Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky. | foto: www.brnenskevanoce.cz

Pražské? Ne, brněnské Vánoce. Brno láká na trhy, experti kroutí hlavou

  • 228
Jak přilákat do Brna na předvánoční trhy co nejvíc návštěvníků? Město vsadilo na provokaci a kontroverzi, která ale s Vánocemi vlastně vůbec nesouvisí. A podle oslovených odborníků ani nedává smysl. Místo tradičních svátečních motivů lidé narazí na plakáty s textem: Pražské? Brněnské Vánoce.

Proč právě o Vánocích sázet na brněnsko-pražské špičkování, nedokáže nikdo pořádně vysvětlit. Překvapivý slogan na Brňany bude mrkat z plakátovacích ploch, svítících vitrín u zastávek i v městské hromadné dopravě.

„Chtěli jsme moderní a odlehčenou komunikaci, která by nepopírala naše tradice. Předchozí kampaně byly příliš jednotvárné, a tak jsme zvolili téma, o kterém budou lidé mluvit a které vyvolává emoce,“ říká Jana Janulíková, ředitelka brněnského turistického centra.

Brno na Vánoce vyrobilo i speciální placky.

Podle expertů se ale kampaň nepovedla. Zatímco chválí její grafickou stránku, jejíž součástí je obrácený stromeček s červenou mašlí, provokativní text s pražským motivem prý nebude fungovat a považují jej za omyl. „Jde o amatérismus. Nedozvím se, proč zrovna Praha, nápad není rozvinutý a vzbuzuje spoustu otázek. Působí to na mě jako výkřik do prázdna, který je zcela kontraproduktivní,“ soudí brněnský tvůrce reklam Jarek Komárek.

Za pravdu mu dává i Pavel Marek z agentury Marco. „Slogan ve vnímání převáží nad dalšími grafickými prvky. Otázkou zůstává, zda kampaň poukáže na specifičnost Brna a přivede na náměstí víc lidí. Připadá mi to jako laciná snaha o získání pozornosti,“ říká Marek.

Vánoční reklama, která nestaví na Vánocích

Tvůrcem kampaně je agentura Etnetera Motion, která vyhrála výběrové řízení. Sídlo má v Praze a brněnské zadavatele podle Janulíkové přesvědčila kreativitou, nápady a cenovou nabídkou. Za grafické návrhy a zpracování kampaně dostala agentura zhruba 70 tisíc korun.

„Je pravda, že tvrzení s Vánocemi nijak nesouvisí. Chtěli jsme ale pracovat se stereotypy. Není to brněnský komplex, ale nadsázka a typický humor,“ obhajuje kampaň Janulíková.

Oslovení experti se však meziměstské rivalitě nezasmáli. „Nemám rád žabomyší války mezi Pražáky a Brňáky. Téma považuji za vyčichlé. Kdo má potřebu ohýnky rozdmýchávat, zamrzl myšlením před 15 lety,“ kritizuje Václav Štefan z agentury Vaxx.

Názor reklamního experta Marka Prchala

Irituje mě, že kampaň není koncepční. Pouze jednou přeškrtnutá Praha, ale dál už nic, to je dost slabé. Jestli chci srovnávat Prahu a Brno, tak na tom postavím celý koncept a dám to do všech textů. Takto zmínka o Praze působí jako chyba. Schází také vysvětlení, proč je to v Brně lepší než v Praze, dále hlášky, vtipy, příklady.

Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám a rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší "koule", když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu. Chyba je vždy na straně klienta, který za vše ručí a vše schvaluje. Agentura jen dodává a malý rozpočet tu nemohl hrát roli. Za mě zcela nepochopitelné.

„Jako Pražák, který sedm let do Brna dojíždí, situaci velmi dobře znám. Rivalita je silné téma. Srovnání obou měst je samozřejmě dobrý nápad, protože logicky každý Brňák zpozorní, provedení je však nekoncepční a nedotažené. Chtělo to větší ‚koule‘. Když se rozhodnu pro myšlenku, že Brno je víc než Praha, tak o tom má být celá komunikace, ale tady skončili jen u sloganu,“ myslí si Marek Prchal, který má za sebou práci třeba pro Pepsi, Vodafone nebo Škodu a stál za on-line kampaní pro ANO.

Podle agentury Etnetera Motion není kampaň založena na rivalitě. „Naopak jde o zdravý patriotismus a hašteření, které je pouze vedlejším motivem. Jsme rádi, že se nám podařilo už teď vzbudit tolik otázek,“ usmívá se account manažerka agentury Anna Francová.

Je vidět, že to dělali „Pražáci“

Brněnský tvůrce reklam Komárek se domnívá, že je na výsledku poznat, že zakázku zpracovávala firma z Prahy. „V Brně se lidé cítí často zbytečně přehlíženě. Praha je zase uzavřená sama do sebe. Když to velmi zjednoduším, řevnivost ze strany Brňanů je to jediné, co Pražany ve spojitosti s Brnem napadne. To se do podoby kampaně promítlo,“ myslí si muž, který velkou část své profesní kariéry strávil v Praze.

Hlavní motiv s obráceným stromkem je doplněný logem poloviční hvězdy, jež se objeví na suvenýrech – plackách, balicím papíru nebo na obalech bonbonů. „Vycházeli jsme ze zadání, jehož součástí bylo tradiční pojetí Vánoc. Jedná se o odkaz k době, kdy se stromky zavěšovaly ke stropu a zdobily se skromně. Zároveň jsme jeho otočením chtěli zdůraznit odlišnou atmosféru brněnských Vánoc,“ popsala Francová.

Patří pražský motiv do kampaně na brněnské Vánoce?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 3. listopadu 2015. Anketa je uzavřena.

NE
NE 3741
ANO
ANO 288