Bývalý brněnský lídr občanských demokratů Robert Kotzian je přesvědčen o tom,...

Bývalý brněnský lídr občanských demokratů Robert Kotzian je přesvědčen o tom, že město potřebuje nové nádraží, aby mohlo jít s dobou. | foto: Radek Miča, MAFRA

Odsun nádraží je nutný, je přesvědčen bývalý náměstek primátora

  • 91
Bývalý náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS) založil po odchodu z politiky spolek Brno+. Jeho účelem je prosadit stavbu nádraží v odsunuté poloze. Je totiž přesvědčen o tom, že by se městu vyhnula vysokorychlostní trať.

Je možné modernizovat trať i v současné poloze?
To skutečně ne, Brnu by přinesla zakonzervování nynějšího stavu na desítky let dopředu. Pokud má být v Brně vysokorychlostní trať, pak musíme uvažovat o variantě pod Petrovem, a tam už se předpokládá posun nádraží asi o tři sta metrů. Jestliže bychom vzali nulovou variantu, tedy nádraží v současné poloze, tak tu na rychlou trať napojit nelze.

Odborníci říkají, že největším pozitivem, které má současné nádraží, je návaznost na tramvajovou dopravu i pro pěší. To by odsunuté nádraží nemělo?
Je pravda, že u nynějšího nádraží existuje dopravní uzel a u odsunutého ne. Nicméně linky městské dopravy, které mají být na nové nádraží napojené, jsou dostatečně komfortní a kapacitní. Pro pěší je příjemná také varianta u řeky, navíc v přímém dotyku s cyklotrasami. Umožní i řadu nových pěších vazeb třeba do zóny Heršpická, kde hodně lidí pracuje.

Má odsun podle vás nějaká negativa?
Celý problém je v tom, že situaci posuzujeme optikou dneška. Musíme se ale rozhodovat tak, abychom stavěli Brno pro rok 2050 a dál, vytvořili předpoklad pro jeho rozvoj v dalších desítkách let. Jediné negativum, které pravděpodobně dost dlouho přetrvá, bude, že do historického jádra potrvá cesta veřejnou hromadnou dopravou o něco déle než z dnešního nádraží.