Billboard sdružení rozhodců před Justičním areálem v Brně

Billboard sdružení rozhodců před Justičním areálem v Brně | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Reklamní plochy v Brně jsou levnější, což nahrává menším firmám

  • 0
Ekonomická krize změnila v jihomoravské metropoli i podobu reklam, které po městě visí. Více ji využívají menší firmy a novými reklamními místy si leckde přilepšují k rozpočtu i radnice. Inzerce se lepí na tramvaje, sloupy pouličního osvětlení a obsadily i lavičky.

Do brněnských ulic vtrhla reklama s nebývalou razancí. Může za to paradoxně hospodářská krize. Majitelé či pronájemci reklamních ploch museli zlevnit a to nahrává i menším společnostem, které chtějí zaujmout.

Na plášti tramvají se tak už neprojíždí jen velké obchodní domy jako Ikea nebo centrum Vaňkovka. Stále více si troufají stavět se na odiv také menší značky či pouze jednotlivé produkty.

Přitom nejde čistě o byznys, aby se prodalo, ale zadavateli stačí dát o sobě vědět. "Propagaci pomocí tramvaje bereme spíše jako podporu povědomí o značce, nikdy jsme to nevyužívali jako propagaci určitých akcí," říká Martina Procházková z nábytkářské společnosti Nadop v Ořechově u Brna, jejíž reklama jezdí na bocích pravidelné tramvajové linky.

Přesto firma nezůstala u jediné formy a investovala rovněž do reklamy na billboardu. "Využíváme jeden v blízkosti velkoobchodu Makro, opět ne pro propagaci, ale jako podporu značky," doplňuje Procházková.

Moment překvapení

Podle kreativního ředitele Euro RSCG Edy Kauby reklama funguje nejvíc tam, kde ji lidé nejméně očekávají. "Lidé nevyhledávají cíleně reklamu a tam, kde ji čekají, ji podvědomě nebo vědomě ignorují. Když je ale na nečekaném místě a navíc se netváří jako reklama, tak zaujme," míní odborník na propagaci.

Reklamní plochy v Brně

Billboard sdružení rozhodců před Justičním areálem v Brně
Reklama a billboardy v brněnských ulicích
Reklama a billboardy v brněnských ulicích
Reklama a billboardy v brněnských ulicích

Ale i překvapivá místa pro reklamu podle něj mohou rychle zevšednět. "Stává se, že ten, kdo zaujme novým nápadem, je kopírován ostatními, a tím místo reklamy nebo její nosič zevšední. To se stalo třeba u madel v tramvajích - ty první nápady zaujaly, v současnosti si jich však těžko někdo všimne, nejedná-li se o neotřelé sdělení," upozorňuje Kauba.

Pak musí zaujmout vtip, barevnost nebo by měla reklama šokovat. "Nejvíc ale přitáhne vaši pozornost to, co jste ještě v životě neviděli," dodal expert.

Koho živí reklama v ulicích

Neobvyklá místa pro reklamu mohou v každé brněnské čtvrti vypadat úplně jinak. Magistrát se totiž neřídí žádným celoměstským "jednotným" dokumentem, který by reklamu v ulicích reguloval.

"Ve městě je reklama regulována tržním řádem a vyhláškou o místních poplatcích. Město z ní nemá nijak velké zisky, ale k přilepšení ji využívají některé radnice. V některých částech města je tak reklamy více, někde méně," uvedl první náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který má na starosti městskou informatiku.

Lidé v Bohunicích tak například neznají reklamu na lavičkách, které naopak radnice v centru města firmám poskytuje.

Ještě více reklamy ve městě by rád viděl Marek Adámek ze společnosti Plakát, která má v Brně v pronájmu na 150 míst.

"Radnice využívají hlavně stávající plakátovací plochy. Přestože například na tramvajích jezdí spousta reklamy, ulice spíše šednou. Dříve se hojně využívaly třeba samolepky, ale teď je už moc vidět nejde," domnívá se Adámek.

Líbí se Vám reklama v ulicích Brna?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:00 pondělí 6. srpna 2012. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 122
Ano
Ano 34