Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

V rachotu se nedá spát. Místní zuří, auta k domům však pustí výjimka

  • 10
Hluk, že se ani v noci nedá otevřít okno a celý dům se třepe. A kolem toho velké zmatky s administrativou. Taková je momentálně dopravní situace v městské části Brno-Bosonohy. Zlepšení je v nedohlednu.

Jelikož místní silnice druhé třídy číslo 602 dlouhodobě překračuje limity hluku, uděluje jí Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje (KHS) výjimku. Ta minulá však po pěti letech skončila a nová ještě není. Starosta Bosonoh Miroslav Sojka (ČSSD) se rozčiluje, že jim teď obcí projíždějí auta neoprávněně.

Výjimku ale s největší pravděpodobností dostanou brzy zpět. Že by se doprava najednou zastavila, se nestane. Silnici 602 má na starosti Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Podle aktuálního přehledu je v kraji ještě dalších sedm silnic druhé třídy, které dlouhodobě překračují limity hluku. Nacházejí se okolo Brna poblíž dálnic a často těmito úseky vede objížďka, když hlavní tah zkolabuje.

Místní protestují, ale nic nezmůžou

„Na dopravu si u nás pořád někdo stěžuje, ale nikdo tomu nevěnuje pozornost. Má to na starosti kraj a jediné jejich řešení je to, že posunou hranici hlukového limitu,“ zlobí se bosonožský starosta Sojka.

„Kraj si o prodloužení výjimky sice zažádal, ale hygiena mu žádost vrátila s tím, že do ní ještě musí zapracovat nějaké věci. To znamená, že tam teď několik měsíců jezdí stejný počet aut, která bez povolení překračují limity hluku,“ doplňuje na vysvětlenou. Dokonce se snaží, aby na příští zastupitelstvo přišel někdo z KHS a situaci jim vysvětlil.

Podle Miroslava Staňka z Odboru hygieny obecné a komunální je však potřebný dokument připravený ke schválení. „Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje žádala o výjimku už loni. Ale chyběla jim tam potřebná zdůvodnění. Je to poměrně složitá agenda, která předpokládá detailní vyhodnocení,“ nevidí v tom žádný rozpor Staněk.

Jihomoravské silnice s výjimkou kvůli hluku

  • II/642 v Brně, část Rokytovy ulice
  • II/380 v Brně, Kaštanová ulice a část Sokolnické ulice
  • II/380 v Brně, Tuřanská ulice
  • II/416 v Blučině (Brno-venkov)
  • II/386 v Kuřimi (Brno-venkov)
  • II/425 v Rajhradě (Brno-venkov)
  • II/152 v Želešicích (Brno-venkov)

Zdroj: SÚS JMK

Výjimky vydávají hygienici na pět až patnáct let. Jaká je přijatelná hranice hluku, však nebyli schopní říct, situace se řeší individuálně. Bosonožská silnice překračuje limity o dva až šest decibelů. V noci ještě více.

Pokud za dobu, na kterou dostal výjimku, správce komunikace nestihne snížit hluk na únosnou hranici, musí alespoň doložit, že k tomu podniká potřebné kroky. Například vyměnit povrch, zajistit výměnu oken u domů podél silnice, snížit maximální povolenou rychlost nebo postavit protihlukové stěny.

„Konkrétně v městské části Bosonohy se to řešilo výměnou oken s požadovanou neprůzvučností. Při celoplošné opravě silnice pak byly zakomponovány do vozovky zpomalovací prvky, jako jsou dopravní ostrůvky, a od 1. ledna se zrušil poplatek za užití dálnice D1 od Holubic až po Kývalku,“ popsala Ivana Ševčíková z ředitelství Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Jenže v Bosonohách rozhodně nemají pocit, že by je najednou auta začala míjet a jezdit po nezpoplatněné části D1. A když dálnici u Bohunic zablokuje nehoda, nahrnou se řidiči právě na objízdnou „šestsetdvojku“.

Ani výměny oken si starosta není vědom. „Nikdy se mi nepodařilo zjistit, ve kterých domech to mělo být. Jako by chtěli jenom hygienu uklidnit, že se silnicí doopravdy něco dělají,“ postěžoval si dále Sojka. Podle něj by situaci vyřešil obchvat.

Hluk trápí i Kuřim, na řešení chybí pravomoce i peníze

Úplně stejné problémy řeší léta v Rajhradu. Nebo Kuřimi, kde chtějí opravovat silnici 386 v ulici Legionářská. Jsou v ní praskliny a výměna povrchu by měla situaci zlepšit. Rekonstrukci původně plánovali na letošní rok, teď však doufají, že se jim to podaří o rok odložit.

V létě se má totiž u Kuřimi opravovat také výpadovka směrem z Brna na Svitavy.

„Je to jediný výjezd z Brna, takže auta pojedou přes Kuřim, a kdybychom uzavřeli ještě Legionářskou, bylo by to opravdu neúnosné,“ myslí si kuřimský starosta Drago Sukalovský (STAN). A dodává, že tranzitní doprava ve městě je zoufale špatná. „Je to náš největší problém. A nic s tím nenaděláme, protože na to nemáme pravomoce ani peníze,“ postěžoval si.

Zlepšení by mohla přinést silnice R43, která má vést od Brna na sever a na kterou už řadu let čekají desetitisíce řidičů. Dokud však není územní plán Jihomoravského kraje, není ani jasné, kdy a zda vůbec tato silnice bude.