Odborníci se shodují, že nadměrný počet dopravních omezení je nebezpečný, situace se stává nepřehlednou, a může dokonce zapříčinit dopravní nehody. Policisté už vyzvali města a obce, aby zbytečné značky odstranily.
Typickým příkladem je značka zákaz stání. Tento druh upozornění už by neměl být samozřejmostí. Řidiči si budou muset sami pohlídat, jestli mohou na vybraném místě parkovat, nebo ne.
"Jedná se o takzvané duplicitní značení. Příkladem je křižovatkový prostor nebo přechod pro chodce. Ze zákona vyplývá, že do pěti metrů od něj je zakázáno parkovat. Místo však bylo v minulosti doplněno ještě značkou zákaz stání. Právě tyto značky nyní zmizí," vysvětlil princip regulace značení vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko
Na podobném principu funguje i značení v jednosměrné ulici. Podle zákona musí řidiči parkovat tak, aby zbýval prostor 3,5 metru k průjezdu ulicí. Značka upozorňující na tento druh omezení má být také odstraněna.
"Je to, jako kdyby byly v obcích značky nařizující omezení rychlosti na 50 km/h. Samotné omezení už vychází ze zákona a není nutné ho opakovat," vysvětlil Bielko.
Vymění i poničené značky
Podle informací magistrátu se v Brně nejedná pouze o problém duplicitního značení. Město se dlouhodobě potýkalo i se špatným označením zastávek městské hromadné dopravy. Podle Bielka však již magistrát zajistil nápravu.
Součástí plánované regulace je i výměna pokřivených, pokreslených či jinak znehodnocených cedulí, které se vyskytují v brněnských ulicích.
Hlavním důvodem "prosekání lesa" dopravních značek je podle expertů nebezpečí spojené s nepřehledností a matoucím charakterem značení.
Nebezpečnost a nepřehlednost uvádí jako hlavní důvod regulace značení i mluvčí brněnské policie Pavel Šváb. "Velké množství dopravních značek odvádí pozornost řidičů, mohou pak přehlédnout informace, které jsou důležité," říká.
Problém jsou i billboardy
Na nebezpečí hustých lesů dopravních značek upozorňuje i Pavel Skládavý z Centra pro dopravní výzkum v Brně.
"Velké množství značek není nikdy dobré. Mozek vstřebá určité množství informací, ty důležité pak může lehce přehlédnout. Proto bojujeme i proti výskytu reklam podél silnic. Zvyšuje se totiž riziko, že billboardy odvedou pozornost řidiče špatným směrem," říká Skládavý. "Heslo prosekání lesa dopravních značek razí i sousední země. Česká republika je nyní následuje."