Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Chtějí modré zóny jako v Praze. Rezidentní parkování plánuje další město

  • 7
Potíže s parkováním mají řidiči v téměř každém okresním městě. Jak nejlépe tuto situaci vyřešit, vymýšlí aktuálně třeba v Hodoníně. Tady se zřejmě vydají stejnou cestou jako v Praze. Radnice zvažuje, že ve městě zavede takzvané modré parkovací zóny. Pro místní by měla být vyhrazena asi polovina míst.

Tento projekt zatím řešili pouze radní, do zastupitelstva se ještě nedostal. „Nejprve ho chceme projednat s místními,“ uvedl na jednání rady hodonínský místostarosta Jiří Janda (ČSSD). Debata se zřejmě uskuteční v lednu.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Za parkování v modré zóně by Hodonínští platili 500 korun ročně, místo pro další auto by ale stálo už 3 000 korun.

Všichni zastupitelé ovšem s projektem modrých zón nesympatizují. Například Terézia Mlýnková Išková (Strana svobodných občanů) si myslí, že lidem by se nemělo zamezovat v přístupu autem do okresního města. „Vyřizovat věci si sem jezdí obyvatelé okolních obcí, protože v Hodoníně mají příslušné úřady,“ vysvětlila zastupitelka, proč nápad nepodporuje.

Místostarosta Ladislav Ambrozek (KDU-ČSL) tvrdí, že město chce pomoci místním, aby po příjezdu z práce měli kde zaparkovat. Rezidentních míst by měla být asi polovina z celkového množství. „Zjišťovali jsme si i informace o speciální aplikaci, která by řidičům pomohla v hledání volného místa na stání,“ podotkl místostarosta.

Start odložili na září

Město si kvůli tomuto projektu nechalo vypracovat speciální studii firmou City Parking Group, která v Břeclavi zaváděla parkovací automaty a vyhodnocovala jejich fungování. „Současné parkovací plochy jsou vytížené nejenom rezidenty, ale také zaměstnanci a návštěvníky bank, úřadů či zdravotnických zařízení,“ píše se ve studii. Podle ní se bude tento stav zhoršovat a město ho komplexně musí řešit, pokud nechce čelit vážným dopravním potížím.

O rezidentním parkování se dlouhodobě hovoří také v Brně, které je nedostatkem parkovacích míst pověstné. Jeho start nově magistrát odložil na září. Cílem brněnského projektu je stejně jako v Hodoníně pomoci místním, kteří potřebují zaparkovat u svého bydliště. Ale také ulevit dennodenně „ucpanému“ Brnu.

V ideálním případě by měli řidiči auto zaparkovat na záchytném parkovišti na okraji města a dále se přepravovat městskou hromadnou dopravou.