Robert Křesťan - nejlépe se mi v Brně hraje na Musilce.

Robert Křesťan - nejlépe se mi v Brně hraje na Musilce. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Brno mělo svůj vlastní zvuk ještě v 80. letech, vzpomíná Robert Křesťan

  • 0
"Brno bylo ve srovnání s Prahou provinční město, novinky a­ zahraniční nahrávky se sem dostávaly těžko, a tudíž jsme víc hráli podle sebe, vlastní muziku," říká o vlivu moravské metropole na svou tvorbu muzikant Robert Křesťan. Je jedním z jedenácti hudebníků, kteří odpovídali v anketě pro úterní magazín CITY BRNO.

Skladatel, textař, zpěvák, hráč na­ kytaru, banjo a mandolínu Robert Křesťan se stal v roce 1979 členem známých brněnských Poutníků. ­Je držitelem tří autorských cen festivalu Porta. V roce 1991 s­ Lubošem Malinou založili skupinu Druhá tráva. V anketě Bluegrassové asociace byl několikrát zvolen zpěvákem roku.

Co se dočtete v CITY BRNO

Magazín vychází v úterý 27. 8. v MF DNES

TRENDY: DESKOVÉ HRY

Příběh civilizace, Galaxy Trucker, Space Alert. Znáte? Všechny tyhle deskové hry vymyslel Vláďa Chvátil z Brna. Je díky nim proslulý i ve světě. A Klára Kubíčková poradí, jaké hry se hodí vám, vašim dětem i vašim rodičům.

CAFÉ: TALENTOVANÝ KUCHAŘ Z KOISHI

Brněnský restaurant Koishi, který si chválí i­ guru gourmetů Pavel Maurer, sází na novou kuchařskou hvězdu: Přemka Forejta. Šestadvacetiletý skromný kluk, který dřel v Londýně, odmítl práci u Gordona Ramseye a místo toho se vrátil do Brna. Čtěte rozhovor Julie Kalodové.

Co je podle vás "zvuk Brna"?
Pokud moje paměť sahá, o hudbě typické pro Brno jsme snad mohli mluvit v osmdesátých letech, dnes si nic takového neuvědomuju.

Kdo je pro vás nejvýznamnější hudebník Brna?
Samozřejmě Leoš Janáček.

Proč jste v Brně zůstal?
Na začátku devadesátých let jsem chtěl odejít do Prahy, moravistické vášně mi lezly krkem a v Praze to přece jen jinak bublalo, ale na první pokus to nevyšlo, vášně postupně poskomíraly, fasády ve středu města se začaly opravovat a mně se v Brně zase začalo líbit.

Pomohlo vám v něčem, že jste tu zůstal?
Nevím. Možná v tom, že Brno bylo ve srovnání s Prahou provinční město, novinky a­ zahraniční nahrávky se sem dostávaly těžko, a tudíž jsme víc hráli podle sebe, vlastní muziku.

Kde jste poprvé hrál a jak na to vzpomínáte?
Poprvé jsem s Trapery hrál v jazzovém klubu Ornis v tehdejším Pionýrském domě v Lužánkách přibližně v roce 1973, v patnácti letech. Asi jsem byl hrůzou bez sebe. Vzpomínám si, že jsme hráli na tři mikrofony Tesla, nevím, pro kolik lidí, hlavně pro­ známé a fanoušky skupiny Pony, která byla tehdy naším bezprostředním vzorem, tak dvacet třicet lidí.

Kde se vám v Brně líbí hrát či poslouchat?
Asi přece jenom na Musilce, i když je akusticky strašlivá. Něco tam je navíc, nějaký bůžek atmosféry, genius loci.

Kde jste naopak nehrál a moc byste chtěl?
V Brně jsem hrál snad všude kromě Janáčkova divadla, ale tam žádné ambice nemám.

Co byste ještě chtěl dokázat, natočit?
Nemám žádné velkolepé plány. Písničky se mi píšou čím dál hůř, docházejí mi témata. Předběžně jsme mluvili o tom, že příští rok natočíme desku s malým orchestrem, pokud k tomu dokážu napsat vhodné písničky. Dál se zatím nedívám.

Kromě Křesťana se v anketě CITY BRNO objeví i rozhovory s Pavlem Váně, Karlem Heřmanem, DJ Luccou, Martinem E. Kyšperským, Laďou Kerndlem, Dorotou Barovou, Hanou Robinson a dalšími.