Turistické informační centrum (TIC) musí zrušit zakázku na kulturní časopis KAM...

Turistické informační centrum (TIC) musí zrušit zakázku na kulturní časopis KAM za milion korun. | foto: TIC

V Brně musí zrušit zakázku na časopis. Jenže už vyšla první tři čísla

  • 11
Brněnské Turistické informační centrum musí zrušit zakázku na kulturní časopis KAM za milion korun. Háček je v tom, že tři čísla od nové firmy už vyšla. O místo kvůli tomu přišla právnička centra, která nedohlédla na regulérnost soutěže.

Magistrátní měsíčník KAM, který informuje o kulturním dění v Brně, bude na apríla slavit 60 let existence. Od začátku roku vychází v úplně nové podobě, ale město po třech číslech vymýšlí, jak celou zadanou zakázku zruší a vypíše výběrová řízení znovu. Dva ze tří zájemců totiž v tendru nedoložili potřebné dokumenty, které si sám magistrát v podmínkách soutěže vyžádal.

Početná výběrová komise to ovšem při otevírání obálek s nabídkami nezkontrolovala. „Hříšníky“ nevyřadila, ač podle zákona měla. Zakázku pak navíc vyhrála společnost Pocket Media, od které magistrát nikdy neviděl živnostenská oprávnění.

„Je to formalismus, protože tyto dokumenty jsou samozřejmě veřejně dohledatelné. Ale musíme respektovat verdikt kontrolního odboru magistrátu, podle kterého by jinak byl porušen zákon. Zavádíme novou směrnici na výběrové řízení, aby byla vždy jasná odpovědnost jednotlivých členů komise. Nechala jsem také udělat interní audity dalších zakázek, abych měla jistotu, že u nich nedošlo k podobným pochybením,“ potvrdila MF DNES Jana Janulíková, pro kterou měl být KAM prvním výrazným úspěchem v šéfovském křesle.

Náklad se zdesetinásobil na dvacet tisíc výtisků měsíčně, nová je i grafika a struktura magazínu. Cílem bylo, aby magazín znala více než hrstka Brňanů, jak tomu navzdory dlouhé historii bylo dosud.

Kvůli problému s výběrovým řízením z centra odchází po dohodě s Janulíkovou její pravá ruka a právnička organizace Ivana Lasovská.

„Je to pochybení celé výběrové komise. Musí se z toho vyvodit důsledky. Prvním krokem je právě to, že odešla právnička,“ komentovala to brněnská radní Petra Rusňáková (ANO), pod kterou turismus spadá.

Firma, která existovala jen pár dnů

Pochybností o výběrovém řízení je přitom více, ač na rozdíl od té první neodporují zákonu. Třeba to, že zakázku vyhrála firma, která vznikla jen osm dní před koncem lhůty, do které se o tvorbu časopisu mohla přihlásit. Podle obchodního rejstříku Pocket Media založila Kristýna Tieku Lamplotová, toho času ředitelka soukromých jeslí Mary Poppins v Králově Poli.

Podmínkou výběrového řízení přitom bylo i doložení referencí, tedy zkušenosti s vydáváním podobného magazínu s minimálně desetitisícovým měsíčním nákladem. Čerstvě vzniklá firma ho ovšem mít nemohla.

Zaručila se za ni ale společnost Metropolis Live, vydavatel měsíčníku Metropolis. Jednatelem je manžel Lamplotové David Tieku.

Jeho společnost je ovšem už téměř rok v konkurzu. Metropolis Live se tak sama o milionovou zakázku ucházet podle zákona nemohla.

„Obě firmy mezi sebou nejsou nijak propojené. Založili jsme novou společnost a objevila se velká výzva začít vydávat pro Brno kulturní magazín. Využili jsme možnost se přihlásit do výběrového řízení,“ komentoval to Tieku, který vystupuje i za Pocket Media.

Co bude s magazínem dál, není jasné

Zákonu takový souběh skutečností neodporuje ani podle Janulíkové. Záležitost se ovšem mezitím rychle stala předmětem politického boje. Vedení města už před měsícem na zastupitelstvu v záležitosti interpeloval exprimátor Roman Onderka (ČSSD).

Ten je úzce spjatý se svou spolustranicí a bývalou šéfkou Turistického informačního centra Petrou Kačírkovou, kterou nahradila právě Janulíková (psali jsme o tom zde).

Kačírková předtím z instituce odešla za vypjatých okolností (o odchodu zde). Právě po Onderkově interpelaci zakázku začali kontrolovat magistrátní auditoři. A nakonec našli zcela jiné nesrovnalosti, než na které poukazoval Onderka - chybějící dokumenty.

Co se teď stane kvůli tomu s magazínem, který vychází od roku 1957, zatím není jasné. Podle Janulíkové je ve smlouvě zakotvená čtyřměsíční výpovědní lhůta.

„Vše se budeme snažit vymyslet tak, aby nevznikla pomlka ve vydávání KAM a zůstala zachovaná jeho nová oživená podoba,“ uvedla Janulíková.

S turistickým centrem se chystá po návratu ze zahraničí, kde je až do zítřka, jednat i Tieku.