Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to správná cesta, hájí neurvalého průvodce Brnem šéfka infocentra

  16:04
Turistický průvodce s názvem To je Brno vyvolal kritiku i protesty. Tedy zaujal, a to byl podle šéfky informačního centra města účel. „V agresivnějším marketingu budeme pokračovat. Věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat,“ říká Jana Janulíková.
Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem To je Brno...

Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem To je Brno stojí. „Chtěli jsme přitáhnout pozornost, to se podařilo,“ říká. | foto: archiv TIC Brno

Rozruch vyvolala hlavně poslední část publikace, jejíž autor, sociolog Stanislav Biler, popsal některé z okolních obcí urážlivým způsobem. A jejich starostové se ohradili proti podobným výrokům v oficiální prezentaci zaplacené z rozpočtu Brna. Blansko je například v průvodci zmíněno jako místo, kde na lidi dýchne nicota, deprese a prázdnota, Kuřim zase jako specifická variace pracovního tábora (o obsahu publikace jsme více psali zde).

Průvodce vydalo Turistické informační centrum města Brna (TIC), které podle Janulíkové zvolilo záměrně agresivní marketingovou strategii s ironií a nadsázkou.

Četla jste vůbec průvodce předtím, než šel do tisku?
Ano a stojím si za ním. Za problémové považuji pouze tři strany na konci, které nejsou úplně politicky korektní a dobře vyvážené. Jinak se jedná o velmi dobré čtení.

Přemýšleli jste o tom, že publikaci stáhnete z prodeje?
Ne, o tom jsme neuvažovali.

A proč problematické části jednoduše nezměníte?
S vedením Brna jsme došli ke kompromisu, že na konec dáme záložku, z níž bude jasné, že jde o autorské texty, a že se vedení města neztotožňuje s názory, které jsou v nich uvedeny. Přiznávám, že z publikace není zcela zřejmé, že je neoficiální. Určitě si to vyjasníme také s prodejci v TIC, aby to lidem jasně vysvětlili.

Starostové vám vytýkají, že netradičního průvodce platíte z veřejného rozpočtu. Co vy na to?
Trošku jsme zašli za hranu, abychom přitáhli mediální pozornost. Vydali jsme ještě hodně dalších propagačních publikací, ale kvůli žádné se nestrhla tak velká lavina zájmu. Dostali jsme od města za úkol vyvolat mezinárodní publicitu, což se daří.

Proč jste v poslední části zvolili formu urážlivých textů?
Uznávám, že je ten poslední text nevyvážený ohledně pozitiv a negativ, navíc brněnské okolí dostalo málo prostoru. Nicméně i ostatní části psali autoři ironicky. Rozhodně jsme nechtěli na nikoho útočit nebo někoho urazit. To nebyl záměr, tím byl marketing. Omlouvám se těm, které to urazilo.

Zněla dohoda s autory tak, že mají psát lehčím perem?
Na začátku jsme se domluvili, že to chceme v nadsázce, to byl náš cíl. Autoři měli volnost v tom, co napíšou, už vůbec jsme nechtěli žádnou cenzuru od města. Vedení Brna o publikaci samozřejmě vědělo, ale nechodím za nimi s každou novou tiskovinou.

Myslíte si, že když okolí Brna vykreslíte negativně, lidé tam budou paradoxně více jezdit?
Tohle je publikace mířící na zcela jinou cílovou skupinu. Ta nechce vidět normální památky, ale touží poznat autentické Brno a jeho okolí. Pokud chce někdo vidět vilu Tugendhat, najde ji ve všech oficiálních průvodcích.

Na koho tedy cílíte?
Cítíme, že Brno má ještě velký potenciál právě pro nový druh turismu. Lidé už nejdou jen suše po památkách a Brno navíc není typickou turistickou destinací. Proto hledáme alternativní způsoby - máme co nabídnout i jiným cílovým skupinám. Píšeme texty nekorektní, sebeironické, kopeme do všech. Cílem je, aby sem lidé jezdili právě proto, že se tady na první pohled nic neděje.

Na čem je takový marketing založený?
Postavili jsme jej na tom, že se Brno ponoří samo do sebe, i ono má totiž své slabiny. A my chceme ukázat jeho netradiční, autentickou podobu. Takže my nekopeme jen do okolních obcí, ale děláme si srandu i ze samotného Brna.

Nemáte strach, že to spíš lidi od návštěvy odradí?
Brno je město, které se nebojí. Buď jen budeme žvanit, nebo se vrhneme na činy. Mým cílem je poskytnout přístup, který funguje. Je to založené na tom, že si lidi dělají srandu, a proto se přijedou podívat.

A co cizinci, pochopí to?
Právě na zahraniční turisty cílíme. Pochopitelně se publikace může dostat i do rukou „gentlemana“, který ji neocení. Ale v takovém případě pochopí, co má v rukou, a nakonec se podívá do jiné publikace.

Jak vůbec vytváříte marketingové strategie?
Nasloucháme, po čem je poptávka. Brno ani zaměstnanci TIC v minulosti do marketingu moc „nešlapali“, což chceme změnit.

Chcete tímto agresivnějším způsobem pokračovat i dále?
Ano, nemáme sice ještě konkrétní projekty, ale věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat.

Autor:
  • Nejčtenější

Muž na rozlučce se svobodou shodil turistu z hradeb, dostal 10,5 roku vězení

11. dubna 2024  10:02,  aktualizováno  11:38

Krajský soud v Brně dnes potrestal Slováka Daniela Madarásze 10,5 lety vězení za to, že loni v září...

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Zábranský: Uděláme maximum, aby se Vsetín cítil jako doma a oslavil postup

13. dubna 2024  10:45

Ačkoliv hokejisté brněnské Komety z extraligového play off vypadli již před časem, přísun zápasů s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se dostat na nádraží? Budoucí brněnskou stanici obslouží třináct linek

11. dubna 2024  5:45

K novému hlavnímu nádraží, které má v Brně začít sloužit v roce 2035, se cestující ze všech stran...

Třetí výhra v přípravě. Čeští hokejisté v Budějovicích porazili Rakousko 5:1

18. dubna 2024,  aktualizováno  19:44

Čeští hokejisté zvládli i třetí přípravný duel před blížícím se mistrovstvím světa. Po dvou výhrách...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

Spása z divize? Asi jednorázový tah, hlásí Zbrojovka k „oživení“ veterána

18. dubna 2024  15:27

Už posun trenéra z divizního béčka bylo v podání vedení Zbrojovky Brno překvapením, když klub v...

Vranovská přehrada slaví 90 let, po výstavbě byla největší ve střední Evropě

18. dubna 2024  15:14

Patří k nejteplejším a nejčistším vodním nádržím v Česku, proto je „Moravský Jadran“ u rekreantů...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...