Nový šéf Národního divadla Brno Martin Glaser (uprostřed).

Nový šéf Národního divadla Brno Martin Glaser (uprostřed). | foto: Josef Chuchma

Vím, že jdu do prostředí plného konfliktů, říká nový šéf Národního divadla

  • 0
Po více než roce bezvládí bude mít Národní divadlo Brno konečně nového šéfa, stane se jím šéf činohry Jihočeského divadla Martin Glaser. S Redutou jako samostatnou jednotkou do budoucna nepočítá.

Brněnští radní tento týden rozhodli. Po více než roce, kdy Daniel Dvořák skončil ve funkci, bude mít největší brněnské divadlo opět svého šéfa. Stane se jím Martin Glaser. "Myslím si, že by to mělo být živé, moderní, současné, metropolitní divadlo," říká Glaser.

Jdete do divadla, které rok marně hledalo ředitele. Zároveň byl předchozí ředitel zhusta kritizován. Nebojíte se toho trochu?
Kdybych se bál, tak bych do toho nešel. Uvědomuji si, že jdu do prostředí plného konfliktů a mým úkolem bude situaci uklidnit. Chci vrátit zaměstnancům divadla důvěru ve smysluplnost jejich práce.

Neunavovalo vás, že se konkurz tak protahoval?
Bohužel mi to zkomplikovalo nástup. V květnu, kdy přišla výzva účastnit se výběrového řízení, jsem už měl plný kalendář jako režisér do konce roku 2015. Některé projekty jsou rozjeté natolik, že je nemůžu odřeknout, některé jsem pozastavil. Tím, že se to rozhodnutí odkládalo, jsem musel potvrdit kolegům spolupráci. Nevěděl jsem, jak dopadnu. Do funkce si proto přinesu ještě nějaké závazky, přestože jsem si představoval, že bych mohl přijít už bez nich. Takže mě ještě v září a říjnu příštího roku čeká jedna inscenace.

Jaké budou vaše první kroky ve funkci?
Plně se jí ujmu až prvního března 2014 (Glaser nastoupí prvního listopadu, ale jen na částečný úvazek šestnácti hodin týdně – pozn. red.). Do té doby mám před sebou ještě tři premiéry jinde, to jsou závazky, které vznikly už třeba před dvěma lety. Během podzimu mě tedy čeká postupné seznamování s agendou, budu se snažit proniknout do chodu divadla. Musíme začít s uměleckým týmem šéfů, který přivedu, chystat příští sezonu. Chci, aby byla maximálně podle našich představ, i když to se asi úplně nepodaří. V divadle se musí v dnešní době plánovat s ročním i dvouletým předstihem. Jedna z prvních věcí, o které se budu zajímat, bude příprava příští sezony ze strany stávajícího vedení.

Martin Glaser

Je mu 39 let, narodil se v Sokolově. V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích působí od roku 1998, posledních osm let byl uměleckým šéfem. Na jaře se ucházel o místo šéfa pražského Divadla Na zábradlí, v konkurzu však uspěl Petr Štědroň z Reduty.

Kam by podle vás takové velké divadlo mělo směřovat?
Neměla by to být muzeální výchovná instituce. Mělo by to být divadlo otevřené všem obyvatelům, mělo by být náročné, ale nemělo by se nad diváka povyšovat. Mělo by být současné, aby mohlo s lidmi komunikovat o tom, čím diváci žijí. Každá metropole má mít špičkové divadlo, kde se pěstuje balet, činohra a opera na té nejlepší dosažitelné úrovni.

Změnit tak velkou instituci asi nebude jednoduché.
Při konkurzu jsem řekl, že výsledky mé práce bude možno hodnotit někdy v červnu 2016. Tehdy skončí první sezona, která bude skutečně připravena námi. Divadlo typu Národního divadla v Brně je velká loď, a když otočíte kormidlem, pohne se za dlouhou dobu.

V Brně je řada kvalitních alternativních divadel. Jak jim tradiční divadlo může konkurovat?
Činohra má samozřejmě situaci nejsložitější, protože balet ani opera nemají ve svém oboru v Brně konkurenci. Činohra bude muset pod vedením nového šéfa znovu definovat svoje postavení na divadelní mapě Brna. Mahenova činohra má nádhernou historickou budovu, ve které se dá pěstovat velké divadlo. Nemůže mít alternativní soubor, který hraje v nějaké studiové sklepní scéně. To další ale zůstává stejné pro všechna divadla – najít aktuální téma a zpracovat ho takovým způsobem, který odpovídá nárokům diváka 21. století.

Jak naložíte s Redutou, která vytvořila svébytnou scénu?
Existence samostatné Reduty přinesla v posledních sezonách odbornou veřejností nejvíce ceněné výsledky. Přesto jsem přesvědčen, že z dlouhodobého hlediska je existence dvou konkurenčních činoher pod jednou střechou kontraproduktivní. V prostorách Reduty by tak zejména činoherní soubor hrál komornější inscenace převážně současných dramatických textů.

Přivedete si do divadla svoje šéfy scén?
Pokládám za nezbytné, aby ředitel přivedl svůj tým. Divadlo má navíc v současné nelehké personální situaci jen jednoho šéfa scény s plnohodnotným mandátem, kterým je Eva Blahová v opeře. Balet je bez šéfa, stejně tak činohra. Reduta je dnes jen prázdnou schránkou. Rozhodl jsem se do boje o post ředitele jít i proto, že se mi povedl sestavit mimořádně silný umělecký tým. Navíc se shodneme, kam divadlo směřovat. Nebudeme ho každý táhnout jiným směrem, což se ve velkých divadlech bohužel stává.

Koho tedy do Brna přivedete?
Baletu se ujme slovenský choreograf Mário Radačovský, který má za sebou působení u Jiřího Kyliána v Kanadě a zkušenost na postu šéfa baletu Slovenského národného divadla. Činohru povede do loňské sezony šéf ostravského Divadla Petra Bezruče Martin Františák. Šéfem opery se stane Jiří Heřman, který má za sebou působení v opeře pražského Národního divadla. Spolu s ním přijde na post šéfdirigenta Marko Ivanovič.

Kdy nastoupí?
Samozřejmě i oni mají kalendáře plné závazků. Protože rozhodnutí padlo teprve v pátek, budeme nyní ladit možnosti jejich nástupu. Někdo možná nastoupí už během sezony, někdo na začátku té další. Předpokládám, že kolegové, kteří nachystali sezonu, se o ni postarají až do konce.

Jaký vlastně máte vztah k Brnu?
Zatím neutrální. Přiznám se, že vlastně Brno příliš neznám. Měl jsem jenom jednu možnost kdysi dávno spolupracovat s Městským divadlem Brno. Ale velmi se těším, až město poznám.