Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rezidentní zóny v Brně jsou plné nejasností. Nervozita obyvatel roste

  15:48aktualizováno  15:48
Do spuštění rezidentního parkování v Brně zbývá zhruba půl roku. A lidé jsou nervózní, vědí o něm totiž jen minimum. Touto dobou už přitom měly být známé ceny parkování. Zatím ale není připravený ani informační web.

Ilustrační snímek | foto: ČTK

Řeší se to. Teprve se to musí projednat. V tuto chvíli nic víc říct nemůžeme. To jsou nejčastější odpovědi na otázky týkající se rezidentního parkování.

V květnu příštího roku chce magistrát tento systém zavést nejprve v městské části Brno-střed (psali jsme zde). Její obyvatelé by však v tuto chvíli už chtěli mít přesnější informace. Už dříve magistrát upozornil, že například informační web spustí až po Novém roce.

Zároveň se odsunulo zveřejnění ceníku, o němž mělo původně jednat už říjnové zastupitelstvo. „Návrh cen je hotový. Teď se musí projednat a schválit, což by se mělo stát koncem listopadu nebo začátkem prosince,“ odhaduje nyní vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko, kdy by se mohly jednotlivé ceny zveřejnit.

Klíčovým zdrojem informací pro řidiče pak má být avizovaný informační web. Na něm slíbilo město zveřejňovat všechny potřebné informace a zodpovídat nejčastější dotazy. Magistrát má zatím vybranou firmu, která bude kromě webových stránek zajišťovat celou komunikační kampaň.

V květnu se mají začít vyřizovat žádosti

„Chceme zohlednit také další situace, při kterých lidé potřebují parkovat – ať jde o návštěvy řemeslníků, zákazníky hotelů či obyvatele města, kteří jezdí do jiné části pečovat o své rodiče. Jakmile bude tento systém a především ceník schválen, bude spuštěn také připravovaný web,“ řekl náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

Hollan: Ceník parkování ještě projednáváme

Matěj Hollan (Žít Brno) je jako primátorův náměstek pro dopravu zodpovědný za zavádění rezidentního parkování. Projekt, který v Brně budí obavy i emoce, se ovšem nerodí hladce.

Hollan vysvětluje některé sporné body.

Proč se zpozdil plánovaný systém závor v centru města: „Původní výběrové řízení bylo v průběhu měsíce září zrušeno. Aktuálně se pracuje na přípravě nových parametrů systému a bude znova vyhlášeno.“

Proč ještě nejsou známé ceny a nefunguje informační web: „Aktuálně probíhá projednávání ceníku a podmínek konkrétních situací, které při parkování nastávají. Naším cílem je totiž nastavit systém nejen pro rezidenty a abonenty. Jakmile bude tento systém a především ceník schválen, bude spuštěn také připravovaný web.

Jak to bude s parkovacími stáními firem: „Vyhrazená parkovací stání jsou v současnosti standardně vydávána na dobu jednoho roku, nejdéle však do doby zavedení rezidentního parkování. Radnice Brno-střed nyní ještě přesnou budoucí podobu řeší.“

Ani ten ovšem ve svých vyjádřeních konkrétnější nebyl.

I přes tyto odklady město stále počítá s tím, že v Brně-střed ve vybraných oblastech rezidentní parkování začne v termínu, tedy od 1. května 2017.

„Lze předpokládat, že by se v květnu nebo červnu mohly vyřizovat první žádosti. Závisí to na tom, jestli budou hotové všechny zadané zakázky,“ doplnil Bielko. Důležité bude hlavně to, jestli bude připravený registrační systém, přes který si řidiči oprávnění k parkování vyřídí.

Mezi těmi, co by rádi měli konkrétnější představu, jsou v tuto chvíli firmy, jež mají předplacená parkovací místa na rok dopředu a řeší, jestli si teď mají místo za 40 tisíc korun prodloužit.

„Do konce listopadu musím podat žádost o prodloužení parkovacího místa. Doufáme, že nám řeknou, jestli to máme prodloužit. Jsme na to zvědaví, máme z toho obavu,“ popsala Michaela Blažková z advokátní kanceláře Martina Buriána v centru města.

Informace tají, nebo sami neví, kritizuje spolek Brno autem

Lepší informace by chtěl také majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. V Brně-střed má okolo 400 zaměstnanců a vyhrazená čtyři parkovací místa. „Měl bych mít správně nárok na osm míst. Současné vedení města mi je přislíbilo, ale trochu se obávám, že kvůli novému systému je nedostanu,“ sdělil Jančura.

Za nedostatek informací město kritizuje také spolek Brno autem. Na magistrát koncem srpna zaslal dotazy, v nichž se ptal například na to, jak to budou mít s parkováním cizinci.

„Stále tyto dotazy nemáme zodpovězené. Nevím, jestli to tají, nebo jestli sami ještě nemají úplnou představu, jak by to měli udělat. Jasně nám řekli, že v květnu to zavedou. Dnes je listopad a pořád ještě nikdo nic neví,“ naváží se do vedení města předseda spolku Jan Mandát.

„Ani na diskusích s veřejností nejsou schopní zodpovědět dotazy konkrétně,“ obul se také do iniciativy města pořádat veřejné debaty na toto téma.

Zpozdí se i závory v centru

Situaci cizinců s dlouhodobým pobytem magistrát stále řeší. Podle Bielka to však bude pravděpodobně fungovat tak, že se budou prokazovat dokladem o dlouhodobém pobytu.

K rezidentnímu parkování se chce v Brně zapojit 11 z 29 městských částí. Po Brně-střed by mělo začít na podzim příštího roku fungovat v Králově Poli. Starostka Karin Karasová (ANO) si povzdechla, že by s tamní radnicí měl magistrát komunikovat víc a že se například termíny spuštění dozvídá z médií.

Teď však má trochu jinou prioritu. „V momentě, kdy to spustí v Brně-střed, budou auta vytlačována k nám do Králova Pole, proto teď chceme najít hlavně parkovací místa pro nerezidenty,“ uvedla Karasová.

Co však bude mít zpoždění určitě, je systém závor a kamer, který uzavře centrum Brna. Zavádět jej chtěli už v lednu, nakonec se to kvůli chybě v zadávacím řízení odsouvá. O tom, kdy by systém mohl být, se také teprve jedná.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.