Pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha by chtěl Slovanskou epopej do Prahy přestěhovat co nejdříve. Roman Koucký, který zastupuje Muchovy potomky, však trvá na tom, že v praze pro dílo musejí nejprve vybudovat adekvátní prostory.

Pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha by chtěl Slovanskou epopej do Prahy přestěhovat co nejdříve. Roman Koucký, který zastupuje Muchovy potomky, však trvá na tom, že v praze pro dílo musejí nejprve vybudovat adekvátní prostory. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Radní z Prahy a advokát z Pardubic se utkali o „bytí“ krumlovské Epopeje

  • 18
Jeden je pražský radní pro kulturu, druhý koncipient v advokátní kanceláři. Ačkoliv by se za normálních okolností zřejmě nepotkali, jedno mají Ondřej Pecha i Roman Koucký společné. Bojují totiž o slavnou Muchovu Slovanskou epopej. Ovšem každý na jiné straně barikády.

Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje.Roman Koucký bydlí v Pardubicích a pracuje v Praze. Přesto minulé dny prožíval hlavně v Moravském Krumlově. A byly tu pro něj od minulého čtvrtka dost hektické. "Moc jsem se od té doby nevyspal. Řada známých mi říkala, že je na mně únava hodně vidět," přiznal Koucký.

Roman Koucký pracuje jako koncipient v pražské advokátní kanceláři Jablonský Vladimír, která zastupuje část potomků Alfonse Muchy. A právě potomci slavného malíře si nepřejí žádnou manipulaci s dílem až do doby, než bude mít Praha zbudován pro Slovanskou epopej důstojný výstavní prostor.

Do noci připravuje materiály a příliš se nevyspí

Čtvrteční nájezd pražských galeristů na krumlovský zámek, kde chtěli Epopej sundat z rámů a odvézt na výstavu do Prahy, jak jim umožnil soud, proto donutil Kouckého k rychlé akci.

Už jeho příjezd do Krumlova v okamžiku, kdy galeristé začali plátna Epopeje balit, byl nepřehlédnutelný. "Nemůžete nám bránit, abychom tady byli!" dral se hlasitě s místními studenty gymnázia do výstavního sálu, aby s nimi zdokumentoval nakládání s obrazy.

Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje.Na zámku v Moravském Krumlově začalo balení slavné Muchovy Slovanské epopeje.

"V uplynulých dnech jsem se docela dost zapotil. Pracoval jsem pokaždé dlouho do noci, připravoval materiály, studoval, radil se s kolegy. A stále jezdil z Pardubic do Krumlova. Tam, zpátky, tam, zpátky. Pokaždé 150 kilometrů," přiblížil.

Mezi desítkami rozhovorů v ostře sledované kauze, které od čtvrtka poskytuje médiím, stačil v pátek podat trestní oznámení. Podle něj pražští restaurátoři mařili výkon úředního rozhodnutí, když Epopej svěšovali.

Přesto nemůže říct, že by mu spor o Epopej šel už na nervy. "Mě právničina baví, takže já to beru jako koníček. Není to pro mě práce," dodal.

O Epopej jsme se roky starali, zlobí se radní Pecha

Ondřej Pecha, pražský radníJeště v březnu nadšeně líčil plány, které má hlavní město se Slovanskou epopejí a jednal s Johnem Muchou o tom, kde by mohl stát pavilon pro její dlouhodobé vystavení. Teď je unavený bojem a jeho hlas v telefonu zní rezignovaně.

Pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha je pro jižní Moravu synonymem zla v kauze Epopej. I on je však jenom člověk a regionální politik. Jen prostě stojí na druhé straně barikády. "Netušil jsem, kam až může spor o obrazy zajít. Nikdy bych to nečekal. A ano, jsem z toho vyčerpaný," přiznává.

Denně mu volají desítky novinářů a chtějí po něm vyjádření. Řada z nich se omlouvá, někteří si uvědomují, jak nad hlavu toho musí radní mít. Jeho komentář však potřebují všichni. Neposílá je k šípku. A i v osm večer zvedá telefon.

Dohlédnout na balení Slovanské epopeje přijeli do Moravského Krumlova i šéf Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka (uprostřed) a radní pro kulturu Ondřej Pecha (vpravo)

"V Krumlově se na nás dívají jako na zlou Prahu. Ale ročně jsme platili i půl milionu restaurátorům, kteří se o Muchovy obrazy starali. A desítky let neměla Praha z Epopeje ani korunu. Příjem ze vstupného dostával Krumlov," zlobí se radní.

Epopej Pechu stojí všechen čas i energii

Zatímco dřív se podle něj obrazy půjčovaly na výstavy, byť ne všechny naráz, a nikdo s tím neměl problém, najednou je kolem přesunu na pražskou expozici takové haló.

"Obrazy jsou pojištěné na čtyři sta milionů. A mají hodnotu přes miliardu. Copak bychom mohli dopustit, aby se jim něco stalo?" ptá se rezignovaně a dušuje se, že mu nejde o předvolební body, ale o to, aby Praha mohla díla vystavit u příležitosti Muchova jubilea.

"Jsem šokovaný z toho, kam až spor zašel. Nechápu to. A jsem unavený. Promiňte, že vám to takhle říkám, ale pořád řeším jen Epopej a na nic jiného nemám čas a energii," omlouvá se.

,