Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za každou chybu vysadíme strom, říká šéf úspěšné IT firmy Kentico software

  7:19aktualizováno  7:19
Nedávno se brněnská společnost Kentico software stěhovala do nových kanceláří, kde nechybějí stoly na ping-pong či fotbálek. IT firma Petra Palase chce pro svých 137 zaměstnanců ty nejlepší podmínky, aby mohli vyvíjet software, který dokáže konkurovat americkým firmám.

Kentico software - šéf Petr Palas. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Před devíti lety založil Petr Palas v Brně IT firmu Kentico software a už po prvním roce přibral tři zaměstnance. Od té doby společnost neustále roste a dnes mezi její zákazníky patří zvučná jména jako Microsoft, Sony, Mazda či Bacardi. V Česku její software využívá například portál Kudyznudy.cz. Z Brna se přesto firma stěhovat nebude. "Je tu velký počet absolventů a dobrá infrastruktura. Jen nám trochu chybí lepší letecké spojení," podotkl Palas.

Je pravda, že firma vznikla na základě vaší diplomové práce?
Částečně. Této oblasti jsem se věnoval už od prvního semestru během studia, a to při škole i v zaměstnání. Dělal jsem produktového manažera zaměřeného na produkty vývojářů. Při tom jsem zjistil, že je na trhu prostor pro software ke tvorbě webových stránek. Po pěti letech ve firmě jsem se rozhodl založit svou vlastní.

Petr Palas

  • Narodil se 16. října 1979 v Hlinsku.
  • Je ženatý, má jednu dceru a dva psy.
  • Absolvoval bakalářské studium na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně.
  • V letech 1999–2004 pracoval ve firmě Moravia IT.

Jak vypadaly začátky?
Věděl jsem, že musím dodat co nejdřív na trh nějaký produkt, byť bude nedokonalý. Kdyby naši zaměstnanci dnes viděli, jak ten software tehdy vypadal, asi by se smáli. Asi po čtvrt roce jsem měl první verzi, kterou jsem mohl nabízet a získat zpětnou vazbu. Asi po šesti měsících od založení firmy jsem získal prvního zákazníka. Byl z Ameriky – firma Gibson, která vyrábí hudební nástroje. Dodnes jsou našimi zákazníky.

Pak se firma rychle rozvíjela. V čem jste lepší než konkurence?
Dodáváme produkt, který se dá opakovaně použít. Oproti globální konkurenci máme také výhodu, že náš software poskytuje ucelené řešení pro celou řadu oblastí v jednom balíku. Pokrýváme tvorbu webových stránek, internetových obchodů a internetových komunit, ale i veškeré marketingové aktivity na internetu. To nabízí jen velmi málo firem. A rozvíjíme také agilní vývojové metody, abychom byli flexibilnější než konkurence.

Co tím myslíte?
Ve světě IT existují metody, jak nejlépe vyvíjet software. V současnosti je populární agilní vývoj. To znamená, že se nesnažíte naplánovat vše na rok dopředu, ale pracujete v krátkých sprintech. Takže si řeknete, že za další dva týdny vyvinete určitý produkt, za dva týdny se podíváte, co dalšího zákazníci chtějí, a opět to začnete vyvíjet. Je to proto, abychom rychleji reagovali na potřeby zákazníků. Máme také vytvořený tým lidí, kteří se věnují jen tomu, aby náš software byl co nejjednodušší. Sledují, kde se uživatelé produktu ztrácí, co je složité.

V Brně je řada IT firem. Máte mezi nimi přímou konkurenci?
Ne. Tady se dělají jiné typy produktů, třeba AVG má antiviry, Y Soft zase vyrábí řešení pro správu tisku. Našimi konkurenty jsou globální firmy, řádově asi pět společností hlavně z USA a Skandinávie. Většinu obratu taky máme z USA, v Česku jen jedno procento ročně.

Fotogalerie

Může česká firma soupeřit v IT technologiích s Američany?
Musíme se odlišovat. Kromě toho, že máme ucelené řešení, jsme i velmi otevřenou firmou pro zákazníky a partnery. Snažíme se o osobní přístup. Na světovém trhu jsme navíc schopní konkurovat i cenově. Ale samozřejmě je to tvrdý boj.

Stěhovali jste se do nových kanceláří na Nových Sadech, jaké podmínky tam zaměstnanci mají?
Kanceláře jsou odrazem naší firemní filozofie. Snažíme se, abychom měli spokojené zaměstnance, kteří se mohou soustředit na práci. Spokojení zaměstnanci jsou základem pro kvalitní produkty a spokojené zákazníky.

Co tedy mohou zaměstnanci v kancelářích využívat?
Od začátku jsme si řekli, že nechceme klasický open space, kdy sedí stovka lidí v jedné velké místnosti a navzájem se ruší. Máme kanceláře zorganizované podle týmů, které pracují na určitém produktu. Mohou tak sdílet informace a zároveň se neruší. Když si potřebují zavolat, mohou odejít do jiných prostor a vyřešit hovor nebo videokonferenci v klidu. Máme i několik relaxačních zón. Oblíbené jsou fotbálky, ale máme třeba i místnosti, jako je knihovna.

Mají zaměstnanci pravidelnou pracovní dobu?
Někdo chodí třeba po jedné odpoledne a pak je tady do noci, pracovní doba je flexibilní. Proto máme třeba i místnosti, kde jsou spací pytle. Dokonce je tu i pračka se sušičkou.

V kuchyňce máte rozvěšené fotografie zaměstnanců, jak sází stromy. O jakou akci šlo?
Jmenuje se to Trees for bugs, tedy stromy za chyby v programech. Když nám zákazník nahlásí nějakou chybu v softwaru, zavazujeme se, že ho do sedmi dnů opravíme. Současně za každou chybu vysadíme strom. Dvakrát do roka pak naši zaměstnanci vyrazí sázet. Chyby neskrýváme. Strom má navíc visačku se jménem člověka, který chybu nahlásil.

Zaměstnáváte hodně studentů, podobně jako jste začínal vy?
Ano, zejména na technické pozice. Zpočátku to byla nutnost, protože jsme si nemohli dovolit zaplatit zkušené vývojáře. Studenty jsme si postupně vychovávali a velká část z nich tu dodnes pracuje.

Asi máte hodně nízký věkový průměr.
Je to někde kolem 26 let. Máme ale i starší zaměstnance, než jsem já. (smích)

Ve firmě je nyní 137 zaměstnanců. Všichni pracují v Brně?
V České republice pracuje 112 zaměstnanců. Další máme na pobočkách v USA, Velké Británii a Austrálii.

Jak se dál chcete rozvíjet?
V posledních letech jsme rostli o desítky procent každý rok a chtěli bychom růst udržet. Máme k tomu dobré podmínky, protože i trh se stále rozvíjí. Příští rok budeme otevírat pobočku v Nizozemí.

Nečekáte, že se růst trhu s webovými stránkami zastaví? Někdy přece musí přijít strop.
Trh se pořád rozvíjí, dospívá, pořád se vyvíjí potřeby zákazníků. Ti už dnes nechtějí jen nové webové stránky, ale dívají se mnohem víc na to, co jim přinesou. Když máte e-shop, chcete, aby vám zajistil co nejvíc prodejů. Když máte firemní stránky, chcete, aby vám přinesly nové zákazníky. Už nestačí jen mít nějaký web.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.