Představení Misantrop v brněnském Buranteatru.

Představení Misantrop v brněnském Buranteatru. | foto: Pavel Nesvadba

RECENZE: Pokud jste misantrop, vyléčí vás v Buranteatru

  • 0
Překotné úpravy divadelní klasiky jsou vždy riskantní podnik. Moderní variace na slavného Misantropa se ale v brněnském Buranteatru skutečně povedla. Výsledkem je svižné, moderní a smysluplné divadlo.

Je obdivuhodné, když si divadelníci "ochočí" klasickou divadelní látku tak šťavnatým způsobem. Brněnská inscenace Misantropa vznikala bez textu a jen pomocí řízené improvizace na zkouškách, pouze na základě stručného popisu jednotlivých situací předlohy.

Není třeba se děsit. Čeká vás Moliére v současném jazyce a reáliích dneška. A budete se náramně bavit.

Transkripce Misantropa do roku 2010 a na luxusní skandinávskou vysokohorskou chatu, kde právě zuří teambuildingový víkend prestižní reklamní agentury, u staromilců možná nevzbudí důvěru.

Ale veršovaný klasicistní originál o pěti dějstvích, jehož děj se odehrává v Paříži, nemá přesně určený čas.

Misantrop alias fotograf na karnevalu

Na diváka v Brně čeká misantrop alias umělecký fotograf Alcest, který nedokáže snést pokrytectví ve vzájemných vztazích v agentuře. Jak současné!

Tedy ta řízená veselost, podlézání šéfovi, vychvalování jeho tupé písničky, přiznaná a pociťovaná přetvářka, která se vlastně stává podstatou bytí všech těchto figur.

Představení Misantrop v brněnském Buranteatru.

Vynucené úsměvy, abych nedejbože nepřišel o výnosné místo a kariéru, tady tvoří ústřední tresť večera. Je to komické a zároveň obludné, protože všichni touží po nenačinčané pravdě, po zdravých a skutečných vztazích, ale nikdo toho vlastně není schopen.

A tak si tady dva hoši na karnevalovém večírku mění identity (jdou každý za toho druhého) a do sebe zahleděný vůdce Oront se pochopitelně převlékne za Supermana. A všichni bez rozdílu mají navlečené módní pletené svetry s norským vzorem, které tak altruisticky rozdává firemní vedení.

Karikovaná psina ze současnosti

Brněnský Misantrop je taková karikovaná psina ze současnosti, trefná, přesná a místy vás z ní bude i mrazit. Tento vyšinutý svět je perfektním obrázkem moderních dnů.

Misantrop Alcest se také postupně dostane do konfliktu s většinou zaměstnanců i se svou partnerkou a jednou z vedoucích pracovnic firmy Celimenou. A samozřejmě to všechno splaskne, když vyjdou na povrch její pomlouvačné e-mailové zápisky.

Misantrop jako člověk, který nenávidí lidi a straní se jich, si už v originálu hodně zakládá na tom, že za každé situace říká pravdu. A přitom tento pravdyláskysta je v Brně stejně problematický jako okolí, které nemůže sám snést a podporovat.

Představení Misantrop v brněnském Buranteatru.

Alcest nesmlouvavě kritizuje milovanou Celimenu, ale přesto její zálibu v pomlouvání jistým způsobem toleruje. A když už toho tento přečestný člověk má na chvilku dost, neváhá sbalit (skutečně požádá o sbalení se) první Celimeninu kolegyni, která po tomto mužském zářném vzoru skrytě touží.

Ale zpět k vlastnímu divadlu. Vše se tady hraje před jednoduchými průsvitnými a zrcadlivými panely. Jednoduchá scéna i kostýmy Zuzany Přidalové jsou na výbornou, stejně jako práce s nimi.

Misantrop nastavuje svému publiku zrcadlo

A je tu skutečně vidět až do lidí, což je přednost režie uměleckého šéfa souboru Zetela. Minuciózně rozvedené vztahy, srozumitelně vyložené situace, perfektní herectví vyhrávající si s intonací i přiblblou slovní estetikou dneška dělají z tohoto divadla zážitek.

A jde se ještě dál, tato inscenace nezrcadlí jenom partičku zbabělých zoufalců, svoje sarkastické záblesky vrhá i na publikum. V tomto je brněnský Misantrop opravdu vyvedenou podívanou. Nijak nemoralizuje a dovolíme si použít klišé (těch vztahových je tento večer plný) - nastavuje nejen přes scénografii zrcadlo.

Zbývá pochválit ansámbl. Přesně uchopený charakter Misantropa nabízí Michal Isteník. Výtečnou karikaturu přiblblého bose zase Slovák Dano Junas, herecký objev inscenace.

Junas se neutíká k hrubozrnné karikatuře všemocného hňupa, v roli je skutečně nebezpečný. Dámská šatna Kamila Zetelová, Katka Dostalová a Petra Kocmanová jsou nejen estetickou ozdobou kusu.

Jedni jsou tady špatní, druzí také, a to proto, že jsou k nim shovívaví. Tento Moliére vročený do současnosti nastíní rozporuplnost vztahů a dělá to artistním i zábavným způsobem.

HODNOCENÍ MF DNES: 80 %