Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Už stovky Brňanů vyzkoušely SMS jízdenku. Další mají otázky

  11:09aktualizováno  11:09
Od pondělí si lze i v Brně koupit SMS jízdenku. Za první den provozu služby využilo přes 700 cestujících. Novinka dopravního podniku ale budí řadu otázek. MF DNES se zaměřila na nejčastější dotazy a výtky.
V Brně fungují sms jízdenky od pondělí.

V Brně fungují sms jízdenky od pondělí. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

1.Proč je nejlevnější a „nejkratší“ SMS jízdenka na 75 minut?

Brno je město dvaceti minut, za tu dobu dojdete kamkoliv v centru pěšky, i hromadnou dopravou to málokdy trvá déle.

Dorazila hned

Brněnskou novinku redakce hned v pondělí vyzkoušela i v praxi, a to dvěma způsoby - nákupem jízdenky klasickou SMS zprávou a prozvoněním. 

Obě jízdenky dorazily do mobilního telefonu ještě o něco dříve, než uplynuly dopravním podnikem avizované dvě minuty. Před prvním objednáním prozvoněním je ještě nutná registrace přes internet. Potvrzovací SMS přišla stejně vzorně jako jízdenka - obratem.

Proč tedy neexistuje levnější SMS jízdenka jako analogie klasického patnáctiminutového lístku za dvacetikorunu? Proč je nejlevnější „mobilní“ variantou jízdenka na 75 minut za 29 korun? Tato otázka se v diskusích na sociálních sítích i pod články objevuje nejčastěji.

"Domnívám se, že levnější SMS jízdenka by se podniku nevyplatila, protože provizi z ceny si bere provozovatel služby," komentuje Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.

"Dva typy jízdenek jsou první verze," odpovídá mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Linda Hailichová. A připouští, že časem nejspíš podnik zavede jízdenky i na kratší dobu - záleží na poptávce. Přitom u klasických lístků je zájem jasný, nejvíce využívané jsou patnáctiminutové a hodinové. 

2.SMS jízdenky jsou tu dražší než klasické. Jak je to jinde?

Kromě přestupní SMS jízdenky za 29 korun (s platností 75 minut) nabízí brněnský dopravní podnik už jen celodenní variantu za 99 korun. SMS jízdenka tak vyjde na 0,387 korun za minutu, což je cena v podstatě shodná s devadesátiminutovou jízdenkou u řidiče za 35 korun. Jenže ta je na tři zóny, SMS jízdenka jen na dvě, vychází tedy ještě méně výhodně. A pokud si lístek na 90 minut koupíte v automatu, vyjde jen na 27 korun.

Oproti tomu třeba v Praze se cena klasických a SMS jízdenek shoduje, výrazně dražší jsou jen ty u řidiče. Stejně v Ostravě je lístek z mobilu levnější než u řidiče. Nicméně ani tady nemají mobilní alternativu "krátkého" lístku na 15 minut, nejlevnější SMS jízdenka je na 70 minut za 27 korun.

3.Jsou esemesky náhradou lístků u řidiče, či běžných?

"V prvních měsících nám jde hlavně o to, abychom snížili počet prodaných jízdenek u řidiče. Zdržuje to dopravu," vysvětluje mluvčí DPMB Hailichová. Dodává, že praxe ukáže, jaký zájem vůbec o službu bude, podle toho se pak podnik zařídí: "Je možné, že v budoucnu SMS jízdenky nahradí i ty z automatů a trafik." 

Podle Martina Pípy je zavedení SMS jízdenek obecně dobrý krok. "Je to pohodlnější a Brnu to chybělo. Zlepšení fungování je jen otázkou času," doufá.

4.Kdy bude tedy podoba SMS jízdného v Brně definitivní?

Cestující si musejí pár měsíců počkat. "Než se služba ustálí, bude to trvat aspoň tři měsíce. Navíc nás čekají atypické měsíce, prosinec se svátky, leden a únor, kdy odjíždějí studenti," míní Hailichová. Je potřeba sledovat poptávku cestujících a sledovat jejich připomínky, teprve potom bude možné službu upravit. 

"Chceme se řídit zájmy cestujících, služba SMS jízdenek je přece hlavně pro ně. Cílová skupina elektronických jízdenek jsou turisté nebo ti, kteří do Brna přijíždějí nárazově, za prací," upřesňuje.

5.Jak dát DPMB vědět svůj názor a požadavky?

"Jízdenka na 75 minut je v Brně absolutní zbytečnost, takže za půl roku zas vše zruší, protože to bude nevyužívaná služba," komentuje na facebookové stránce DPMB Lukáš Hruška. Neboli: když dvacetiminutovou SMS jízdenku podnik ani nezavede, jak vůbec zjistí, že by o ni měli lidé zájem?

"Nejsme hluší a slepí," reaguje s nadsázkou Hailichová. "Sledujeme reakce lidí. Na poptávku jsme během pár měsíců schopni reagovat," dodává. K novým jízdenkám je teď jen na Facebooku DPMB přes 50 komentářů.

6.Je funkce SMS jízdenek užitečná i pro cizince?

Odpověď je jednoduchá. Není. "SMS jízdenku lze koupit jen z domácího čísla. To je bohužel z technických důvodů běžné po celé Evropě. Dopravní podnik ale zahraničním návštěvníkům první dojem z Brna kazí víc, než je nutné. Webové stránky ani cedule na dopravních uzlech jim totiž neporadí, kde se dá papírová jízdenka koupit kartou, ani jak si objednat SMS jízdenku z předplacené SIM karty, kterou řada turistů využívá," kritizuje třeba autor anglicky psaného průvodce Brnem Michal Kašpárek. 

Jediná šance, jak si cizinec může pořídit SMS jízdenku, je přes mobilní aplikaci Sejf. Jenže než si ji do mobilu stáhne a nastaví, rychleji najde trafiku, která bere eura. "Hodláme udělat v angličtině aspoň letáky, které by vysvětlily, jak si jízdenku pořídit," reaguje Hailichová.

7.Jak si brněnskou SMS jízdenku pořídit?

Pomocí SMS ve tvaru BRNO (75 min / 29 Kč) nebo BRNOD (24 hod / 99 Kč) na číslo 90206. Druhá možnost je prozvoněním. Zaregistrujete své telefonní číslo na 910 902 000 či na webu Na-zavolanou.cz. Pro nákup jízdenky zavoláte na 910 902 029 (29 Kč) či 910 902 099 (99 Kč). Majitelé chytrých telefonů si můžou stáhnou aplikaci Sejf a pořídit si jízdenku snadno přes ni.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.