Ministerstvo životního prostředí před několika dny zveřejnilo dokumentaci úseku ze Svitávky do Starého Města u Moravské Třebové. I když chystanou stavbu rychlostní komunikace R 43 provázejí protesty, autor dokumentace vlivu na životní prostředí její budování doporučil. Úsek by se měl začít stavět už v roce 2015.
Zatímco aktivisté v okolí Brna stále bojují proti vedení silnice R43 okrajem města, na severním úseku je odpor menší.
Možná i proto se snaží Ředitelství silnic a dálnic ČR získat požehnání právě pro tento relativně bezproblémový čtyřicetikilometrový úsek. Další dva úseky, které by silnici přivedly až na dálnici D1 u Brna a které obyvatele severní části Jihomoravského kraje zajímají nejvíc, se budou posuzovat zvlášť.
Silnice potřebuje odlehčit
Na rozdíl od nich není s trasou mířící na sever tolik problémů. Obce si od ní slibují prosperitu a odlehčení přetížené silnice I/43 ze Svitav na Brno. "Dosavadní silnice na Brno je přetížená, při měřeních se ukazuje, že v zástavbě kolem ní jsou překračovány hlukové limity," uvedl vedoucí svitavské pobočky Krajské hygienické stanice Bohumil Havel.
Proti jsou jen lidé bydlící v klidných obcích na konci Boskovické brázdy, silnice podle nich zhorší životní prostředí. A paradoxně nejvíc vadí posun v přípravě severního úseku silnice opět brněnským občanským sdružením bojujícím proti průtahu nejjižnější části silnice Bystrcí a stavbě dálniční mimoúrovňové křižovatky napojující R43 na dálnici D1.
Silnici rozdělí, pak ji prosadí
Rozdělení celé plánované silnice do několika staveb podle nich povede k tomu, že úřady prosadí bezproblémovou část dálnice a zbývající část už se prostě musí dostavět. "Podle nás ministerstvo nezvládá svou úlohu, když mlčí k takzvanému salámování celé trasy R43," uvedl před časem Miroslav Patrik z Dětí Země.
Odpůrci z Brna a okolí navrhují alternativní trasu nejjižnějšího úseku silnice, která by vedla "sousedním" údolím Boskovické brázdy. S tím ale zásadně nesouhlasí kraj podporovaný obcemi severně od Brna. Podle studie, kterou si nechal vypracovat, je trasa Boskovickou brázdou nesmyslná.
K dokumentaci "severního" úseku se nyní mohou lidé do třiceti dní vyjádřit. Její text lze nalézt v Informačním systému EIA na internetu. Nezávislý expert pak zpracuje posudek.
Všeobecně se očekává, že trasu podpoří. "Trasa je stabilizovaná, obce s ní počítají. Navíc intenzita dopravy směrem na Brno neuvěřitelným způsobem vzrůstá a stávající trasa přes březovou je katastrofická," uvedl poslanec Radko Martínek.