Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rozpor v koalici: už zase kvůli nádraží

  20:30aktualizováno  20:30
Strana zelených dostala bolestný zásah. Rychlodráha, tedy na oko zachované nádraží v centru, nebude. Návrh shodili ze stolu koaliční partneři v čele s ČSSD.

Hlavní nádraží v Brně. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Pro zelené bylo nádraží v centru klíčovým tématem v roce 2006 při komunálních volbách a dostalo je až do vedení města. Rychlodráha pak byla náplastí, díky které si strana alespoň trochu zachovala tvář, když bylo jasné, že se nádraží musí odsunout.

Rána je teď, jen rok od budoucích voleb do městského zastupitelstva, znovu otevřená. - čtěte Radní nahlédli do studie rychlodráhy mezi starým o novým nádražím

"Nemohou s námi počítat"

To, že rychlodráha nebude, se definitivně potvrdilo na včerejší schůzce představitelů čtyř koaličních stran. "Pro ČSSD je nepřijatelná," konstatoval náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Původně zelení hrozili, že pokud taková situace nastane, odstoupí z koalice. Tím by rada ztratila nadpoloviční většinu v zastupitelstvu. Nakonec ale vybrali variantu "tichého odporu".

Ve vedení města zůstanou, ale při hlasování o odsunu nádraží se vždy zdrží. Podobně se zachoval Ander loni, když měl jako rozvojový náměstek připravovat odsun nádraží. Oznámil, že nemůže jít proti programovým hodnotám Strany zelených. A stejné to bude i nyní.

"Seznámili jsme naše koaliční partnery, že nemohou počítat za této situace s našimi hlasy pro jakékoli prosazování odsunu nádraží," prohlásil včera Ander. A dodal, že zelení budou prosazovat variantu nádraží v centru.- čtěte Vznik rychlodráhy nezpozdí stavbu nového nádraží, tvrdí zelení

Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) bylo však odmítnutí rychlodráhy nutné. "Projekt by posunul celý odsun nádraží o zhruba pět let a to by znemožnilo čerpání evropských peněz. Celkem osm miliard korun," uvedl Onderka, proč se ČSSD rozhodla pro čistě odsunuté nádraží.

Názor zelených budou sociální demokraté podle Onderky respektovat. "Budeme se snažit hledat kompromisy, co se týče dopravního řešení, ale rozhodně nechceme ohrozit přísun peněz do Brna," dodal.

Lidovci navrhli kratší tunel

Jedinou alternativu rychlodráhy, i když neúspěšně, představili včera lidovci. Jednalo se o zjednodušený návrh Severojižního diametru. Podzemní kolejová dráha by spojila tunelem pod Brnem železnici na jihu a na severu města.

Náklady na takovou stavbu by byly v řádu desítek miliard korun. Návrh lidovců počítal s tím, že by tunel začínal místo v jižním centru až u stávajícího nádraží. Nové nádraží v Brně ještě nemá platné územní rozhodnutí, podle investora (SŽDC) by ho mělo získat do konce tohoto roku.

Práce na projektu osobního nádraží stojí, protože se do něj zapracovává sedmipatrová komerční budova nad nástupišti.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Policie (ilustrační foto)
Polonahý muž utíkal po Brně s řetízkem, žena na něho křičela „zloděj“

Devatenáctiletý muž starší ženě v Brně přímo z krku ukradl řetízek. Polonahý pak se šperkem pobíhal u hlavního nádraží, kde ale zrovna hlídkovali policisté,...  celý článek

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.