Cestářské rodeo 2009 v Brně | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Řidiči sypacích vozů měřili dovednosti na Cestářském rodeu

  • 5
Své řidičské schopnosti testovali dopoledne řidiči sypacích vozů z celého Jihomoravského kraje. Na parkovišti u Ústředního hřbitova v Brně se totiž konalo v pořadí třetí Cestářské rodeo. Na speciálně připravené dráze řidiči se svými vozy couvali, zastavovali, nebo se vyhýbali různým překážkám. To vše pod bedlivým dohledem poroty.

Dovednostní soutěže se letos účastní celkem dvě desítky řidičů. "Z Jihomoravského kraje jich je 17, jeden je vítěz z celého Slovenska, další vítěz z Vysočiny a poslední řidič je z Brněnských komunikací," řekl Alois Vybíral, provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Cestářským kláním chtějí pořadatelé veřejnosti ukázat, že jízda sypacím vozem není jen o rychlosti, ale hlavně o zručnosti. "Sypač není normální auto, je to auto s nástavbou, s radlicí a jezdí se s ním jinak. Nazýváme to Cestářské rodeo, protože je to vlastně takové zkrocení stroje," vysvětloval Vybíral.

Všichni mají podvozek Tatra

První vůz se na závodní dráhu vydal krátce před desátou. K poslechu mu hrála Ladovská zima Jarka Nohavici. Dvacet řidičů se postupně střídalo ve dvou erárních tatrovkách.

Cestářské rodeo 2009 v BrněCestářské rodeo 2009 v Brně

"Všechny sypače na jihu Moravy mají podvozky Tatra. Řidiči s nimi proto většinou mají zkušenosti. Loni v Košicích musel náš řidič jet v mercedesu, to je trošku jiné, ale řidič musí umět jet s jakýmkoliv autem," přiblížil náměstek.

Dráhu, kterou pořadatelé vměstnali na parkoviště, zdolávají jednotliví soutěžící za dvě až tři minuty. Úkol mají všichni stejný: Projet brankou, zacouvat mezi patníky, otočit se a druhou brankou procouvat. Pak opět dopředu. Pozor, neshodit stojan! Znovu zpátečka a zacouvat mezi další patníky.

Následuje krátký slalom mezi barely, pravotočivá zatáčka a cílová rovinka. Hlavně zastavit na značce a ne za ní.

U každé překážky stojí komisař a hodnotí. Když řidič radlicí shodí patník nebo rozhoupe bránu, červený praporek letí nahoru. Trestné vteřiny narůstají a vítězství, které bylo ještě před chvilkou na dosah ruky, je najednou v trapu.

Cestářské rodeo 2009 v Brně

"Vítězem je ten, kdo má po obou kolech nejlepší součet časů," popsal pravidla Vybíral.

Za volant tatrovek usedali převážně zkušení řidiči. Ty do Brna posílali cestmistři jednotlivých částí kraje. "Měli by to být jako ti nejlepší nebo nejodvážnější z každého cestmistrovství," chválil řidiče Vybíral.

Mezi takové borce patří i čtyřicetiletý Karel Konečný z Veselí nad Moravou. V loňském i předloňském klání se umístil vždy na prvním místě. "Já nevím, asi je to štěstí, žádný recept na vítězství nemám," přiznává skromně Konečný, který je po prvním kole opět jasně ve vedení.

Cestářské rodeo bere spíše jako legraci a příležitost setkat se s kolegy. "Tady když zavadíme o směrák nebo o patník, tak se nic neděje. V práci když zavadíme o cizí auto, které stojí třeba tři čtvrtě milionu, tak už je to dražší," říká usměvavý řidič o přestávce.

Druhé kolo dovednostní soutěže už nebylo žádným překvapením. Na prvním místě se umístil Karel Konečný s celkovým časem tři minuty čtyřicet pět sekund. O více jak padesát sekund předběhl slovenského účastníka Adriána Ciefa. Na třetím místě skončil řidič Petr Polníček z obce Tasovice u Boskovic a reprezentant kraje Vysočina Augustin Voborný se umístil čtvrtý.