Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politické billboardy zaplavily Brno. Nudí a chlubí se cizími zásluhami

  16:18aktualizováno  16:32
Blíží se komunální volby a Brno zaplavily politické billboardy a plakáty. MF DNES se ptala Brňanů i odborníků na marketing, jak se jednotlivým stranám povedly. Část kampaně ODS si leckdo může splést s reklamou na mobilní aplikaci, zato lidovci se blýskli v profesionálnějším světle než v minulých letech.

Předvolební billboardy a plakáty naplno zaplavily Brno. Prakticky na každém volném místě jsou například na Mendlově náměstí, které je frekventovaným dopravním uzlem. Vedle sebe stojí třeba billboardy tradiční ODS a nového hnutí A co Brno?. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nevím, nevšiml jsem si, nevybavuji si. Když vyrazila redaktorka MF DNES do ulic, naprostá většina Brňanů jí na otázku „Zaujal vás v poslední době nějaký volební billboard nebo plakát?“ odpověděla, že je vlastně moc neregistrují.

A pokud si někdo z dvacítky dotázaných přece jen na něco vzpomněl, byla to kampaň ČSSD.

Fotogalerie

Jenže: rozhodně ji nepřijímají nadšeně.

Třeba Brňanovi Jiřímu Habáňovi vadí kontroverzní billboard s lídrem brněnské kandidátky sociální demokracie Romanem Onderkou, na němž je primátor vyfocený vedle strážnice nebo dobrovolného hasiče.

„Zdá se mi to nevhodné, takhle využívat příslušníky bezpečnostních složek k vlastní politické propagaci,“ kroutí nespokojeně hlavou (o kritice plakátu čtěte zde).

Podle odborníka na politický marketing Miloše Gregora z Masarykovy univerzity je to z pohledu Onderky logický tah. „Pokud jste kontroverzní osobnost, zaštítění lidmi, kteří jsou považováni za autority, vám může pomoct,“ doplnil politolog z univerzity.

ČSSD: Brno – město, které nespí. „Ano, a vadí mi to“

Emoce budí také plakát sociální demokracie s nápisem Brno – město, které nikdy nespí. „Přijde mi to jako výsměch, umístit takový nápis do centra města, kde si lidé opakovaně stěžují na hluk v nočních hodinách,“ hodnotí Ludmila Benešová, která bydlí na náměstí Svobody.

Kritice čelí i další ze série primátorských plakátů, který poukazuje na čistou přehradu. „Vizuálně jsou všechny Onderkovy plakáty příjemné. Na druhou stranu, vyčištění přehrady je zásluhou zelených, ne? To zavání chlubením se cizím peřím,“ diví se studentka Soňa Petrová.

Zelení: Billboardy nechtějí, jen plakáty

Tuto zásluhu ve své volební kampani zdůrazňuje právě i Strana zelených. Na některých plakátech však seznam toho, co se jim za čtyři roky povedlo prosadit, chybí.

„Je škoda, že na některých posterech se objevuje jen heslo Naši práci vidíte každý den a vypsané zásluhy chybí. Přece jen zelení jako opoziční strana nebyli tolik vidět a ne každý si vybaví jejich konkrétní úspěchy,“ zdůrazňuje Gregor.

Billboardy zelených v ulicích nejsou, používají pouze bannery a plakáty. „Outdoorové billboardy nevyužíváme, protože podle našeho názoru hyzdí ráz krajiny,“ vysvětlila volební manažerka Andrea Smolková.

TOP 09: Radši se s voliči přímo setkáme

Prostřednictvím billboardů se výrazněji zatím neprojevila ani TOP 09. „Dáváme přednost přímému kontaktu s voliči, například diskuzím,“ zdůvodnila asistentka manažerky kampaně Monika Dvořáková.

ODS: Reklama na stranu, či aplikaci v mobilu?

Najde nejbližší poštu, poradí, kam jít večer do kina, zprostředkuje nákup SMS jízdenky. Aplikace Modré Brno slouží více než deseti tisícům lidí, otázkou je, nakolik poslouží samotným občanským demokratům.

„Z podoby některých plakátů ODS není vlastně jasné, jestli jde o reklamu na mobilní aplikaci, nebo o volební poutač,“ hodnotí Gregor.

Podle lídra kandidátky brněnských občanských demokratů Františka Vižďy to nevadí. „Naše aplikace je praktická a užitečná věc pro každého. Jejím prostřednictvím ukazujeme, že myslíme moderně a že dokážeme udělat kampaň, která může být k užitku každému,“ zhodnotil Vižďa.

A co Brno?: Špatné načasování

Podobnými nedostatky jako ODS trpí podle odborníka z univerzity také billboardová kampaň A co Brno? „Ještě před prázdninami se v ulicích objevily první kreslené billboardy s animovanou postavičkou Milého Jardy. Ne každý kolemjdoucí z nich však pochopil, že se jedná o politickou kampaň,“ komentuje Gregor.

Navíc: přestože o hnutí bylo při rozjezdu kampaně docela slyšet, v poslední době se o něm mluví méně. „Přepálili to hned na začátku. Zatím to vypadá, že kampaň nebyla nejlépe načasovaná, ale třeba ještě přijdou s něčím, co vzbudí rozruch,“ doplnil politolog.

ANO: Vsází na to, že jsou noví, ne na osobnosti

ANO má kampaň vizuálně podobnou té v předchozích volbách. „Bílé košile bez kravat a vyhrnuté rukávy. Co nám tím chtějí kandidáti říct? Jsme noví, svěží a nezkažení. Vždyť takovou rétoriku používá i jejich předseda Andrej Babiš. Přestože je už skoro rok ve funkci ministra, stále se prezentuje jako politik, který ten post teprve přebírá,“ vysvětluje Gregor.

Důležitou roli hraje současný ministr financí i v komunálních kampaních. „Tím, že na billboardech místních kandidátů nechybí jeho portrét, chce Babiš voličům říct: Je to sice možná neznámý člověk, ale já mu věřím. Nebojte se mu dát hlas,“ objasnil Gregor.

KDU-ČSL: Ženskost v záplavě mužů

S vizuálně příjemnou kampaní přišli letos i lidovci. „Letos to zvládli výrazně lépe než dřív. Zdařilé je i rámování lídryně Kláry Liptákové akcentující její ženskost. V záplavě mužů to může zabrat,“ zakončil politolog.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.