Janáčkovo divadlo v Brně, ilustrační snímek

Janáčkovo divadlo v Brně, ilustrační snímek | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Reklamní auta u divadla pobuřují lidi. Primátor tvrdí, že se vyplatí

  • 33
Před brněnským Mahenovým i Janáčkovým divadlem pravidelně parkují luxusní auta s nápisem Renocar. Podle primátora Romana Onderky za to divadlo dostává 800 tisíc korun ročně. Někdejší ekonomický náměstek divadla René Adámek však upozorňuje, že ve skutečnosti má divadlo jen draze pronajaté BMW.

Kde se vzala auta firmy Renocar parkující na lukrativních místech před budovami Národního divadla Brno, když tam běžně platí zákaz vjezdu? A má z toho divadlo nějaký prospěch? Scéna opakující se pravidelně před významnými akcemi a premiérami už zarazila mnoho Brňanů a otázkám na toto téma čelil už i primátor.

"Nepovažujete onu reklamní výstavku vozidel BMW na upravených cestičkách před divadlem za výraz neskutečného buranství a za výsměch této kulturní instituci? Pro mne a spoustu dalších lidí, se kterými jsem o tom mluvil, to přesně takto vyznívá," ptal se nedávno Romana Onderky (ČSSD) na neoficiálním webu Brna člověk podepsaný jako Miroslav Svoboda.

Podivné hospodaření Národního divadla

Národní divadlo Brno je příspěvková organizace, jejímž zřizovatelem je město Brno. Spravuje Janáčkovu operu, Mahenovo divadlo a Redutu.

Na podivné hospodaření divadla upozornil loni v květnu jeho tehdejší ekonomický náměstek René Adámek. Zprávu rozeslal vedení divadla, magistrátnímu odboru kultury, dozorčí radě i odborům. Z postu poté odešel.

V hodnocení navrhl, aby hospodaření instituce v posledních letech prověřila nezávislá auditorská firma. Místo toho však město nechalo zkontrolovat instituci jen vlastními úředníky.

Na podzim se na základě Adámkovy zprávy začala případem zabývat policie. Vyšetřování stále pokračuje, jeho součástí mají být i nezávislé odborné posudky.

Daniel Dvořák, který stojí v čele divadla od roku 2007, by měl letos podle koaliční smlouvy obhajovat svůj post ve veřejném výběrovém řízení.

A primátor mu za pár dnů odpověděl: "Společnost Renocar, která vozy na ploše vystavuje, je dlouhodobým partnerem Národního divadla Brno a součástí plnění smlouvy je i vystavení zmíněných automobilů. Národní divadlo Brno z toho má profit 800 tisíc korun ročně, což jsou pro ilustraci náklady na jednu větší nebo dvě malé inscenace v Mahenově divadle," vysvětluje Onderka.

Jeho odpověď však pobouřila ty, kteří dlouhodobě poukazují na podivnosti v hospodaření divadla.

"Divadlo má ze smlouvy jen pronájem auta za 800 tisíc na rok"

"V prvé řadě se rozhodně nejedná o dlouhodobou spolupráci, protože smlouva mezi divadlem a Renocarem byla podepsaná v březnu 2011," upozornil bývalý ekonomický náměstek divadla René Adámek. Ten loni špatné hospodaření divadla kritizoval ve zprávě, na jejímž základě začala dění v divadle vyšetřovat i policie.

Podle Adámka jediným prospěchem, který navíc divadlo ze smlouvy má, je roční pronájem jednoho BMW oceněný na 800 tisíc korun. A ten je vysoce nadhodnocený.

Auto navíc podle zaměstnanců divadla využívá hlavně jeho ředitel Daniel Dvořák, který si spolupráci s Renocarem sám prosadil navzdory svému tehdejšímu ekonomickému náměstkovi Adámkovi. "Za stejnou cenu je možné pronajmout dvě až tři podobná vozidla," tvrdí ekonom, který z divadla po vydání kritické zprávy odešel.

Vyjádření firmy Renocar se redakci získat nepodařilo. Podle ředitele divadla Dvořáka je však vše v pořádku. "Firemní auto bychom stejně potřebovali především na převážení hostů divadla z pražského či vídeňského letiště do Brna. A jeho využívání se řídí běžnými pravidly pro služební auta. Je tedy nesmysl říkat, že ho mám pro osobní potřebu," tvrdí Dvořák.

Podrobněji však spolupráci divadla s Renocarem nechce komentovat stejně jako primátor Onderka. Oba se odvolávají na to, že i tuto smlouvu zkoumal odbor kontroly brněnského magistrátu při kontrole hospodaření divadla, která ještě není uzavřená. "Výsledky kontroly bude možné zveřejnit přibližně až ve druhé polovině března," upřesnil vedoucí kontrolního odboru Pavel Vavřík.