Generální zkouška opery Don Giovanni v titulní roli s Adamem Plachetkou...

Generální zkouška opery Don Giovanni v titulní roli s Adamem Plachetkou (uprostřed). | foto: ČTK

Připravila kostýmy pro filmovou Hepnarovou. Nově oblékla i Giovanniho

  • 0
Jako kostymérka pracovala na řadě úspěšných filmů. Mezi nejnovější třeba patří Já, Olga Hepnarová. Kostýmní výtvarnice a scénografka Petra Krčmářová připravila i kostýmy na představení Dona Giovanniho, které je součástí Hudebního festivalu Znojmo. Hlavní roli ztvárnil známý sólista Adam Plachetka.

Mozartův Don Giovanni v hlavní roli Plachetkou, sólistou Vídeňské státní opery a Metropolitní opery v New Yorku v Louckém klášteře zahájil dvanáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Operní událost roku, kterou čekají v sobotu a v neděli večer reprízy, je spojená i se jménem Petry Krčmářové. Právě znojemská výtvarnice pro festivalovou operu totiž připravila kostýmy.

Nejprve s režijní dvojicí Constance Larrieuovou a Didierem Girauldonem a scénografem Tomem Cillerem vytvořila vizuální koncepci, následně přešla k praktické části. „Děj opery jsme posunuli do současnosti. Hlavním dějištěm je tak lunapark, prostor pro Giovanniho zhýralost, svatební hostina nebo palác, kde se odehrává bujarý večírek. Scéna je minimalistická s kolotočem uprostřed,“ popisuje.

„Kostýmy musí vše barevně a typově doplnit a dotvořit dramatické situace. Mým úkolem je, abych dala dohromady veškeré kostýmní součásti pro jednotlivé postavy této opery. V praxi to tedy znamená zadat jejich šití, sehnat pro ně látky, vyrobit masky, koupit či vypůjčit jednotlivé části kostýmu od pánských košil, po šaty, boty či doplňky,“ vypočítává výtvarnice.

V opeře Don Giovanni je osm hlavních postav, čtyři tanečníci a dvacet členů sboru. „Pro mě práce končí premiérou, vše by však mělo být kompletní již na generální zkoušce,“ podotýká.

Šílené Rusko i Olga Hepnarová

Pro Hudební festival pracuje vůbec poprvé. „Mohu se potkat s největšími profesionály svých oborů. Ti svou houževnatostí dokazují, že za časově i finančně omezených podmínek, při nichž dílo vzniká speciálně pro festival, je reálné vše zvládnout. Všichni jsou perfektně připraveni a panuje zde přátelská atmosféra. V běžném provozu by nastudování opery trvalo měsíce,“ upozorňuje Krčmářová.

Jako kostýmní výtvarnice a scénografka spolupracovala na inscenacích v Činoherním studiu Ústí nad Labem, v Divadle v Celetné v Praze, v Západočeském divadle v Chebu, v pražském Divadle v Řeznické či v Komorní scéně Aréna v Ostravě.

Mimo to se Krčmářová podílela na řadě krátkých i celovečerních filmů, třeba 8 hlav šílenství v režii Marty Novákové. Jeho dějem je průřez šíleným 20. stoletím v Rusku, jímž provádí básnířka Anna Barkova, která strávila ve stalinských lágrech dvě dekády. V hlavní roli se objeví Aneta Langerová.

Další film Dana Wlodarczyka Zloději zelených koní je dramatem o kopáčích vltavínů v čele s Pavlem Liškou, Markem Adamczykem a Jenovéfou Bokovou. „Tyto snímky budou uvedeny do kin na konci roku. Jako kostymérka jsem pracovala také například u filmu Já, Olga Hepnarová od režisérské dvojice Tomáše Weinreba a Petra Kazdy či na filmu Fotograf režisérky Ireny Pavláskové s Karlem Rodenem v hlavní roli,“ jmenuje Krčmářová.

Svět filmu a divadla jí učaroval

Umělecké sklony na sobě pozorovala už odmala – ráda tvořila, malovala, vyráběla. „Vedla mě k tomu máma, která je učitelka výtvarné výchovy. Pro mě se z toho stala přirozenost, bez které bych se pravděpodobně stejně neobešla,“ míní.

Vystudovala Střední školu umění a designu v Brně, obor návrhářství oděvu. „Pokračovala jsem vysokou školou divadelní akademie v Praze v oboru scénografie a následně studiem magisterského oboru kostým a maska. Na DAMU už mi svět divadla a filmu učaroval a bylo rozhodnuto,“ usmívá se.

Právě práce pro film a divadlo ji naplno pohlcuje a nemá příliš mnoho času věnovat se něčemu dalšímu. „Je to opravdu časově i obsahově náročné. Dokud mám příležitost podílet se na tolika zajímavých projektech, chci se ve všem zdokonalovat a získávat zkušenosti,“ uzavírá znojemská rodačka.