Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rodinné firmy mají větší šanci přežít krizi. Často ale chybí pokračovatelé

  9:04aktualizováno  9:04
Jak vznikají v Jihomoravském kraji rodinné firmy? Někdy velmi zvláštním způsobem. Lubomír Bednár z Valtic vtáhl příbuzné do podnikání v podstatě na nemocničním lůžku a kvůli tomu, že měl špatnou matraci.

Lubomír Bednár nabízí prostřednictvím LB Bohemia speciální matrace | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

"Onemocněl jsem se zády a na lůžkovém oddělení jsem viděl, jaké bolesti mají lidé s proleženinami. A nastartovalo to ve mně myšlenku založit firmu, která by prodávala mnohem lepší matrace, a to nejen nemocnicím," říká Lubomír Bednár.

Od té doby už uplynulo několik let a firmě LB Bohemia, kterou založil, se daří a získává jedno ocenění za druhým. I v současné hospodářské krizi má zakázky, které ji drží nad vodou.

Je asi mnoho jiných důvodů, proč se nyní firma nepotácí v takových problémech jako mnohé jiné, jedním z nich je zřejmě fakt, že ji vlastní a vede rodina.

I rodinné firmy však mají svá úskalí. Starosti s podnikáním mohou nakonec rodinu rozložit a zanikají i proto, že je nemá kdo převzít. "Loni se v zemi prodaly podniky přibližně za 30 miliard korun, a když jsme zjišťovali, proč, nejčastěji jejich majitelé uváděli, že jsou již vyčerpaní a hned druhým důvodem bylo, že nemají v rodině následovníka," uvedl Vojtěch Koráb z podnikatelské fakulty brněnské technické univerzity.

Říká však také, že právě rodinné firmy mají větší šanci přežít současnou krizi. "Jsou opatrnější a dokáží se ve špatných časech více uskromnit," vysvětluje Koráb.

Lubomíra Bednára podnikání stále baví a pomáhá mu vědomí, že jeho firma bude mít pokračovatele. Kromě asi dvaceti zaměstnanců v ní pracují jeho dva synové. "Předpokládám, že budou schopni ji po mne převzít," podotkl.

"Všichni mě odrazovali, ale byl jsem tvrdohlavý"

Přiznal však, že když se rodině poprvé svěřil se svým nápadem založit firmu, která bude prodávat zdravotní matrace, všichni blízcí ho od toho zrazovali. Namítali, že ve zdravotnictví je málo peněz a bude mít potíže s odbytem.

"Byly to dobře míněné argumenty, ale já jsem byl tvrdohlavý a navíc jsem chtěl opravdu lidem upoutaným na lůžku pomoci. Věřil jsem, že někdo pochopí, že je lepší proleženinám předcházet, než je draze léčit a že se tak předejde velkým bolestem."

Začínal s penězi, které sehnal v rodině a s autem půjčeným od bratra. "Objížděl jsem s ním nemocnice a začal nabízet matrace. Ale byly takové, že z nich zákazníci nebyli příliš u vytržení, a tak jsem se rozhodl, že musím přijít s něčím novým," popsal.

A tak začal matrace nejen prodávat, ale i vymýšlet s lékaři tak, aby pacientům skutečně pomohly. Nyní je už prodává nejen v Česku, ale kupují si je i v Irsku, Rakousku, Německu a v dalších zemích.

Jak podnikáním nerozbít rodinu? Obojí přísně oddělit

Každá hůl má dva konce. Tím jedním nás posouvá dopředu a tím druhým může naopak zranit. A to platí i pro rodinné podniky.

"Mají větší šanci ustát těžké časy, a tedy i současné hospodářské problémy, na druhé straně rodinné podnikání může rozložit manželství a vztahy v rodině," říká Vojtěch Koráb z Podnikatelské fakulty VUT Brno.

Začneme raději těmi výhodami rodinného podniku. Jaké tedy jsou?
Především to, že s rodinou se podnikání snadněji rozjíždí. Může dát dohromady více finančních prostředků i lidí.

Dá se také říci, že se na členy rodiny dá více a lépe spolehnout? Že třeba nebudou okrádat vlastní firmu?
Spíš bych řekl, že se lépe mezi sebou znají, vědí o svých přednostech i nedostatcích. A výhodou je i to, že když je zle, ochotněji se uskromní. Vyplatí si jen minimální mzdu, aby rodinný podnik podrželi. Na druhou stranu jejich postavení ve firmě není jednoduché, pokud jsou v ní i jiní zaměstnanci.

Proč?
Ostatní zaměstnanci se dívají, jestli podnik rodinným příslušníkům nenahrává více než jim, jestli je nezvýhodňuje, nedává jim nějaké bonusy. Aby nevznikl nějaký podnět ke stávce nebo bouři ve firmě, rodinní příslušníci musejí často pracovat ještě o trošku více a za stejnou, nebo dokonce menší mzdu. Je to přece rodinný podnik a oni musejí jít příkladem.

To není pro ně příliš příjemné. Jaká jsou další úskalí rodinných podniků?
Právě to spojení rodiny s firmou. Podnikání je vysoce racionální záležitost zaměřená na vytváření zisku, zatímco rodina je emoční zázemí. Podnik a rodina je vlastně spojení dvou absolutně odlišných systémů.

Jsou emoce v podnikání dobré, nebo naopak ho ztěžují?
Na to se nedá jednoduše odpovědět. Pomáhá vědomí, že rodina je určitou oporou, na druhé straně je to taková koule na noze, protože takový podnik se stále ohlíží na rodinu, aby jí neuškodil, aby ji náhodou svým riskantním podnikáním nepřivedl do nějakých zásadních problémů. Respekt a ohled, a to i na další generace, někdy rodinné firmy svazují. Nejsou tak progresivní a rychlé jako ostatní podniky.

Možná jsou však díky těm ohledům a větší opatrnosti stabilnější.
To je pravda, jejich firemní kultura je odlišná, více postavená na důvěře, týmovém duchu a jakési dlouhodobosti.

V minulém režimu se rodinné firmy takřka nevyskytovaly, jak to s nimi vypadá nyní?
Vloni jsem na podobné téma dělal expertní odhad a odhadl jsem, že v živnostenských podnicích, které mají do deseti zaměstnanců, je jich až osmdesát procent postaveno na bázi rodinného podniku.

Jak je možné, že společné podnikání někdy rodinu rozloží?
Představte si tu nejhorší variantu. Jste manželé a zároveň spolumajitelé společnosti s ručením omezeným, každý máte její polovinu a ještě v ní zaměstnáváte jedno nebo dvě děti a možná i někoho z předcházející generace. A jste spolu osm nebo i deset hodin ve firmě, pak večer, o víkendech, na dovolené. Najednou se to všechno točí okolo podniku a mnohdy je to příčina toho, že se nejen rozpadne manželství, ale v konečném důsledku se společníci nedohodnou a rozpadne se i ten rodinný podnik.

Může se tomu nějak zabránit?
Může a dobré zkušenosti s tím mají v zahraničí, kde se mluví o takzvaných profesionálních rodinných podnicích. Setkal jsem se s nimi například ve Španělsku, kam jezdím přednášet. Od ostatních se liší tím, že mají pro řízení firmy ještě vypracovaný rodinný protokol a kromě valné hromady společníků i rodinné rady. A to jim umožňuje velmi striktně oddělovat soukromí od podniku. To je jedna z možností, jak s odpuštěním nedopustit, aby podnik rodinu úplně nepohltil anebo ji rozklížil.

Promiňte, ale dost dobře si nedovedu představit, jak to může fungovat. Když má firma problémy, vydržet se o nich nebavit třeba i u večeře?
Není to lehké, ale přesto se to některým lidem daří. Na fakultě pořádáme jednou za měsíc setkání s podnikateli. A byla tady také Olga Girstlová, která s manželem vlastní firmu Gity. A oba jsou krásným příkladem, jak manželé mohou převést podnik přes všechny krize a zároveň zachovat manželství a vychovat děti.

No a jak to dělají?
Tak, že podnikání pro ně končí v šest nebo v sedm hodin, když odcházejí z firmy. Pak už se věnují jen svým koníčkům, rodině a doma se o podnikání nemluví. A když už se tomu nevyhnou, má jejich hovor charakter rodinné rady a pak to zase rychle ustřihnou. Jinak vás ten podnik převálcuje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Dospělý jedinec Allolobophora hrabei dosahuje délky až 60 cm.
V pálavském podzemí žije půlmetrová žížala, pozná se podle trusu

Na vlastní oči toho tvora zahlédl jen málokdo. Přitom není žádný drobeček. Nejdelší žížala žijící na českém území - Allolobophora hrabei - může délkou...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.