Systém modrých zón už funguje v Praze.

Systém modrých zón už funguje v Praze. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Brno chystá rezidenční parkování. Nebude to chaos jako v Praze, slibuje

  • 115
Revoluce v parkování na brněnských ulicích odstartuje v květnu příštího roku. V každé městské části, která se zapojí, ale bude zřejmě fungovat jinak.

Nemáte v místě, kde chcete zaparkovat, trvalé bydliště? Smůla. Prostě tam stát nesmíte.

Systém takzvaných modrých zón, který funguje v Praze a přesně před týdnem se rozšířil o velký počet ulic, umožňuje parkování jen rezidentům. V době, kdy se spousta řidičů proti tomuto systému bouří, protože najednou už nemohou nechat své auto před svým pracovištěm nebo domem rodičů, přichází i brněnský magistrát se svou verzí rezidenčního parkování.

Původně mělo fungovat už od ledna příštího roku, nakonec se datum zahájení odsouvá na květen.

První městskou částí, v níž se systém vyzkouší, je Brno-střed. Vedení města její obyvatele teď ujišťuje, že obdobného chaosu, jaký nastal v Praze, se bát nemusejí.

„Brněnský projekt vychází primárně z úspěšných zahraničních zkušeností a nemá nic společného s nepodařeným pražským pokusem o modré zóny,“ slíbil náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

„Tak, jak je nastaven, nezaručí každému rezidentovi, že zaparkuje přímo před svým domem. To ostatně v Brně není většinou ani možné. Velmi se mu však zvyšuje šance, že v blízkém okolí místo nalezne, stejně tak i jeho návštěvy nebo třeba instalatéři,“ dodal.

V každé městské části jiná pravidla

Hollan se minulý týden sešel se zástupci spolku Brno autem. Ti se snaží propagovat právě automobilovou dopravu a informace z jednání s náměstkem v pondělí zveřejnili na svém webu.

Parkování nově

  • Zapojit se míní jedenáct z devětadvaceti městských částí: Brno-střed, Brno-sever, Královo Pole, Židenice, Bohunice, Starý Lískovec, Nový Lískovec, Jundrov, Žabovřesky, Komín a Ořešín.
  • Podle informací spolku Brno autem jako první spustí systém 1. května 2017 městská část Brno-střed. 1. září 2017 se k ní přidá Královo Pole. Poté navážou další městské části. Odbor dopravy brněnského magistrátu zatím ještě jedná s Novým Lískovcem. Ten se chce připojit v roce 2018.
  • Konkrétnější informace město zveřejní až ve čtvrtek 1. září. Je jisté, že kvůli rezidenčnímu parkování vznikne speciální kancelář a webová aplikace. O cenách se bude rozhodovat na říjnovém zastupitelstvu.

Podle nich se od 1. září 2017 k Brnu-střed přidá ještě Královo Pole a postupně i dalších devět městských částí, jež o „revoluci v ulicích“ projevily zájem.

A přestože Hollan slibuje, že chaos, jaký nastal v Praze s modrými zónami, se konat nebude, nejednomu řidiči může zamotat hlavu to, že v různých městských částech bude rezidenční parkování nastaveno odlišně.

„Nyní to projednáváme s Brnem-střed, Královým Polem a Novým Lískovcem. Na řešení každé ulice je jiná odpověď,“ uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Například v Novém Lískovci je sice vše teprve ve fázi domlouvání a příprav, nicméně už teď tam počítají s tím, že přes den bude pro všechny parkování zdarma a rezidenti budou mít vyhrazená místa pouze přes noc. „Nechceme přes den omezovat návštěvy,“ sdělila starostka Nového Lískovce Jana Drápalová (SZ).

Nebudou se vydávat karty ani nálepky

Podle ní je reálné, že se zapojí až v roce 2018. Do té doby chce s Brněnskými komunikacemi dojednat stavbu nového parkovacího domu a taky vyřešit, jak by vypadalo parkování například pro podnikatele.

„Máme hodně bytů, které jsou pronajímány jen krátkodobě. Například studentům. Ti, co tady mají trvalé bydliště, kvůli nim pak mají problém zaparkovat,“ vysvětlila, proč se Nový Lískovec rozhodl zapojit.

Jinde bude rezidenční parkování fungovat po celý den. Spolek Brno autem však ještě uvádí, že mezi 6. a 7. hodinou ranní bude možné zaparkovat skoro všude zdarma.

„Systém má fungovat v návaznosti na registrační značku vozidla, nebudou se vydávat žádné karty ani nálepky. Administrace má být pro uživatele přístupná přes internet, bude možnost záměny registrační značky vozidla dle potřeby,“ píší dále na svých webových stránkách.

Hollan či kdokoliv z města se k novému systému parkování v tuto chvíli odmítají jakkoli více vyjadřovat. Řidiči si mají počkat do čtvrtka, kdy se k rezidenčnímu parkování spustí kampaň, v níž slibují přinést konkrétnější informace.

Další čtyři parkoviště Park and Ride

S novým systémem odstavování aut úzce souvisí i další projekt, takzvaný Park and Ride systém (česky Zaparkuj a jeď). Tedy parkoviště nacházející se na okrajích města.

V úterý brněnští radní schválili vznik čtyř takových. V ulici Veveří naproti Sono Centra, poblíž třídy Generála Píky pod Lesnou, v Jemelkově ulici ve Starém Lískovci a v Obřanech u sídla městské akciové společnosti Teplárny Brno. Jedno už funguje u Ústředního hřbitova.

Právě na Park and Ride by měli mít možnost řidiči, kteří nebudou splňovat podmínky pro zanechání auta v rezidenční zóně, své vozidlo odstavit a pokračovat dále městskou hromadnou dopravou. Systém je další ze strategií města, jak ulehčit centru od automobilové dopravy.

Stání u Ústředního hřbitova mají řidiči první dvě hodiny zdarma. Za 12 hodin pak zaplatí 20 korun. Kapacitu má 177 míst. Zda je volné, si můžou řidiči zjistit – stejně jako u dalších parkovišť ve městě – na webu Brněnských komunikací www.doprava-brno.cz.