Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystáme nábor lidí, říká nový šéf jihomoravské policie Tržil

  8:52aktualizováno  8:52
Po svém odchodu do Prahy řídil celorepublikovou dopravní policii. Nyní se vrací na jih Moravy. Řeč je o někdejším šéfovi zdejší dopravní policie a novém jihomoravském policejním řediteli Leoši Tržilovi. Ujistil, že personální změny ani rušení služeben nechystá.

Na jižní Moravě už se Leoš Tržil v různých pozicích věnoval především dopravě. Policistům hlídajícím provoz na silnicích v kraji také tři roky šéfoval. Teď bude mít pod sebou i ostatní oddělení | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

První týden v nové funkci má za sebou jihomoravský policejní ředitel Leoš Tržil. Ten byl poslední roky ředitelem celorepublikové dopravní policie na prezidiu. Nyní se vrací na rodnou jižní Moravu, kde kromě jiného dosud působil jako místostarosta Lednice. Postu se však nyní kvůli možnému střetu zájmů vzdal.

Kromě nové funkce ho nyní bude více zaměstnávat i rodina. Zanedlouho očekává narození dvojčat - dvou chlapců.

Kdo je Leoš Tržil

Narodil se v roce 1973. Žije v Lednici, je ženatý. Vystudoval dopravní průmyslovku a Vysoké učení technické v Brně.

K policii nastoupil v roce 1992, začínal na obvodním oddělení v Lednici. Poté působil jako dopravní inženýr na okresním ředitelství v Břeclavi. Od roku 2002 zastával pozici vedoucího dálničního oddělení v Podivíně, od roku 2005 vedl jihomoravskou dopravní policii.

Z této pozice se v roce 2008 přesunul na místo ředitele celorepublikové Služby dopravní policie do Prahy. V té době začal výrazně klesat počet mrtvých na silnicích. Loni dokonce zahynulo nejméně lidí od zavedení ucelených statistik v roce 1967.

Od 1. dubna 2013 je novým ředitelem Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje, kde střídá odcházejícího Tomáše Kužela.

V komunálních volbách v roce 2010 byl za nestraníky zvolen zastupitelem v Lednici a stal se místostarostou. Nyní však na tento post rezignoval. Zastupitelem zůstává.

Při svém nástupu na nové místo jste zmínil, že se těšíte, jak nyní strávíte více času s rodinou. Byl to jeden z hlavních důvodů, proč se vracíte z Prahy?
V mém návratu určitě hrála roli i rodina. Těch důvodů je ovšem rozhodně víc. Už když jsem do Prahy odcházel, říkal jsem, že tam nechci zůstat do důchodu. Místo šéfa dopravní policie pro mě byla výzva, ale minulého čtyři a půl roku jsem kvůli tomu strávil v Praze a na cestách. Nabídku řídit policii na jižní Moravě jsem tedy bral jako možnost vrátit se domů. A opět je to pro mě výzva.

Jaký je rozdíl v tom dělat šéfa celostátní dopravní policie a řídit krajské policejní ředitelství?
Rozdíl je to v každém případě zásadní. Ředitelství Služby dopravní policie, kde jsem nyní působil, je metodické pracoviště. Řeší dopravní metodiku, koncepci, vzdělávání policistů či třeba chystané novely zákonů. Samotné policisty však neřídí, a to ani ty dopravní. Ty mají na starosti jednotlivá krajská policejní ředitelství.

Kromě dopravy navíc krajské policejní ředitelství řeší řadu dalších věcí: pořádkovou policii, kriminální policii, ekonomické záležitosti, zajištění výkonu služby... Kdo zná policejní hierarchii, ví, že krajský policejní ředitel je víc než ředitel metodického pracoviště, čeká mě tedy řada oblastí, do kterých se budu muset ještě hlouběji ponořit.

Vracíte se částečně mezi své bývalé kolegy. Jak tento návrat vnímáte po pracovní stránce?
Mám z toho dobrý pocit. Přicházím mezi lidi, které znám. Vím, co od řady z nich můžu očekávat. A vlastně i to, že opět vidím známé tváře z řad novinářů, je příjemné. Vztahy s médii jsou totiž pro naši práci velice důležité, abychom mohli komunikovat s veřejností.

Řada věcí není jen otázkou toho, jak je vidí policie. Záleží hlavně na tom, jak se k nim postaví lidé. Jak vnímají vlastní bezpečnost, jak o ní přemýšlí, za co vše berou odpovědnost a co mohou udělat sami pro sebe. Když se třeba budeme bavit o kapesních krádežích, musíme se zároveň bavit i o tom, jak si lidé dávají na své věci pozor: jak chodí dámy s rozepnutými kabelkami a pánové s peněženkami v kapse od kalhot, odkud není problém peníze vytáhnout.

Co je podle vás na jižní Moravě největší problém, který by měla nyní policie řešit? Je tady něco zásadního, co si ihned zasluhuje pozornost, případně změny?
Nemyslím si. Z hlediska celorepublikových statistik kriminality není náš kraj ničím extrémně výjimečný. Jsou tu jen dílčí rozdíly. Jižní Morava je turistická lokalita, takže třeba na Hodonínsku a Břeclavsku řešíme s tím související potíže - třeba vloupání do vozidel. Brno zase více než jiná místa trápí kapesní krádeže. A místa s vysokou nezaměstnaností zase mají s tím související problémy. Myslím si ovšem, že je tady odváděna velice dobrá policejní práce a řadě problémů se daří včas předcházet.

Hejtman Michal Hašek (ČSSD) při vašem nástupu avizoval, že vám předá podněty starostů k fungování zdejší policie. Už jste je dostal? Už přesněji víte, co zdejší obce trápí?
Na důkladnější setkání s panem hejtmanem se teprve chystám, stejně jako na řadu dalších schůzek. Prohlubování spolupráce se samosprávou je pro mě v každém případě nezbytné, takže se těmto podnětům rozhodně hodlám věnovat.

Řada obcí nejen na jihu Moravy se v minulých měsících potýkala s hrozícím rušením policejních služeben, ke kterému někde i došlo. Čekají policii nějaká další omezování a škrty?
Žádné zásadní změny se neplánují. Rušení služeben tedy není na pořadu dne.

Cítíte naopak, že někde je policistů málo a byli by potřeba další?
Myslím, že když se zeptáte lidí, řeknou vám, že policistů je vždycky málo. My se ovšem můžeme pohybovat jen v rozsahu, který nám dá stát. Nyní to ovšem vypadá tak, že by mělo dojít k nabírání nových lidí, a to už v polovině letošního roku.







Hlavní zprávy

Personal Consult s.r.o.
Nákupčí automotive (P3779

Personal Consult s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.