Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Syn má po operaci mandlí poškozený mozek. Rodiče se soudí o 20 milionů

  17:13aktualizováno  17:13
Soud v Brně začal projednávat případ rodičů, kteří po fakultní nemocnici požadují odškodnění pro syna Matěje. V roce 2010 podstoupil běžnou operaci mandlí. Pooperační komplikace u něj ovšem vyústily ve vážné poškození mozku, chlapec je od té doby ve vegetativním stavu a naděje na zlepšení jsou mizivé.

Matěj Kocián má po běžné operaci mandlí poškozený mozek. Jeho rodiče se soudí s nemocnicí. | foto: www.promateje.cz

Podle rodičů se tak stalo proto, že lékaři a sestry nezvládli pooperační komplikace a Matěj kvůli jejich liknavému přístupu dlouhé minuty nedýchal.

Naděje na zlepšení jeho stavu jsou mizivé a rodiče za péči o něj platí měsíčně kolem 45 tisíc korun (lidé mají možnost jim na péči přispět prostřednictvím webu). Po nemocnici proto v občansko-právním sporu požadují odškodnění ve výši dvaceti milionů korun.

Matěj Kocián má po běžné operaci mandlí poškozený mozek. Jeho rodiče se soudí

Matěj Kocián ve 2,5 letech před operací

"Šlo o sérii chyb a nedostatků, které vyústily v to, že je chlapec ve vegetativním stavu a tento stav je nevratný a nezměnitelný," konstatoval právní zástupce rodičů Lukáš Prudil.

Zásadní přitom podle rodičů byla dvě pochybení. "Matěj nebyl po operaci umístěn na jednotce intenzivní péče, ale na běžném pokoji, kde navíc nefungovala tísňová signalizace. A jakmile nastaly pooperační komplikace, reagoval personál pomalu. Účinné pomoci se Matějovi po zástavě oběhu dostalo tak pozdě, že došlo k nevratnému poškození mozku. Nejméně šest minut totiž trvalo, než se k němu dostala lékařka," shrnul situaci chlapcův otec Vítek Kocián (podrobnosti o pooperačních komplikacích zde).

Změnili pravidla, vinu odmítají

Nemocnice kvůli tragickým následkům pooperačních komplikací změnila interní pravidla. Všechny další takové pacienty od té doby umisťuje na JIP. Vinu personálu však odmítá.

"Je nám samozřejmě líto, v jakém zdravotním stavu se Matěj nachází. Současně jsme ale přesvědčeni, že k žádnému pochybení nedošlo. Nastala u něj reflexní zástava srdce, která je u dětských pacientů z devadesáti procent příčinou úmrtí. A to i u dětí, které jsou na jednotce intenzivní péče," uvedla právní zástupkyně nemocnice Hana Krejčí.

Nemocnice podle ní nemůže nabídnout rodičům mimosoudní vyrovnání. "Hospodaříme totiž s veřejnými penězi a není možné, abychom něco platili, když není prokázána vina," konstatovala Krejčí.

Vinou personálu už se zabývali i kriminalisté. Rodiče totiž na nemocnici nejprve podali trestní oznámení. Případ byl však odložen.

Manželé Kociánovi si to vysvětlují tím, že se nemocnici podařilo zamést případ pod koberec. A to možná i ve spojení s takzvaným Toflovým gangem policejních vyděračů. Jednu z lékařek tehdy zastupoval Miloš Almásy, o němž se později zjistilo, že byl jedním z nejdůležitějších členů gangu (o tomto podezření čtěte zde).

Spis, který byl při původním vyšetřování vypracován, bude součástí i tohoto soudního sporu. Vše se tedy bude znovu řešit. Nově mají nyní rodiče znalecký posudek, který vinu nemocnice jednoznačně potvrzuje. A nemocnice zase jiný, který potvrzuje naopak její nevinu.

Soudkyně Ivana Chalupská se tedy s těmito rozdílnými stanovisky bude muset vypořádat. Ve čtvrtek vyslechla pouze stanovisko obou stran, požádala o doplnění přesnějších podkladů a případ odročila na konec května.

Případem se bude zabývat i brněnský krajský soud. Tam rodiče podali další žalobu kvůli tomu, jak synovo postižení zasáhlo je i další členy rodiny. V tomto sporu, který ještě nezačal, požadují dohromady 15 milionů korun.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.