Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek na tiskové konferenci po setkání...

Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek na tiskové konferenci po setkání hejtmanů s vládou. | foto: ČTK

Průzkumy dělají z Haška druhého nejoblíbenějšího hejtmana. I přes lhaní

  • 71
Lhal o povolební schůzce v Lánech s Milošem Zemanem. Vedl stranický "puč" proti Bohuslavu Sobotkovi. Neustále si drží funkce hejtmana i poslance, i když slíbil, že se jedné z nich vzdá a nařizuje mu to i ČSSD. Přesto je Michal Hašek druhým nejdůvěryhodnějším hejtmanem. Proč?

Jihomoravský hejtman Michal Hašek přišel po volbách o svůj vliv v sociální demokracii kvůli lhaní o takzvané lánské schůzce. Přesto mu podle výzkumů firmy Sanep stále věří více než polovina obyvatel kraje.

Hašek podle agentury stále zůstává druhým nejoblíbenějším hejtmanem. MF DNES se proto pokusila zjistit, kde se tato obliba bere. Při pátrání po názoru voličů je přitom patrné, že Haška chválí především jedna agentura.

Právě zmíněný Sanep, který čelí kritice řady odborníků. Odpovědi na dotaz, zda ví i o jiném podobném průzkumu, se i sám Hašek vyhnul.

"Dobře ale víte, že výzkumy veřejného mínění nepodceňuji, ale ani nepřeceňuji. Zvláště ty o oblíbenosti politiků. Moc dobře vím, že lidi právem zajímá hlavně práce a její výsledky," zhodnotil Hašek.

Předseda jeho vlastní strany Bohuslav Sobotka Haška přitom kritizuje, že se pořádně nevěnuje žádné ze svých dvou hlavních funkcí. Tedy ani práci poslance, ani práci hejtmana.

Odpouštíme. Česká věc

"Ačkoliv Češi bezprostředně po volbách Haškovu lež v přímém přenosu odsuzovali, s postupem času na ni zapomínají jako na drobnost. To je typickým projevem české kultury, kdy politickým lídrům odpouštíme přestupky, které by je v jiných zemích diskreditovaly," zhodnotila vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR na Karlově univerzitě Denisa Kasl Kollmannová.

Hašek ovšem v řadě rozhovorů po volbách konstatoval, že jeho povolební potíže úmyslně přiživují najaté PR agentury jeho protivníků. Ti ho prý chtějí definitivně zničit, jak nedávno řekl například Lidovým novinám.

"To je naprostý nesmysl. Jednak asi neví, co slovo propaganda znamená, a jednak jeho vyjádření působí samolibým dojmem. Pořád je to on, kdo se dopouštěl intriky a lži," myslí si Kasl Kollmannová.

Haškovu neutuchající oblibu mezi lidmi popisují především pravidelné průzkumy obliby hejtmanů od agentury Sanep.

"Hašek si oproti zářijovému šetření pohoršil o 6 procentních bodů a aktuálně se propadl na druhé místo. I přes tento propad to však lze vnímat jako velice slušné hodnocení, které potvrzuje, že má i přes vnitrostranické potyčky nadpoloviční důvěru obyvatel Jihomoravského kraje," informoval například Sanep v půli prosince.

Na druhém místě za Jihočechem Jiřím Zimolou skončil Hašek i v polovině února. Výsledky Sanepu poté pravidelně otiskne řada médií, které tak na Haškovu oblibu stále upozorňují.

Spíš anketa než statistika

Společnost Sanep, která za těmito výzkumy stojí, však čelí dlouhodobé kritice odborníků kvůli způsobu získávání dat a jejich interpretace.

"V případě Sanepu jde spíše než o výzkum o anketu. Účastníci výzkumu se vybírají sami, není ověřována jejich identita a není možné zjistit údaje o průběhu sběru dat," upozorňuje Václav Forst, který je členem kontrolní komise Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění.

Průzkumy kritizuje i Petr Soukup z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. "Cítím problém v tom, že nikdo neví, jak Sanep data z panelového šetření prováděného on-line převede na populaci celou," zhodnotil Soukup.

Ředitel Sanepu Oldřich Zajíc se ale brání tím, že důvěryhodnost průzkumů jeho firmy prověřil především čas a trh. "Například naše volební předpovědi jsou dlouhodobě těmi nejpřesnějšími. A pokud upozorníme na nějaké trendy ve společnosti, potvrzují naše výsledky poté i jiné agentury," tvrdí Zajíc.

Za kritikou své firmy tak vidí především konkurenční boj. S kritizujícím Sdružením agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění se už navíc několik let soudí o dobré jméno.

Myslivci a hasiči, Haškova opora

Svoji oblibu Hašek rád opírá i o to, že pravidelně získává tisíce preferenčních hlasů. Konkrétně loni při předčasných volbách jeho jméno zakroužkovalo přes 25 tisíc Jihomoravanů, čímž přeskočil i jedničku kandidátky Bohuslava Sobotku.

Je však otázka, kolik voličů mu podporu vyjádřilo samo od sebe a kolik jich k tomu někdo pobídl. O "kroužkování" jihomoravského hejtmana totiž oficiálně požádala například Českomoravská myslivecká jednota, která má v kraji téměř sedm tisíc členů.

"Námi podporovaný kandidát Hašek dlouhodobě pomáhá prosazovat zájmy myslivců," píše vedení myslivecké jednoty v dopise, který má redakce k dispozici.

Podobná aktivita v Haškův prospěch se objevila také u dobrovolných hasičů, kterých je v kraji přes dvacet tisíc a k nimž je Hašek od svého nástupu do funkce hejtmana mimořádně štědrý.

Od roku 2009 totiž hasiči ročně dostávají dotace ve výši 20 až 30 milionů korun. A téměř nemine měsíc, aby Hašek v některé obci slavnostně nepředával hasičům nové vybavení.

"Od snah o volební doporučení se ale distancujeme, už ve stanovách máme uvedeno, že jsme apolitické sdružení," říká mluvčí Sdružení dobrovolných hasičů Čech, Moravy a Slezska Josef Nitra.