Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako učitel dostal malý plat. Už čtvrt století tak vozí lidi po přehradě

  18:15aktualizováno  18:15
Kapitán Josef Chládek za svůj život převezl na Brněnské přehradě statisíce cestujících. Po vojně přitom nastoupil jako učitel, ale brzy odešel za lepším do Dopravního podniku. "Dělat kapitána není, jako když řídíte autobus, každé přistání s lodí je úplně jiné, je to originál," říká Chládek.

Kapitán lodi, která brázdí Brněnskou přehradu, Josef Chládek se svezl tramvají s redaktorkou Karolínou Kyselovou. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jste kapitánem lodi na Brněnské přehradě, jak se člověk k takové práci dostane?
Od dětství jsem s tátou chodil na přehradu na ryby, pak jsem tam jezdil na plachetnici, sjížděl jsem řeky. Prostředí okolo lodí se mi vždy moc líbilo. Studoval jsem však konzervatoř a dějiny umění. Už jako student jsem ale brigádničil jako lodník. Po vojně jsem pak jako učitel dostal tak nízký plat, že Dopravní podnik byla jasná volba. Mým snem bylo zakotvit na Brněnské přehradě, což se mi nakonec povedlo. Od roku 1988 jsem tu kapitánem.

Konzervatoř - to není zrovna vzdělání, které by souviselo s povoláním kapitána?
Po studiu jsem se hudbě chvíli věnoval, ale spíše okrajově. Chtěl jsem hrát s profesionální kapelou, ale kvůli vojenskému tajemství jsem po vojně nesměl pět let vycestovat. Pro všechny významnější kapely jsem byl ztracen. Loď je moje hobby, to pro mě muzika nikdy nebyla. To je tvrdá práce, muzikant v divadle má ráno zkoušku, v deset představení a ještě dohání výplatu třeba v krematoriu.

Kapitán lodi, která brázdí Brněnskou přehradu, Josef Chládek se svezl tramvají...
Jako správný kapitán dorazil Josef Chládek na rozhovor v uniformě.

Jako správný kapitán absolvoval Josef Chládek jízdu tramvají v unifromě, kterou obléká při řízení lodi na Brněnské přehradě.

Měnil byste svou práci?
Můj otec byl známý muzikant a já jsem ho nechtěl zklamat. Ale věděl jsem, že se mi do té muziky profesionálně prostě nechce. Dělat kapitána není, jako když řídíte autobus. Každé přistání s lodí je úplně jiné, je to originál a je krásný se s tím poprat, obzvlášť třeba když fouká silný vítr. Každý den na mě čeká něco nového. Určitě bych neměnil.

Jak vypadá den kapitána na Brněnské přehradě?
Většinou přijdeme všichni dřív, abychom si ráno ještě popovídali. Z automatu si uděláme kafe, dáme si cigaretku, povykládáme si a jdeme se převléci do uniforem. Mezitím už přijde i posádka, která zatím uklízí loď. Jdeme na výpravnu, od výpravčího se dozvíme, co se bude ten den dít - i když na téhle lince je lodní provoz pořád stejný. Podle toho, jaký je výkon lodi, tak děláme tři až čtyři kola na trase do Bítýšky a zpět. No a večer jdeme třeba po službě za zábavou.

Čtyřkou na Českou

Pravidelný seriál jihomoravské MF DNES. Rozhovor, který se odehrává v tramvaji cestou z brněnského hlavního nádraží na Českou. Tentokrát se s redaktorkou Karolínou Kyselovou svezl Josef Chládek, který jako kapitán lodi jezdí po Brněnské přehradě.

Je doprava na Brněnské přehradě něčím specifická?
No především vysokým provozem. Samozřejmě když je špatné počasí, tak je lidí méně, ale ve chvíli, kdy je hezky nebo jsou tam nějaké akce, tak neznám plavbu v republice, která by byla tak vytížená.

Staráte se o své cestující i osobně?
Je tam provoz jak v MHD. Já na loď přicházím tak tři minuty před odjezdem, kdo mě pozdraví, rád mu na pozdrav odpovím, udělám i obšírný výklad. Lidé se ptají i ohledně hradu Veveří. Mým velkým hobby jsou dějiny, klidně o hradu i dalších brněnských unikátech dlouze vykládám. Ptají se také, jak je přehrada hluboká, jaké má parametry, jak je hráz stavěná. Potom tam ale slyšíte - jak se říká hovorově - nějakého Frantu Hovorku, který vykládá, že třeba v Brně máme hrad Bítov a říká zaručené informace o přehradě, že tam je hloubka padesát metrů, což tam v životě nebylo. Tak tím se občas opravdu bavím. Vadí mi ale, když na mě lidé křičí "hej, počkej". Dokud mě někdo slušně nepozdraví, tak neodpovídám.

Co dělá takový kapitán přes zimu, když se na přehradě nejezdí?
Od května do podzimu se jezdí denně. Nové moderní lodě, které máme, se však musí natírat, je na nich daleko více práce než na těch starých. Když chcete, aby lodě hezky vypadaly, musíte se o ně starat. A to děláme v zimě.

Jde tedy kapitán do montérek?
Jistě! Když máte celou loď obrousit, nabarvit, udělat dva nátěry a dělat doplňky, příprava jedné čáry k ponoru trvá třeba hodinu. Takže s tím, že si v zimě vyberu i dovolenou, mám opravdu do jara co dělat, abychom lodě stihli nachystat. Navíc sem tam si odskočíme vypomoci i v dopravě, řídím třeba autobus, ale to velmi málo.

Děláte i noční plavby, je to pro vás náročnější?
Ano, ty večírky na lodích dělají všichni kapitáni, jak to vyjde. Lidé si objednají loď, pak s nimi v noci třeba tři čtyři hodiny jezdím po přehradě. Má to specifická opatření. Loni se mi stalo, že byl na té lodi už tak nehorázný nepořádek, lidi navíc začali skákat do přehrady, že jsem jim bohužel bez náhrady večírek ukončil o dvě hodiny dříve. V prvé řadě jde o bezpečnost.

Umíte si představit, kolik lidí jste za těch víc než 25 let převezl?
Těžko říci, jestli jsou to statisíce, možná už i milion pasažérů.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.