Šestnáct let trvalo, než vyjel první stroj na elektrický pohon. V roce 1900 ho zprovoznila Společnost brněnských elektrických pouličních drah, která je přímým předchůdcem dnešního Dopravního podniku města Brna.
O tři roky později už v ulicích jezdilo pět linek tramvají, které byly rozlišeny pomocí barev. Dnes je město "prošpikované" téměř 140 kilometry kolejí, ze dvou vozoven na ně každé ráno vyjede až 315 vozů. Od nejstarších typů T3, až po několik nejnovějších tramvají s designem Porsche. - Čtěte: Ze života "šalináře": Mávl jsem na kolegu a zastavil až na další zastávce...
Nejstarší "tramvaj" poháněly koně
Parní tramvaj ale není nejstarším typem hromadné dopravy v Brně. Ještě 15 let před ní, v roce 1869, začala cestující vozit koněspřežná dráha.
Šest vozů jezdilo po čtvrt hodině z dnešního Moravského náměstí k Semilassu do Králova Pole. "Hromadná doprava v Brně tak slaví 140 let výročí. Brno se tím řadí mezi evropská města s historicky nejstarší hromadnou dopravou," uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.
Dopravní podnik proto chystá několik akcí. Už příští týden začne v Galerii Vaňkovka výstava. V červnu pak do ulic vyjedou historické stroje. Ve stejný měsíc se zájemcům otevřou dveře ve vozovnách dopravního podniku a také v areálu Lodní dopravy. A 17. srpna, v den výročí, bude křest několika nových tramvají.
140. výročí MHD v brně14. - 31. 5. 2009 - Výstava v Galerii Vaňkovka 6. - 7. 6. 2009 - Jízdy historických vozidel 6. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu Pisárky 7. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu Husovice 27. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu lodní dopravy 18. 7. 2009 - Den otevřených dveří v podzemní měnírně Údolní 17. 8. 2009 - Den otevřených dveří na centrálním dispečinku a křest nových tramvají |