Předškolní klub klub navštěvuje i čtyřletá Kristýnka. Připravuje se tak na...

Předškolní klub klub navštěvuje i čtyřletá Kristýnka. Připravuje se tak na zápis do školky | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tady se stále učí. Předškolní klub funguje i o prázdninách

  • 3
Nachystat ráno dětem svačinu, odvést je do klubu a ve 12 hodin si je vyzvednout. Tak budou vypadat prázdniny několika rodičů, kteří se rozhodli, že jejich děti budou i přes léto navštěvovat předškolní klub v občanském sdružení IQ Roma servis v Brně.

Zatímco školky a školy mají zavřeno, do brněnského předškolního klubu, který pomáhá lidem ze sociálně vyloučeného prostředí, chodí děti naopak i přes prázdniny.

„Nenahrazujeme mateřskou školu. Jsme poslední možností pro děti, které se kvůli přetlaku nebo diskriminaci do školky nedostaly,“ vysvětlila Jeanne Štelclová, vedoucí Programu pro rodiny, pod nějž předškolní klub spadá.

„Řada romských dětí končí neodůvodněně ve speciálním školství. Nezaměňujme nepodnětnost prostředí, v němž děti vyrůstají, za mentální retardaci. Snad každý romský rodič chce dostat své dítě do školy, kam chodí děti z většinové společnosti. Ví totiž, že pokud se děti odmala nenaučí fungovat s majoritou, nikdy se nebudou cítit jako plnohodnotní občané a neuspějí tak ani na trhu práce. Ze speciálního školství nevede cesta zpět,“ varuje Štelclová.

Službu, která je součástí Centra pro rodiče s dětmi a funguje ve spolupráci s Člověkem v tísni, poskytuje IQ Roma servis zdarma.

Každý den kromě pátku tam chodí průměrně šest dětí od 4 do 7 let, pracují s nimi a rodiči střídavě dvě učitelky. Dohromady mají asi 33 klientů, o prázdninách je zájem nižší než ve školním roce.

„Chceme, aby si děti zvykly na kolektiv. Připravujeme je na zápis do mateřských a základních škol. Rozvíjíme jejich jemnou a hrubou motoriku, učíme je poznávat barvy, geometrické tvary, pracovat s tužkou i štětcem. Rozvíjíme jejich sociální dovednosti i slovní zásobu, některé děti totiž neumí dobře česky,“ popsala Štelclová.

Do předškolního klubu začala minulý týden chodit i čtyřletá Kristýnka, která už umí poznávat barvy i první písmenka.

„Sehnat místo ve školce je těžké. Jsem ráda, že malá může chodit do klubu i přes prázdniny. Zvykne si být mezi dětmi a připraví se na zápis do školky,“ říká její matka Iveta Surmanová.

Programu pro rodiny se letos podařilo dostat 35 dětí do běžných základních škol, kam chodí děti z majority.

Začlenit romské děti do většinové společnosti je levnější

Vedoucí programu doplňuje, že pro stát je mnohem levnější varianta integrovat děti z etnických menšin i ty s handicapem do většinové společnosti už na počátku, protože se pak o sebe v dospělosti postarají samy a stát je nemusí podporovat sociálními dávkami.

Sama Štelclová říká, že v současné době je mnohem větší problém dostat děti do mateřinek než na základní školy. Může za to hlavně podstav školek a netransparentnost postupů při zápisech do mateřských škol.

Ještě před pár lety bylo kvůli diskriminaci těžké dostat romské děti do běžných školek mezi majoritu.

„Poté, co se v únoru 2012 zavedl elektronický zápis do mateřských škol, se ale situace zlepšila. Jsou stanovena jednotná kritéria jako věk, bydliště nebo zaměstnanost matky, takže etnická příslušnost rodičů nemá na rozhodnutí o přidělení místa žádný vliv. Tento způsob zápisu využívají všechny městské části - kromě Brna-střed,“ podotkla Štelclová.