoduché.

"Záleží na konkrétní situaci. K dopadení pachatele mohou pomoci například záznamy z kamerových systémů nebo svědecké výpovědi," připustila.

Nejlepším prostředkem v boji proti vandalům je tak nakonec zřejmě prevence, v tomto případě kamerový systém ve vozech. "Funguje několik let v tramvajích typu Porsche a jejich skla jsou téměř netknutá. Proto jsme přistoupili k rozšíření i do ostatních typů vozidel a postupně jimi osazujeme novější tramvaje," uvedl provozní ředitel DPMB Jiří Valníček.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.