Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Původ kupovaného masa odhalí kód. Stačí ho načíst mobilem

  7:37aktualizováno  7:37
Zemědělci z Miroslavi na Znojemsku razí cestu mobilní aplikaci, díky které si zákazníci zkontrolují vše o původu kupovaného masa. Zatím je v ní jen minimum dat, ale její autoři už jednají s řadou výrobců i obchodními řetězci.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA, Anna Vavríková,  MAFRA

Jak si žilo prase, do jehož masa se chystám zakousnout? Kdo ho porazil a kdo a kde zpracoval? Na vesnické zabijačce by byly na takové otázky jednoduché odpovědi. Chovatelé z Miroslavi ale usilují, aby takové podrobnosti mohli zjistit i zákazníci v obchodě.

Vymysleli proto mobilní aplikaci FoodCzech, která je ke stažení zdarma. V praxi funguje tak, že zákazník načte takzvaný QR kód z etikety na obalu masa svým chytrým telefonem, čímž zjistí informace o původu i čerstvosti masa. Jinými slovy mapuje celou cestu masa od chovatele na talíř. A časem by nemělo zůstat jen u masa.

Zemědělci, jejichž středobodem je ode dneška brněnské výstaviště, kde začíná Národní výstava hospodářských zvířat, tak reagují na zvyšující se zájem lidí o podrobnosti k původu potravin. Nápad na unikátní aplikaci se zrodil v hlavě Radka Janečka, který je předsedou Agrodružstva Miroslav. Za pomoci specializované firmy se mu podařilo rozjet pilotní projekt.

QR kódy především na baleném mase

„Cyklus zemědělec – jatka – zpracovatel – obchodník je celý zapojen v aplikaci. Informace tedy neocení jen zákazník, ale pomůže i v rámci firemní ekonomiky. Například vidíte, kolik bylo na jatka dovezeno zvířat, jak maso zpracoval řezník a kolik kilo masa z jatek doopravdy vyjde,“ dává příklad Janeček. QR kódy mohou být jak na předem baleném mase, tak je mohou řezníci dodat i k balíčkům při pultovém prodeji.

Systém zatím využívá miroslavské agrodružstvo a projekt Masová bedýnka. Zapojit se chtějí třeba brněnské restaurace Boulevard a U Starýho Billa. Už nyní je ale jasné, že aplikace dosáhne daleko za hranice jižní Moravy.

„Do vývoje investovaly svůj čas a peníze české firmy, od zemědělských družstev přes prodejce až po IT společnosti. Jejich cílem je zjednodušit orientaci na trhu s potravinami a zároveň přispět k férovému podnikatelskému prostředí,“ nastínil obchodní šéf společnosti DataSpring, jež aplikaci FoodCzech vyvinula, Zdeněk Honek.

Janeček zdůrazňuje, že rozšiřující se projekt řídit nebude. „Jsem rád, že jsem byl u zrodu, ale nechci zachraňovat české zemědělství, tomu pomůže jen zákazník,“ zmiňuje.

A to přesto, že aplikace se teprve rozjíždí, takže v supermarketu si zákazník zatím to, jestli maso v obchodě má opravdu český původ a nikdo nemanipuloval s datem jeho spotřeby, vyzkoušet nemůže, v systému totiž zatím chybí větší objem dat. DataSpring už ale oslovuje i velké obchodní řetězce, v současné chvíli také probíhají jednání s několika výrobci a prodejci masa.

„Za správu dat budeme jako technologický provozovatel aplikace účtovat halířové částky za kilogram masa. Koncoví zákazníci budou službu využívat zcela zdarma,“ upřesnila Michaela Pávková z DataSpringu.

Přepsaná cedulka s datem? Aplikace to odhalí

Informace, jež do aplikace dodávají farmáři, řezníci nebo masokombináty, jsou ověřovány v informačních systémech ministerstva zemědělství nebo státní veterinární správy.

„Je tak vyloučeno, že dojde k jejich zkreslování nebo falšování. Veškeré údaje o potravinách jsou pak přes aplikaci okamžitě přístupné každému zákazníkovi,“ dodává Honek.

Na aplikaci se podílí i Agronomická fakulta brněnské Mendelovy univerzity, jejíž studenti sledují jakosti hovězího masa během jeho zrání.

„Považujeme za pozitivní jakoukoli snahu o větší informovanost spotřebitelů. A to nejen ohledně původu masa, ale i významu správného uvádění na trh a produkci potravin. Někteří spotřebitelé totiž především na internetu vyhledávají informace, jejichž uvádění výrobcem nemusí být ani legislativně upraveno. Je nebezpečí, že mohou natrefit na různé zavádějící informace o složení nebo na mýty o jejich výrobě,“ vysvětluje Miroslav Jůzl z Ústavu technologie potravin.

Zatím se aplikace zaměřuje na hovězí a vepřové maso, následovat mají kuřata, ryby, mléko, vejce, ale například i postřiky – člověk tak zjistí, jestli jeho biopotravina vyrostla skutečně bez chemie.

Předseda Zemědělského svazu ČR zná aplikaci z jiných zemí. „U nás začíná a já jsem přesvědčen, že má budoucnost – a to nejenom u masa. Zemědělský svaz tuto aplikaci a její využití podpoří, tak aby se do ní zapojilo co nejvíce našich členů,“ říká Martin Pýcha. Podobný postoj má i ministerstvo zemědělství.

Za zajímavý nápad označil QR kód také znojemský odborník na marketing Pavel Kovařík. „Zájem o lokální produkty obecně roste, takže se tento záměr může setkat s dobrým přijetím u zákazníků. Zvolená forma prezentace výrobků zvyšuje důvěryhodnost v očích zákazníků, protože je znám původ masa. Skenování kódů ale není pro každého. Chápal bych to spíše jako určitou nástavbu, službu zákazníkům. Zemědělci budou muset pracovat i s dalšími formami marketingu,“ uzavřel.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Barmanka přišla o mobil, zloděj ale v podniku vytratil občanku

Na svou nepozornost doplatil v uplynulých dnech zloděj, který chtěl servírce v břeclavském baru ukrást mobilní telefon. Při krádeži mu vypadla občanka, podle...  celý článek

Letecký pohled na brněnský hrad Špilberk.
Opravy Špilberku pokračují. Návštěvníci hradu musí oklikou

Kdo se vydá obvyklou cestou na brněnský hrad Špilberk, narazí nejspíš na zavřenou bránu. Přístup totiž komplikuje další etapa rozsáhlé rekonstrukce jedné z...  celý článek

Na brněnské zastávce Tkalcovská se srazily dvě tramvaje, když se řidič té druhé...
Srážku brněnských tramvají zavinila nepozornost, zraněná žena zemřela

Cestující, zraněná při středeční srážce dvou tramvají v Brně, v nemocnici zemřela. Příčinu nehody vyšetřují policisté, podle jejich zjištění se řidič jednoho z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.