Carmelo Ezpeleta, šéf MotoGP

Carmelo Ezpeleta, šéf MotoGP | foto: David Neff, MAFRA

V srpnu musí být jasno. Více času už Brnu nedáme, říká šéf Dorny Ezpeleta

  • 34
Situace okolo motocyklové Velké ceny je paradoxní. 50 milionů z veřejných peněz má k dispozici kraj hejtmana Haška. S tím ale provozovatel závodu Automotodrom i promotér Dorna smlouvu podepsat odmítají. S městem Brnem jsou naopak ochotní se dohodnout, Brnu ale zatím chybějí právě peníze. Šéf promotéra závodů, firmy Dorna, Carmelo Ezpeleta se dosud k těmto peripetiím nevyjadřoval. Až teď kvůli těmto komplikacím promluvil pro MF DNES na závodech v Assenu.

Co Brno pro MotoGP znamená?
Brno je tradiční součástí kalendáře. Okruh je velmi kvalitní, jezdci ho mají rádi a pro nás je velmi důležité ho mít. Já jezdím na ten okruh mnoho let a je pro mě součástí historie šampionátu.

Máte nějakou zpětnou vazbu?
Ano, okruh si cení kvůli jeho bezpečnosti, profilu trati, obecně mají okruh rádi.

Dorna oznámila, že letos se Velká cena v Brně pojede. Navzdory tomu, že Automotodrom pořád dluží 30 milionů za loňský závod a ani letošní zalistovací poplatek nebude bez veřejné podpory schopen zaplatit. Co vás k rozhodnutí vedlo?
My máme s Automotodromem Brno platnou dohodu do roku 2015 a proto děláme všechno, abychom závod udrželi. Rozebírat na veřejnosti problematiku dluhů určitě nebudeme.

Jak by bylo pro Dornu a pro celý paddock složité přesunout závod do Rakouska, jak se o tom spekulovalo kvůli tomu, že jste podepsali smlouvu pro rok 2016 i s tamním okruhem?
Ta otázka takto nestojí, Rakousko bude v kalendáři příští rok bez ohledu na Brno. To není o rozhodování mezi Brnem a Rakouskem.

Jaké máte vztahy se spolumajitelem okruhu Karlem Abrahamem?
Karel Abraham je součástí šampionátu, jeho tým funguje v MotoGP a vztahy jsou velmi dobré.

Dá se říci, že jste přátelé?
Je součástí paddocku, je jedním z lidí, se kterými se často potkávám. Myslím, že přátelské vztahy mám se všemi lidmi, se kterými spolupracujeme, a to se týká i pořadatelů jednotlivých závodů.

Je pro Dornu přijatelné prodloužit deadline, do kdy lze sehnat podporu z veřejných zdrojů pro závod?
Ne. Jednoznačně ne. Na něčem jsme se s Automotodromem dohodli a budeme čekat do dne konání závodu v Brně. To je definitivní termín, kdy lze potvrdit závod Grand Prix České republiky do kalendáře 2016.

Proč Dorna trvá na tom, že zaplacení zalistovacího poplatku v dalších letech bude garantovat nějaký veřejný subjekt?
My netrváme na garanci kohokoliv a čehokoliv. My máme dohodu s Automotodromem, ten měl přislíbenou podporu z veřejných zdrojů, sní jsou teď potíže. Dohoda je ale s panem Abrahamem, ne s nějakou veřejnou institucí.

A v budoucnosti?
Budoucnost je otevřená, nemůžeme teď předjímat, co bude. Co ale musí zaznít jasně: aby mohl být nějaký závod, musí být zajištěno financování, ale především potřebujeme okruh. Lidé, kteří mají peníze, se musí dohodnout s lidmi, kteří provozují okruh. To je celé.

Můžete popsat systém podpory závodů v jiných zemích?
Pokud vezmeme evropské země, které dnes MotoGP hostí, tak v drtivé většině mají zájem závod mít, protože má obrovský ekonomický dopad. Běžná je podpora z veřejných zdrojů, protože se z mnoha důvodů velmi vyplatí. Většina států vidí ten prospěch, a proto se na financování podílejí. Prakticky všechny závody v kalendáři mají nějakou dohodu s městem, regionem nebo státem.

Zažil jste někdy takové problémy jako v Brně?
Za těch 25 let jsem zažil hodně problémů. Tento není první a bohužel určitě nebude ani poslední.

A je problém Brna odlišný?
Normální je, že se místní dohodnou. Není obvyklé, že by by politická autorita byla ve sporu s okruhem