Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to past. Může zbořit vše, co se udělalo, varuje odpůrce referenda

  14:01
Nechoďte k referendu, je to past, vyzývá Brňany bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), který se dnes angažuje ve spolku Brno+. Podle něj směřují vyhlášené otázky k prosazení takzvané nulové varianty nádraží, tedy pouze k opravě v současné poloze.

Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian dělal politickou kariéru v ODS. Proti referendu o nádraží se však angažuje ze svého spolku Brno+. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Není to anketa, v níž zaškrtnete, jestli chcete nádraží pod Petrovem, nebo u řeky. První otázka je skoro stejná jako před 12 lety, kdy neexistovala varianta Petrov,“ upozorňuje Kotzian.

„Jedna z jejích podvariant v nynější studii proveditelnosti posuzuje, zda by bylo možné za nějakých okolností vecpat nové nádraží do stávajícího, za podmínky, že by se například zboural obchodní dům Tesco. Všimněte si, že aktivisté neříkají, že chtějí jako nádraží v centru variantu pod Petrovem, pouze tvrdí, že ji lze podřadit pod první otázku,“ říká Kotzian.

Pokud studie prokáže, že je možné postavit moderní nádraží jak pod Petrovem, tak u řeky, proč v takovém případě nenechat rozhodnutí na lidech v referendu?
Že je obojí možné, víme už dnes. Referendum ale není rozhodováním mezi dvěma polohami nádraží, proto opakujeme, že je vylhané. Z odpovědi na první otázku „ano“ vyplývá nulová varianta, z odpovědi „ne“, že platí současný stav nejistoty. Rozhodně ze záporných odpovědí nevyplývá, že chcete nádraží u řeky. Plyne z nich, že to zůstane jako dosud otevřené. Druhá otázka je navíc zrádná v tom, že v podstatě nabourává celý investiční proces, který má stát nějak nastavený a rozhodně ho nebude kvůli městu měnit.

Rozhovor se zastáncem referenda čtěte zde

Kdo by tedy měl rozhodnout o tom, kde bude stát nádraží?
V ideálním případě odborníci, nějaké multidisciplinární těleso. Je to nesmírně složitý problém, jenž má přesahy v oblasti dopravněprovozní, má železničářské a územní aspekty, ovlivňuje dopravní situaci v celém městě, má dopad na životní prostředí, systém odvodnění, zasahuje prostě celé město. Má také velmi zásadní vliv na trasu velkého městského okruhu v budoucí jižní části města či na to, jak se bude území zastavovat. Je to tak neskutečně rozsáhlý problém, že koncentrovat ho do jakéhokoliv hlasování veřejnosti je velmi obtížné. Ideální způsob rozhodnutí je, že se všechny relevantní politické strany jasně přihlásí k dané variantě a budou s ní kandidovat ve volbách.

Což už se teď ale do velké míry děje.
Ano, například ODS se hlásí k jednomu určitému řešení dlouhá léta.

Jak moc je letošní referendum podobné tomu před 12 lety?
První otázka je formulovaná velmi podobně jako tehdy. Nepodobné je to v tom, že je nově vyhlášena druhá otázka. Taky myslím, že se dramaticky proměnila atmosféra a charakter veřejné debaty. Zatímco před 12 lety postoj, který si dovoluje prezentovat náš spolek, by byl pravděpodobně považován za skandální, dnes ho tak veřejnost nevnímá. Máme zde také judikát Nejvyššího správního soudu, jenž jasně říká, že odrazování od účasti je legitimní postoj k místnímu referendu. Debata je svobodnější. Otázky, o kterých lidé hlasují, jsou naopak radikálnější, protože můžou vrátit všechno na začátek a zbořit úplně vše, co se dosud udělalo.

Jak a o čem se hlasuje v brněnském referendu

  • Po dvanácti letech proběhne druhé referendum o poloze brněnského nádraží. A to společně s krajskými a senátními volbami v pátek od 14.00 do 22.00 hodin a v sobotu od 8.00 do 14.00 hodin.
  • Hlasovat mohou pouze lidé s trvalým bydlištěm v Brně nebo cizinci z Evropské unie s trvalým či přechodným pobytem v Brně. A to na stejných místech, jako jsou volby. Půjdou ale do jiné místnosti, k jiné komisi a hlasovací lístek dostanou na rozdíl od voleb až na místě. Ze zdravotních důvodů je možné požádat o návštěvu komise s přenosnou urnou, ale pouze v rámci daného okrsku.
  • Lidé budou odpovídat na dvě otázky: 1. Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice „Brno – hlavní nádraží“ v dosavadní poloze podél ulice Nádražní? 2. Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti s cílem prosadit, aby se nejlepší řešení modernizace železniční stanice „Brno – hlavní nádraží“ určilo prostřednictvím soustavy otevřených návrhových soutěží? Volit mohou pouze zakřížkováním odpovědi „ano“, či „ne“.
  • Aby bylo referendum platné a pro vedení města závazné, musí k němu přijít nejméně 35 procent oprávněných voličů a pro jednu z odpovědí hlasovat většina z nich, nejméně ale 25 procent ze všech voličů. Tedy i těch, kteří k urnám nepřišli. V číslech to znamená, že musí k lidovému hlasování přijít nejméně 109 tisíc Brňanů a 78 tisíc z nich musí zvolit jednu z variant.
  • Souhlas s první otázkou znamená, že si občané přejí, aby se nové nádraží modernizovalo v centru na místě nynějšího. Výklad druhé otázky je nejednoznačný, protože hlavním investorem nového nádraží bude stát, ne město. Referendum tak zavazuje město k postupu ve věci, na kterou nemá prakticky žádný vliv. Stát nezavazuje k ničemu.
  • Hlasování iniciovala občanská aliance Referendum 2016 v čele se zmocněncem přípravného výboru Jakubem Patočkou. Městský rozpočet vyjde referendum na zhruba 5,5 milionu korun.

S jakým výsledkem hlasování byste byl spokojený?
S účastí nižší než 35 procent, což by znamenalo, že by referendum nebylo platné. K tomu směřuje naše kampaň zcela otevřeně. Pokud bude platné, přijmeme to jako fakt, byť smutný. Na první pohled bude vypadat úžasně, že občané rozhodli, ovšem důsledky pak město ponese napořád. Ale referendum zavazuje jen orgány města, ne stát.

Hlavní slovo v tom, kde se postaví nové nádraží, bude mít stát, který je jeho největším investorem. Vy říkáte, že pokud bude výsledek hlasování závazný a bude jiný než představa státu, vnese to do situace ještě větší chaos. Proč?
Může to dopadnout tak, že tu bude rozporné stanovisko státu a města, a pak se uvidí v aktuální politické situaci, co to udělá. To už pak bude politická otázka. Řekl bych, že je na kuráži vedení ministerstva dopravy, jak se k tomu postaví. Obávám se ale, že stylem chytré horákyně a odnese to město tím, že nebude mít nový železniční uzel žádný.

K tomu může dojít?
Když jsem jako náměstek primátora jezdil na ministerstvo dopravy, tak mě pravidelně poplácal ministr nebo náměstek po zádech a zeptal se: Tak co, už jste se v tom Brně dohodli na nádraží? Snažil jsem se vysvětlovat realitu, ale viděl jsem na nich, že jsme za kašpary. Je třeba si uvědomit, že město je nutí opakovaně mnoho let znovu a znovu tu situaci řešit, unavuje je to a jsme jim pro smích. Pokud jim město dá nějaký důvod, aby se na to vykašlali, udělají to. Nikdo nás nepotřebuje. A těch 30 miliard na nádraží – víte, kolik je natažených rukou?

V průběhu let se ale mění i váš postoj k tomu, kde by mělo nádraží stát. Zatímco před 12 lety ODS prosazovala odsun, teď říkáte, že jsou obě varianty možné. Je to proto, že máte více informací i o tom, jak by mohlo vypadat nádraží pod Petrovem?
Dnes je situace jiná v tom, že se obě polohy znovu srovnávají. Tak jak byla rozpracovaná varianta u řeky, rozpracoval se i Petrov. My se snažíme k tomu přistupovat městotvorně. Říkáme, že preferujeme nádraží u řeky, ale mnohem důležitější je, aby tady nový uzel vůbec byl. Tedy pokud si stát vybere Petrov, budeme se prát za to, aby se realizoval. Protože město si nemůže dovolit znovu se vracet na začátek. Uvědomme si celkovou zadluženost veřejných rozpočtů, ze které plyne ohromné riziko, že nebudou v příštích deseti dvaceti letech schopny takovéto stavby financovat. Přes Brno teď vedou dva transevropské železniční koridory a ty mají alternativní trasy. Jiná města a regiony velmi intenzivně lobbují, aby nevedly přes Brno. Tlak na jeho vyřazení ze hry je ohromný a Brno to vydrží už jenom chvíli. Jestliže to nedotáhneme teď do konce, je tu riziko, že to skutečně bude začátek konce našeho města jako křižovatky evropských dopravních cest.

  • Nejčtenější

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Zábranský: Uděláme maximum, aby se Vsetín cítil jako doma a oslavil postup

13. dubna 2024  10:45

Ačkoliv hokejisté brněnské Komety z extraligového play off vypadli již před časem, přísun zápasů s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

Díky šoku je réva odolnější i proti mrazu, technologii zkouší v Česku poprvé

19. dubna 2024  17:21

Unikátní ochranu vinné révy před mrazem zkouší v těchto dnech ve Vinařství Habánské sklepy ve...

VIDEO: Záchranáři lákají nováčky, ukázali resuscitaci muže po mafiánské popravě

19. dubna 2024  15:24

Drsnou scénou začíná nové náborové video jihomoravských záchranářů, kteří se tímto způsobem snaží...

Exšéfovi brněnské kriminálky soud zpřísnil trest, k pokutě přibyla podmínka

19. dubna 2024  13:59

Soud v Brně dnes uložil bývalému vedoucímu brněnské kriminální služby Vladimíru Machalovi roční...

Policie stíhá šest lidí kvůli korupci s byty v Brně, jde o další případ

19. dubna 2024  10:57

Kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) obvinili šest lidí kvůli...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...