Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mendlovo náměstí se promění. Lidé přišli říct, co si o tom myslí

  10:02aktualizováno  10:02
Rušná, místy až bouřlivá debata se strhla v sále pivovarské restaurace na Mendlově náměstí v Brně. Náměstek primátora Martin Ander (SZ) se v pondělí přišel pobavit s místními lidmi o tom, jak změnit vzhled náměstí a co je na něm nejvíce trápí. Přišlo jich na sto padesát.

Plánovaná podoba historické budovy na Mendlově náměstí v Brně. | foto: vizualizace Studio RAW

„Chceme slyšet podněty od těch, kteří zde bydlí a přestupní uzel na Mendlově náměstí užívají. Podobně jsme řešili i přestavbu Zelného trhu,“ řekl Ander.

V návrhu, který město předkládá, je především změna celého přestupního uzlu a tras, kudy tramvaje, autobusy i trolejbusy jezdí. Největší ohlas v sále však měla informace o plánovaném zavedení obousměrného provozu v ulici Veletržní.

„Na to hned zapomeňte,“ ozvalo se vzápětí z davu.

Co chce město udělat

  • Změna tras MHD – má vzniknout jedna společná točna v místě, kde dnes stojí trolejbusy. Pro cestující se tím zkrátí přestupní doba.
  • Obousměrný provoz v ulici Veletržní – s tím souvisí i změna parkování, několik míst podle plánů přibude.
  • Nové zázemí pro cestující – v plánované budově mezi novou točnou MHD a parčíkem u nejbližšího panelového domu.
  • Výsadba nové zeleně.

Lidé mají hlavně strach, že přijdou o možnost parkování. Podle dalšího z místních by se ale ti, kdo bydlí takto blízko velkého uzlu, měli spíše stydět za požadavky na více parkovacích míst.

„Určitě je potřeba řešit parkování pro rezidenty. Na druhou stranu by ale nikdo nechtěl, abychom zastavovali zelené plochy parkovišti,“ uvedl Ander. Změny by měli řidiči pocítit i jinde. Podél zdi kláštera totiž mají jezdit pouze spoje MHD a cyklisté.

Postěžovat na neutěšený stav náměstí si přišla i Zdeňka Kazdová. „Bydlím na Veletržní 3. Za domem máme sutiny bývalého Krasu, kam si každý vozí, co chce. Navíc do různých zákoutí se stahují narkomani a pejskaři si tady zřídili výběh, kde neuklízí,“ popsala seniorka.

Zajímalo ji také, jestli při přestavbě vzniknou i veřejné toalety. „Teď chodí všichni za náš dům,“ uvedla Kazdová.

Toalety podle plánu města mají být součástí nového zázemí pro cestující. Ti se dočkají také spojení všech přestupních míst do jednoho, které vznikne na místě současné autobusové točny.

Počítá se také s úpravou domu, který uprostřed náměstí doslova trčí. Soukromý vlastník, kterému nyní patří, by ho měl dostavět do původní podoby uzavřeného špalíčku.

Fotogalerie

Obyvatelům se dále nelíbí, jak vypadá parčík z náměstí směrem na výstaviště. „Nejsou tam žádné lavičky,“ zapojil se do debaty třiaosmdesátiletý senior Kolbaba. Další ale namítali, že dříve na lavičkách pobývali opilí bezdomovci.

„Lavičky by se mohly přidat a také by snad bylo možné pootočit kamery, které nyní sledují provoz na náměstí, i směrem na parčík,“ navrhl řešení Ander.

Město vychází z architektonických návrhů, které vznikly už před deseti lety, kdy se o přestavbě Mendlova náměstí začalo uvažovat. Podněty od občanů, které na pondělní besedě zazněly, by magistrát měl vzít na vědomí.

„Připomínky zapracujeme a na dalším setkání s veřejností opět probereme. Mohlo by to být na podzim,“ dodal k termínu dalšího veřejného projednávání Ander.

Podle jeho slov je ale jen samotná změna územního plánu otázkou přibližně dvou let, poté bude také potřeba zpracovat projekt přestavby Mendlova náměstí a vybrat zhotovitele. „Chtěli bychom na to použít evropské peníze,“ dodal náměstek.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.