ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Praha.eu

Bílé zóny budou potřebovat víc strážníků. Parkování Brno rozpolcuje

  • 33
Les dopravních cedulí, bílé pruhy a nabírání strážníků bude nejspíš provázet instalaci rezidentního parkování v Brně. Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka ale budou lidé v Brně na rozdíl od Prahy vědět, do čeho jdou.

„Mohu slíbit, že se nestane, že by měl někdo namalované pruhy před barákem a nemohl si předtím zařídit potřebný doklad. Navíc bude od Nového roku probíhat masivní kampaň, aby lidé dostali všechny potřebné informace,“ řekl Bielko.

Město plánuje i infolinku, kde se lidé dozvědí všechno potřebné. Podle Bielka je ovšem možné, že spuštění systému s sebou přinese i zmatky.

„Ve Vídni si na něj zvykali roky, takže nemůžeme čekat, že v Brně budeme bez problémů. Systém je ale nastavený tak, aby ihned generoval chyby, a my na ně budeme reagovat,“ poznamenal.

Nový systém stání má upřednostnit lidi s trvalým bydlištěm v dané lokalitě, případně dát tuto možnost i podnikatelům, kteří v nich mají firmu či provozovnu. A zbylé řidiče donutit zaplatit nebo vyhnat jinam.

Zástupci města proto nyní jednají s vedením městské policie i o navýšení počtu strážníků. „Myslím, že kvůli kontrole to bude nutné, alespoň v začátcích,“ míní zastupitelka Brna Hana Kašpaříková (Žít Brno).

Podle Bielka bude účinnější vybavit strážníky moderní snímací technikou, která podle espézetky ukáže, kdo může či nemůže na daném místě parkovat.

Nejdřív parkoviště, potom zóny, nabádá Brno autem

Se startem rezidentního parkování počítá magistrát v květnu příštího roku, ale mnoha lidem se to nelíbí. Vadí jim, že nemají dostatek informací. Město totiž první podrobnosti odtajnilo až na počátku září.

Jak se bude zavádět rezidentní parkování

  • Podzim 2016: Úředníci připraví prováděcí dokumentaci k novému značení (bílé pruhy, dopravní tabule a další úpravy). Upřesní kalkulaci cen za karty i za samotné parkování.
  • Leden 2017: Startuje propagační a informační kampaň a příprava centra pro rezidentní parkování na Zvonařce, souběžně začne fungovat informační linka pro obyvatele města.
  • Květen 2017: Spuštění systému v první zóně v centru města, během roku by se měly přidávat další zóny v Brně-střed.

Na besedách s obyvateli jednotlivých zón, kterých se změna dotkne jako prvních, se vynořila řada nejasností. Například co bude s lidmi, kteří dlouhodobě žijí a pracují v Brně, ale nemají tu trvalé bydliště, nebo kam se přesunou všichni, kdo se do systému parkování nevejdou, a hlavně kolik bude parkování stát.

„Pokud nebude dostatek parkovacích míst, dopadne to jako na Praze 6, kde zavedli zóny a pak se ukázalo, že lidé nemají kde stát. Nejprve je nutné zřídit záchytná parkoviště, parkovací domy, a pak teprve spustit nový systém, a ne naopak,“ tvrdí například předseda sdružení Brno autem Jan Mandát.

Dalším lidem vadí, že Brno jde na nový systém jako řezník. „Vadí mi způsob, kterým se bude rozhodovat o tom, kdo má a nemá právo něco získat, jak se necitlivě zasáhne do stávajícího stavu. Z Brna se stalo progresivní město, ale dnes hrozí, že připravované změny otráví a vyženou lidi, kteří mu přináší prosperitu a příležitosti,“ obává se Brňan Tomáš Němec.

Město má ale přesný harmonogram. „Ceny zkalkulujeme do konce října, proběhnou schvalovacím kolečkem, aby do konce roku bylo jasno. Na značení počítá město na příští rok se 40 miliony korun, to je zhruba s částkou o dvě třetiny vyšší než v běžném roce,“ upřesňuje Bielko.

Rychlost se sníží na třicítku

Částka zahrnuje obnovu původního značení, ale i malovaní nových čar a svislé dopravní tabule, kterými budou zóny vyznačené.

„Budou opatřené legendou, jaký systém v dané zóně platí. Pokud půjde o vjezd pouze pro rezidenty a abonenty, cizí návštěvníci se tam nedostanou, pokud půjde o systém smíšený, budou tam mít návod, jak si mají opatřit povolení,“ popisuje Bielko.

Vysvětluje i to, proč město zvolilo k vyznačení zón bílou barvu. „Zákon povoluje pouze modrou nebo bílou. Zvolili jsme bílou, protože jsou na ni lidé zvyklí. Bílá je i levnější. Pokud bychom použili barvu modrou, museli bychom tu bílou nejprve vybrousit,“ zdůvodnil.

Tabule budou vždy na začátku a konci zóny u páteřních ulic, jako je například Kounicova. A také při odbočení vpravo u menších ulic a u výjezdu z nich.

„Tam chceme v řadě případů snížit rychlost na třicítku, čímž se zvýší rozhledové možnosti a také bezpečnost chodců, zároveň tam tak můžeme přimalovat další parkovací místa,“ popsal Bielko.

Pochybnosti by měla rozptýlit propagační kampaň, která začne v lednu. „Zakázka zatím není vyhlášená, ale chceme, aby měla část obecnou i cílenou na jednotlivé lokality, kde se bude rezidentní parkování zavádět,“ uvedl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Jisté už je to, že drobnou výhodu získají majitelé ročních šalinkaret. Nebudou totiž muset osobně chodit do „povolenkového“ centra na Zvonařce. Z účtu na webu města si povolení zařídí přímo.