Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


R43 je blíže. První etapa by mohla být hotová v roce 2018

  6:04aktualizováno  6:04
První auta by mohla po silnici R43 projet v roce 2018. Dobrá zpráva to ale je jen pro řidiče, kteří cestují od Boskovicka na sever. Ve hře je totiž jen úsek od Svitávky u Boskovic směrem do Pardubického kraje.

Mapa Brna a silnice R43 - Silnice R43 kopíruje projekt Hitlerovy dálnice, která měla spojit Vídeň s polskou Vratislaví (Wroclaw) | foto: iDNES.cz

Ministerstvo životního prostředí před několika dny zveřejnilo dokumentaci úseku ze Svitávky do Starého Města u Moravské Třebové. I když chystanou stavbu rychlostní komunikace R 43 provázejí protesty, autor dokumentace vlivu na životní prostředí její budování doporučil. Úsek by se měl začít stavět už v roce 2015.

Zatímco aktivisté v okolí Brna stále bojují proti vedení silnice R43 okrajem města, na severním úseku je odpor menší.

Možná i proto se snaží Ředitelství silnic a dálnic ČR získat požehnání právě pro tento relativně bezproblémový čtyřicetikilometrový úsek. Další dva úseky, které by silnici přivedly až na dálnici D1 u Brna a které obyvatele severní části Jihomoravského kraje zajímají nejvíc, se budou posuzovat zvlášť.

Silnice potřebuje odlehčit
Na rozdíl od nich není s trasou mířící na sever tolik problémů. Obce si od ní slibují prosperitu a odlehčení přetížené silnice I/43 ze Svitav na Brno. "Dosavadní silnice na Brno je přetížená, při měřeních se ukazuje, že v zástavbě kolem ní jsou překračovány hlukové limity," uvedl vedoucí svitavské pobočky Krajské hygienické stanice Bohumil Havel.

Proti jsou jen lidé bydlící v klidných obcích na konci Boskovické brázdy, silnice podle nich zhorší životní prostředí. A paradoxně nejvíc vadí posun v přípravě severního úseku silnice opět brněnským občanským sdružením bojujícím proti průtahu nejjižnější části silnice Bystrcí a stavbě dálniční mimoúrovňové křižovatky napojující R43 na dálnici D1.

Silnici rozdělí, pak ji prosadí
Rozdělení celé plánované silnice do několika staveb podle nich povede k tomu, že úřady prosadí bezproblémovou část dálnice a zbývající část už se prostě musí dostavět. "Podle nás ministerstvo nezvládá svou úlohu, když mlčí k takzvanému salámování celé trasy R43," uvedl před časem Miroslav Patrik z Dětí Země.

Odpůrci z Brna a okolí navrhují alternativní trasu nejjižnějšího úseku silnice, která by vedla "sousedním" údolím Boskovické brázdy. S tím ale zásadně nesouhlasí kraj podporovaný obcemi severně od Brna. Podle studie, kterou si nechal vypracovat, je trasa Boskovickou brázdou nesmyslná.

K dokumentaci "severního" úseku se nyní mohou lidé do třiceti dní vyjádřit. Její text lze nalézt v Informačním systému EIA na internetu. Nezávislý expert pak zpracuje posudek.
 
Všeobecně se očekává, že trasu podpoří. "Trasa je stabilizovaná, obce s ní počítají. Navíc intenzita dopravy směrem na Brno neuvěřitelným způsobem vzrůstá a stávající trasa přes březovou je katastrofická," uvedl poslanec Radko Martínek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Johann Gregor Mendel
Génius genetiky neuspěl u zoologické zkoušky, později se postavil vládě

Že zkoumáním hrachu položil základy genetice, ví o Gregoru Johannu Mendelovi snad každý. Život však slavnému Brňanovi, od jehož narození ve čtvrtek uplynulo...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok (vlevo) si 20. července prohlédl nový úsek opravené...
Po modernizaci se otevírá část dálnice D1 mezi Devíti Kříži a Bíteší

Opravený úsek dálnice D1 mezi Devíti Kříži a Velkou Bíteší směrem na Prahu se dnes otevírá pro dopravu. Řidiči na něj budou moc vjet nejpozději ve 13:00....  celý článek

Na brněnské zastávce Tkalcovská se srazily dvě tramvaje, když se řidič té druhé...
Srážku brněnských tramvají zavinila nepozornost, zraněná žena zemřela

Cestující, zraněná při středeční srážce dvou tramvají v Brně, v nemocnici zemřela. Příčinu nehody vyšetřují policisté, podle jejich zjištění se řidič jednoho z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.