Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do práce jezdím na kole. Stejně jako primátor, říká propagátor cyklistiky

  7:00aktualizováno  7:00
Ve středu vyjela do centra Brna cyklojízda k oslavě Týdne města. Celý květen se také koná kampaň Do práce na kole, do níž se v Brně zapojilo přes 1 300 lidí ze 160 firem. Obojí pořádá 29letý předseda sdružení Brno na kole Michal Šindelář.

Propagátor cyklistiky Michal Šindelář. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tentokrát vyměnil bicykl za tramvaj a svezl se čtyřkou na Českou. „Na kole jezdím rozhodně raději než autem, mám z toho méně stresu,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES brněnský propagátor cyklistiky.

V Brně vás už před časem srazilo auto. Je podle vás toto město pro cyklisty riskantní?
Když jezdíte na kole, potřebujete mít kolem sebe bezpečný prostor, a ten není tam, kde vás míjí jiný druh dopravy ve velké rychlosti, typicky když sdílíte silnici s automobily, které jezdí padesátikilometrovou i vyšší rychlostí a vy kolem jedete dvacetikilometrovou rychlostí. To ve vás nevyvolává dobrý pocit. A když se vám na silnici jako cyklistovi stane nehoda, ve třech pětinách případů je na vině řidič motorového vozidla, zpravidla kvůli nedání přednosti, ale ve většině případů je těžce zraněn nebo usmrcen člověk na kole. Podle statistik je v Brně maximálně jeden smrtelný úraz ročně, těžkých a lehkých zranění jsou desítky. A je to hlavně kvůli tomu, že v Brně víceméně není propojená síť cyklostezek a cyklopruhů, jež chrání lidi na kole od motorové dopravy.

Čtyřkou na Českou

Pravidelný seriál jihomoravské přílohy MF DNES. Zpovídaná osobnost se s redaktorem sveze tramvají číslo 4 mezi zastávkami Hlavní nádraží a Česká. Cesta touto trasou přes náměstí Svobody trvá zhruba šest minut. Pouze tolik času je tedy na rozhovor. Tentokrát se Františka Švandová ptala propagátora cyklistiky Michala Šindeláře.

Jaký je přístup města k cyklodopravě, je jí nové vedení radnice více nakloněno?
To se nedá posuzovat tak rychle, protože cyklodopravu má na starosti odbor dopravy, který se s volbami nemění. Současné politické vedení deklaruje přátelský přístup k lidem na jízdních kolech. Primátor Petr Vokřál dokonce jezdí na kole do práce a minimálně další dva náměstci také. Ale prosadit změnu je náročné, spočívá to v nějaké transformaci odboru dopravy, který teď cyklodopravu příliš neprosazuje, o to víc však preferuje automobily.

A co vy sám, kam rád jezdíte na kole?
Neberu to jako koníček. Jezdím do práce, na nákup, na schůzky, používám ho jako dopravní prostředek. Jezdím na kole rozhodně raději než autem, mám z toho méně stresu.

Takže kolo pro vás není relaxace? Jak tedy odpočíváte?
Do jisté míry je kolo relaxace, já ale chodím plavat, běhat, čtu, válím se v parku na dece, to jsou pro mě možné způsoby relaxace.

Jaké nejbližší cyklojízdy v Brně plánujete?
V sobotu 13. června proběhne architektonická cyklojízda a 19. září je cyklojízda NAKOLEslon pro rodiny s dětmi.

A kdo je to Nakoleon, kterého máte na tričku a jenž se objevuje na vašich cyklojízdách?
Nakoleon je mytická postava, která se v Brně zjevila v roce 2013. Vylezl po více než sto letech, které strávil v podzemí, a zhrozil se, jak to v ulicích města vypadá, protože když do toho podzemí v 19. století upadl, tak lidé začali jezdit na kole a žádná auta tu nebyla. Rozhodl se podpořit Brňany v tom, aby jezdili na kole. A docela se mu to daří.

Autoři:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.