Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředníci se hádají, lepší parkování v Brně se zase odsune

  16:07aktualizováno  16:07
Brnu chybí 130 tisíc parkovacích míst, ukazuje studie. Problém mají vyřešit rezidenční zóny. Ale stát teď z nich chce desátky, protože by zasahovaly i na jeho pozemky. A Brno se o ně hodlá soudit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Brno rozdělíme na rezidenční zóny, kde za symbolický poplatek zaparkují jen místní. Přespolním vyhradíme parkovací domy nebo záchytná parkoviště na okraji Brna a do centra pojedou hromadnou dopravou. Už začátkem příštího roku se podle toho plánu měla začít řešit situace s parkováním v Brně.

Parkování v Brně

Odbor dopravy brněnského magistrátu vypracovává takzvaný generel parkování. Hotová je analytická část. Odborníci v ní spočítali, že Brnu chybí 132 tisíc parkovacích míst. Do října by měla být zveřejněna i druhá část studie s přesnými návrhy na řešení situace. Bude však jen doporučením. Opatření poté musejí schválit jednotlivé městské části. Počítá se s rezidenčními zónami, systémem záchytných parkovišť a parkovacími domy.

Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian teď však hlásí: „Projekt se může dostat do slepé uličky. Máme potíže se státem.“

Do záměru se totiž vložil Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Plánované rezidenční zóny by totiž pravděpodobně ohradily i pozemky státu, které jsou v ulicích Brna různě rozmístěné. A za jejich zpoplatnění městem chce stát kompenzaci.

Stát chce za rezidenční zóny zaplatit

K tomu se blíží komunální volby. Mezi voliči nepopulární krok se politikům nemusí chtít těsně před nimi prosazovat.

„Stát užívání pozemků či jejich bezúplatný převod podmiňuje nekomerčním využíváním. Už nyní chce peníze za bezdůvodné obohacení v případě některých parkovacích automatů. Z toho odvozujeme, že rezidenční parkování by podle výkladu ÚZSVM bylo obdobným problémem,“ uvedl Kotzian (ODS).

Odbor dopravy teď zkoumá, zda se rezidenční zóny mohou pozemkům státu vyhnout. A to znamená překopání celé studie, která měla být hotová do konce října 2013.

„V případě, že někdo užívá cizí majetek, je povinen za toto užívání platit vlastníkovi nájemné, a to i tehdy, je-li vlastníkem stát,“ komentovala spor jen obecně ředitelka brněnské pobočky Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Lenka Taie Kolaříková.

Kotzian se chce se státem soudit. „Zaplatit jsme odmítli. Nyní očekáváme žalobu. Obě strany potřebují, aby výklad zákona posoudil nezávislý soud,“ uvedl Kotzian.

Magistrát se chce vyhnout zodpovědnosti, říká opozice

Podle náměstka primátora Olivera Pospíšila (ČSSD) má Brno unikátní problém: „Město je jedním z mála, kde pod komunikacemi jsou v takovém rozsahu pozemky státu.“

Opozice však celý střet vidí jen jako způsob, jak se ODS, která měla řešení roky se táhnoucích potíží města v parkování jako jeden z volebních slibů, z nepopulárních opatření chce před blížícími se volbami vyvázat.

„Rezidenční zóny nejsou komerčním pronájmem. Nikomu nezaručují, že bude mít k dispozici konkrétní místo. To ani z kapacitních důvodů není vůbec možné. Pouze zvyšují pravděpodobnost zaparkování výměnou za správní poplatek. Jiný výklad je těžce spekulativní,“ popsal opoziční zastupitel Martin Ander (SZ).

Parkovací místa obsazují studenti

Analytickou část takzvaného generelu parkování, která se snažila odpovědět na to, kolik Brnu chybí parkovacích míst, má Brno od března po třech letech komplikací.

Odborníci zjistili, že některé čtvrtě by potřebovaly pro své obyvatele hned dvojnásobek stání. Mnohdy je přitom důvod prostý - příliš mnoho aut přespolních, například studentů.

„V ulici Jana Uhra je asi 60 parkovacích míst. Zkoumal jsem SPZ. Čtrnáct aut bylo z Ostravy, Německa či Vysočiny. Auta tam navíc nepřetržitě stála i týden,“ dává příklad starosta Brna-střed Libor Šťástka. Jeho čtvrti chybí hned 25 tisíc míst pro auta.

Do pilotního programu, v němž by se vypracovávané návrhy magistrátních odborníků vyzkoušely, se přihlásily Brno-střed, Bohunice, Královo Pole a Nový Lískovec. Kdy bude spuštěn, teď nikdo nedokáže říct.

Parkovací domy město buduje, záchytná parkoviště ne

V Brně-střed už se na téma zavedení rezidenčních zón odehrála i internetová anketa. Ač skončila v dubnu zamítavým výsledkem, hlasovat se může dál. „Anketu necháme běžet do doby, než se jako městská část budeme vyjadřovat prostřednictvím zastupitelstva, že vstoupíme, či nevstoupíme do rezidentních zón. Výsledek každý zastupitel zohlední při svém hlasování,“ uvedl starosta Šťástka. Proti zatím hlasovalo 1 613 lidí, pro asi třetina.

Zda se potíže vyřeší ještě před komunálními volbami, není jasné. „Je to o odvaze. Udělat by se to mělo. Pokud budou parkovací zóny zavedeny v návaznosti na záchytná parkoviště a postavené parkovací domy, je to rozumný krok,“ komentoval to Šťástka.

Záchytná parkoviště město zatím budovat nezačalo. První nový parkovací dům Kopečná s 93 místy by měl fungovat od příštího roku. V té době by už měl mít soukromý investor otevřené podzemní parkování u Janáčkova divadla.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.