V sobotu na D1 instalovali nový kamerový systém. (7. května 2016)

V sobotu na D1 instalovali nový kamerový systém. (7. května 2016) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na D1 začal měřit radar naostro úsekovou rychlost. Zatím v jednom směru

  • 148
Řidiči, které ve zúžené části D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou zachytí speciální radar při překročení povolené rychlosti, můžou od pondělí dostat pokutu. Ale jen ve směru z Brna na Prahu. Přestupky v druhém směru totiž narychlo dostaly na starost Šlapanice, které tak nebyly připravené.

První kamerový systém v Česku, který změří úsekovou rychlost a má přimět řidiče, aby na opravovaných částech dálnice jezdili podle předpisů, nainstalovali pracovníci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začátkem května (psali jsme zde).

Umístili jej na D1 nedaleko Rosic, mezi Ostrovačice a Kývalku, kudy v průměru denně projede 46 tisíc aut. Od té doby systém testovali.

V pondělí zkušební provoz skončil a radar začal měřit naostro.

„Možnost, že řidičům, kteří nyní překročí povolenou rychlost, přijde výzva k zaplacení pokuty, existuje,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Vedoucí odboru dopravy městského úřadu v Rosicích Miloš Burian oficiální start radaru potvrdil.

Radar má toleranci deset kilometrů

Systém funguje na principu dvou kamer, které jsou od sebe vzdáleny tři kilometry. Projíždějící auto vyfotí, vypočítají jeho průměrnou rychlost a data odešlou úřadu s rozšířenou působností, tedy Rosicím. Místní úředníci pak vystaví pokutu.

„K její přesné výši ale zatím žádné bližší informace poskytnout nemůžu,“ reagoval Burian. Potvrdil však, že se částka bude pohybovat mezi 600 až tisíci korunami, o čemž se mluvilo už v předchozích týdnech.

Zároveň doplnil, že ačkoli maximální povolená rychlost je na rekonstruovaném úseku mezi uzavírkami 80 kilometrů v hodině, kamery jsou nastaveny s desetikilometrovou tolerancí.

Šlapanice se o přidělení přestupků dozvěděly minulé úterý

Pokuty za překročení nařízené rychlosti se zatím týkají pouze řidičů, kteří pojedou z Brna na Prahu. V opačném směru se testování prodlouží nejspíš o měsíc. A to z důvodu, že na poslední chvíli dostala řešení přestupků ve směru z Prahy do Brna na starost radnice ve Šlapanicích.

Většina území měřeného úseku spadá pod Rosice, konečný radar, jenž snímá řidiče právě ve směru na Brno, už ale katastrálně patří Šlapanicím. Podle zákona tedy přísluší tamním úředníkům, aby přestupky řešili.

„Mohli jsme se to však dozvědět dřív. Zaskočilo nás to,“ přiznala starostka Šlapanic Michaela Trněná (Čisté Šlapanice).

Že vydávání pokut částečně padne i na Šlapanice, zjistilo město minulé úterý. Na rozdíl od Rosic, kde už stacionární radary nějakou dobu fungují, na to šlapaničtí úředníci nejsou připravení a nemají ani dostatek pracovníků. Starostka Trněná počítá s tím, že najmou jednoho až dva nové zaměstnance.

Řidiči si dají pozor, věří obce

„V Rosicích už měření prováděli, takže jsou vybavení personálně i technicky. Na druhou stranu jsme ve Šlapanicích zvažovali, že také pořídíme radary, takže bychom se na to stejně museli připravit. Tohle situaci urychlilo,“ dodala Trněná.

S ministerstvem dopravy teď řeší, že pokutovat začnou od července. Přesné datum určí podle toho, jak rychle se úřad stihne připravit.

Že jedna z kamer bude na území Šlapanic, přitom původně v plánu nebylo.

„Ředitelství silnic a dálnic hledalo technicky vhodné umístění. Radar musí být napojený na elektřinu a vyšlo to tak, že vhodné místo katastrálně spadá právě tam. Abychom se drželi v mantinelech zákona, obrátili jsme se na paní starostku,“ vysvětlil Neřold.

Ve Šlapanicích se nebojí, že by je nová povinnost administrativně zahltila. Stejně to vnímají i v Rosicích. Podle zástupců obou obcí o kamerovém systému naprostá většina řidičů už ví, takže si na opravovaném úseku D1 dají pozor. Navíc modernizace skončí v říjnu, poté ŘSD radary s největší pravděpodobností přesune na jiný opravovaný úsek.

Zařízení vyšlo na 1,7 milionu korun a je v Česku zatím jediné svého druhu. ŘSD chce postupně pořídit pět dalších, která kvůli dodržování rychlosti rovněž umístí na opravované části dálnic.

Když loni v září udělalo mezi Ostrovačicemi a Kývalkou týdenní pilotní měření, ze 148 tisíc řidičů jich 40 tisíc překročilo tehdy povolenou stokilometrovou rychlost.

Podívejte se, jak na D1 instalovali měřící kamery: