Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku

Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku - Většina řidičů je nesnáší. kromě zhoupnutí si stěžují, že jim retardéry ničí auto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Retardéry v historickém centru Znojma: odborníci si je chválí, řidiči nadávají

  • 8
Znojmo se rozhodlo rázně zatočit s vyznavači rychlé jízdy v ulicích. Řidiči-hazardéři musejí čím dál častěji šlapat na brzdu, nebo zvolit rozvážnou plynulou jízdu jako většina obyvatel. Jinak riskují poškození svého vozidla. Na znojemských vozovkách totiž nyní jeden za druhým vyrůstají zpomalovací prahy.

"O jejich aktuálním počtu již ztrácím přehled. Každopádně jen teď jich je asi patnáct nových. A budou přibývat," řekl místostarosta Jan Blažíček, který má městskou dopravu na starosti.

Znojmo je v tomto ohledu spíše výjimkou, třeba Brno se zpomalovacím překážkám brání. "Poškozují vozovky," vysvětlil Vladimír Bielko, vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu.

Experti přitom vidí v retardérech důležitého pomocníka pro zklidnění dopravy ve městě. Dodávají však zároveň, že rozhodně nejsou všelékem. Znojemští na ně ale spoléhají - doprava v historickém centru je kritická desítky let.

První místa pro zpomalovače vybralo vedení města na základě měření radaru. Ukázal, kde řidiči překračují povolenou rychlost nejčastěji. Další pak začala schvalovat dopravní komise města na základě žádostí od samotných obyvatel. "Naposledy jsme umístili dva ve Smetanově ulici, kde chodí děti do školy a na obědy," popsal místostarosta Blažíček.

Stále nová místa s brzdícími pruhy přitom nijak zásadně nevadí znojemské záchranné službě, pro niž je rychlost v ulicích nezbytností. "Když jedeme zasahovat do centra, tak tím, že v nějakém místě musíme zpomalit, to výrazná časová ztráta není. Z bezpečnostního pohledu je to pro obyvatele jistě pozitivní prvek," míní šéf znojemské záchranné služby Arnošt Růžička.

Znojmo vybralo typ zpomalovače, který má být šetrný k okolí. Kotouče z recyklovaného plastu nejsou hlučné a jsou cenově přijatelné. Celý pruh přijde na necelých deset tisíc korun. "A je to jediný retardér, který technicky nepoškozuje vozidlo. Ty klasické, tedy ucelené pruhy, nelze umístit tam, kde jezdí autobusy. Praskaly jim totiž rámy. To u těchto není. Tím, že vytvářejí jakýsi klikyhák, tak na ně nelze nikdy najet oběma koly naráz," popsal Blažíček.

Brno retardéry nechce
Zatímco Znojemští centrem projedou stylem brzda-plyn, v Brně ani nadále zpomalovače dopravu zbržďovat nebudou. "Vozidla, která jezdí rychleji, poskočí kolem retardéru, a tím se ničí vozovka," uvedl hlavní důvod šéf zdejšího odboru dopravy Bielko. Navíc má s překážkami problém zimní údržba. "Poškozují její vozidla a retardéry se vytrhávají. Navíc v zimě, když zasněží, jsou pro řidiče dost nebezpečné," tvrdí Bielko.

I když v posledních dnech "vyrostl" retardér například na jedné z křižovatek v Brně-Králově Poli či u obchodního domu IKEA, budou zřejmě jen výjimkami potvrzující pravidlo. Totiž že Brno raději dává přednost jiným prvkům zklidňujícím dopravu. "Provádíme například zužování vozovek. Třeba v Bystrci se před několika lety dělalo kompletní zúžení profilu Odbojářské, kde byl čtyřpruh. I v nájezdech do města se udělalo podobné zúžení. Je to psychologický prvek, který nutí řidiče zpomalit," dodal šéf odboru.

. Retardéry Montovat, či ne?

Argumenty pro

Sníží v obytných zónách rychlost automobilů na minimum. Přispívají k menší nehodovosti vozidel navzájem. Působí na plynulost silničního provozu. Jejich instalace je snadná. Cena je oproti jiným úpravám komunikací, které omezují rychlost, přijatelná. Dají se odmontovat a přemístit.

Argumenty proti

Mohou zvýšit hlučnost. Mohou způsobovat vyšší prašnost. Mohou poškozovat podvozky vozidel. Mohou poškodit vozovky. Vadí řidičům v jízdě po zasněžené vozovce a překážejí při zimní údržbě silnic.