Mateřská škola v Pohořelicích.

Mateřská škola v Pohořelicích. | foto: MŠ Pohořelice

Vybavení na jedničku, ale kantořina vázne, zjistili v problémové školce

  • 6
Rodiče osmi žáků mateřské školy v Pohořelicích na Brněnsku si stěžují na dvě učitelky. Tvrdí, že jejich potomky šikanují. Instituci proto už podruhé navštívila Česká školní inspekce. Zjistila, že školka je sice skvěle vybavená, úroveň výuky se ale propadla. Do školy zamířil i nezávislý konzultant.

O sporech rodičů a učitelek, které trvají už od září, jsme psali zde. Rodiče jsou vyzbrojeni psychologickými posudky dokazujícími, že jejich potomci trpí posttraumatickým stresem, počůrávají se, budí se hrůzou a odmítají do zařízení chodit.

Snahy o výměnu pedagožek jim nevyšly. Ředitelka školky má zastání na radnici i u jiných rodičů. Čekalo se proto na výsledky už druhé kontroly České školní inspekce.

Vzdělávání nebylo dobře organizačně a metodicky plánováno ani zvládnuto, stojí ve zprávě. „Došlo ke snížení pedagogické úrovně v řízení školy. Do 31. srpna má ředitelka zaslat zprávu, jak nedostatky odstranila,“ shrnul náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Co je platné vybavení, když vám dítě zdeptají, říká matka

Školka Veselé království se podle kontrolorů může chlubit vybavením, o kterém se jiným může jen zdát. „Mezi zásadní klady patří výborné materiální podmínky, upravenost a vybavenost včetně areálu školní zahrady,“ píše se v inspekční zprávě. Jen v posledních třech letech sem radnice investovala asi 30 milionů korun.

Stěžovatelé jsou ze zprávy, na kterou s nadějí čekali, zklamaní. „Je odbytá a velice opatrně napsaná. Je logické, že učitelka nebude před inspekcí fyzicky či psychicky ubližovat. Co je platné, že je školka rekonstruovaná za miliony a má výborné vybavení, když z ní děti mají psychosomatické jevy a psychicky vám dítě zdeptají,“ zlobí se jedna z maminek, která nechce zveřejňovat jméno.

Proto, aby se situace neobrátila proti jejímu potomkovi. Rodiče si stěžovali mimo jiné na to, že jejich potomci byli zavíráni na záchod nebo jim učitelky vyhrožovaly, že když budou zlobit, tak si pro ně rodiče nepřijdou. Část z nich už svoje děti přemístila do zařízení v sousední obci.

„Náprava nedostatků byla zahájena, domnívám se, že žádná další opatření není třeba řešit,“ reagoval na výsledky Josef Svoboda, starosta města Pohořelice, které je zřizovatelem.

Každá kantorka učí jinak, zjistil expert

Ředitelka svým pedagožkám stoprocentně věří. „Velice mě mrzí, že je školka stavěna do pozice ‚nekvalitní‘. Z naší strany nedošlo k žádným závažným pochybením,“ míní Helena Kloudová.

Stěžovatelům rozeslala dopisy. „Rodičům, kteří pomluvami poškozují dobré jméno školy, jsme odeslali písemnou výzvu ke zdržení se dalšího difamujícího jednání, jinak přistoupíme ke krokům právní povahy,“ podotkla.

Už před stížnostmi začala spolupracovat s nezávislým lektorem a mentorem Miloslavem Hubatkou. Školka nadstandardně vybavená, kantořina zastaralá, shrnuje i on.

„Ředitelku i učitelky školím v komunikaci s rodiči, tam má škola slabinu. Musejí reagovat na změny, kantorky by se také měly sjednotit, každá učí trochu jinak a to pak znejistí rodiče a vznikají dezinformace a třenice. Školka je nadstandardně vybavená, měla by lépe vytěžit, co má,“ míní Hubatka.

Ten mluví jen o malé skupince nespokojenců. „Ta dost nekonstruktivně útočí a to ubližuje všem rodičům. Ve školce je co zlepšovat, ale není to tragédie,“ podotkl s tím, že když dotazníkovým šetřením zkoumal všeobecnou spokojenost, vyšel mu lepší průměr.

Změnu chtějí všichni, ale může trvat léta

Učitelek se zastávají i někteří rodiče. „Naše dcera navštěvuje zmíněnou třídu. Nikdy se do školky nebála jít nebo se netěšila. Vše je vykonstruované a smyšlené,“ myslí si třeba manželé Mikulcovi.

Hubatku těší, že změnu chtějí všichni – vedení školky, učitelky, rodiče i zřizovatel. „Může to ale trvat i léta, minimálně jeden školní rok, než nové věci prosáknou do kultury školky. Teď nastavujeme koncepci, správný kurz – a jde jen o to, aby se od něj školka neodchýlila.“

Používat zdravý rozum radí v podobně vypjatých situacích nezávislá brněnská psychoterapeutka. „Prostě se nepředpojatýma očima koukat kolem sebe, zda jim chování paní učitelky rezonuje s jejich rodinným a výchovným stylem. A také přesně jak to udělali rodiče v tomto případě, věnovat pozornost dětem a jejich projevům a nebagatelizovat je,“ podotkla Stanislava Ševčíková.