Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Potíže s integrovaným dopravním systémem řeší i kraj

  • 4
Bez příprav a času na promyšlenou vpadl integrovaný dopravní systém na jih Moravy. Obce i cestující si na něj zvykají od konce loňského roku. "Rozjezd je bolestný," shodují se. Už déle než dva měsíce.

Cestující si zvykají na jinak sestavené spoje, nelíbí se jim přestupy a komplikovaná doprava. V Hustopečích například přišli o přímé spoje do Brna. Na radnici se množí stížnosti a zazněly i na posledním zastupitelstvu. Radnice teď váhá, zda v dopravním systému setrvá.

"Nesouhlasíme s přestupováním, řadě lidí to vadí. S Jihomoravským krajem jsme odmítli podepsat smlouvu, podle které máme na IDS přispívat třemi sty tisíci korunami," prohlásil hustopečský místostarosta Jiří Teplý.

"Systém je dobrý, jen si lidé musí zvyknout," tvrdí Kordis

Společnost Kordis, která je provozovatelem dopravy, namítá, že současný systém je dobrý, záleží jen na zvyku. "Když lidé z Hustopečí zajedou autobusem na vlak do Šakvic, dostanou se do Brna dřív, než by jeli dřívějším přímým spojem," míní tiskový mluvčí Květoslav Havlík.

Stejně tak mohou podle něj jet cestující autobusem do Hrušovan a tam přestoupit na vlak. "Dopravu monitorujeme a je patrné, že lidé už ve větší míře tento způsob cestování přijali," odvolává se na statistiku Havlík.

Zavedení přímých autobusových spojů neslibuje, nebrání se ale jednání s městem. "Těch, kteří zatím za dopravu nezaplatili, je víc, s obcemi a městy o problémech dál jednáme," uvedl.

Přímé spoje ale nejsou jediným problémem. Z některých obcí se rázem staly přestupní terminály. Jako například v Židlochovicích na Brněnsku nebo ve Vranovicích na Břeclavsku.

"Je tu naprostý chaos"

Hromadí se tu množství autobusů a nových cestujících. Chybí zázemí a navíc dochází k nebezpečným situacím i pro chodce, kteří přebíhají mezi rušnou dopravou.

"Je tu naprostý chaos. Autobusy nemají kde parkovat, když čekají na odjezd, brání tak v průjezdu dalším. Přibývá i osobních aut, kterými se cestující dopravují na vlakové nádraží, jenže nemáme vůbec žádný prostor, na kterém bychom mohli vybudovat parkoviště," řeší problémy s pozemky starosta Vranovic Jan Helikar.

Pomoc mu včera nabídl krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil. Společně s vedoucím odboru dopravy Rostislavem Snovickým svolali jednání na tamním obecním úřadě.

Hledalo se řešení, kde získat pozemky i peníze na výstavbu přestupního terminálu, tak aby byl bezpečný pro cestující. Starosta už představu má.

"Jednali jsme o koupi části pozemku, který je v majetku Správy železniční dopravní cesty, ta nám prodej nezávazně přislíbila. Tím by se ale vyřešila jen část potíží," uvedl starosta.

Další pozemky, které se nacházejí v blízkosti nádraží, jsou v majetku Lesů České republiky, ty ale o prodeji nechtějí slyšet. "Máme tam dřevosklad a prostor pro nakládání, pozemek potřebujeme," namítá vedoucí provozního oddělení Lesů ČR Zdeněk Vícha. Připustil však variantu, že by Lesy pozemek vyměnily za jiný.

Jednání bylo přesto přínosem. Jen je třeba do dubna vypracovat projekt na řešení a podat žádost o dotaci. "I za současné složité situace může krajské zastupitelstvo uvolnit peníze z rozpočtu na úhradu projektu. Pak bychom řešili, z kterého operačního programu by obec mohla čerpat peníze na realizaci," nabídl pomoc Jaroslav Pospíšil.

Brzy by se tak cestující mohli dočkat alespoň částečného zklidnění chaosu u vlakového nádraží. "Pohyb autobusů i cestujících by měl svůj řád, upravila by se i parkovací plocha," plánuje starosta.