Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hevlín získal první památku, stoletou budovu zrušeného nádraží

  8:01aktualizováno  8:01
Obcím, které řadu měsíců marně bojovaly za zachování trati mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem, znovu svitla naděje. Koleje nemusí být rozebrány, projektu na oživení tamní lokálky teď může pomoci nová hevlínská památka - nádražní budova.

Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží na zrušené trati do Hrušovan nad Jevišovkou. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Přes sto let, co budova hevlínského nádraží stojí, neprošla razantnějšími proměnami. I proto Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě podal před rokem na ministerstvo kultury návrh na její zapsání na seznam kulturních památek.

Ministerstvo souhlasilo a nádražní budova v Hevlíně je památkou. "Je to pro nás velký přínos, protože tu žádné památky nemáme. Do budoucna můžeme v našich informačních materiálech lákat na takovou památku turisty," naznačil starosta obce Drahomír Nosek.

Zároveň připomněl, že je nyní třeba o kulturní památku náležitě pečovat. "Buď tedy budeme tlačit na Správu železniční a dopravní cesty, aby se starala tak, jak jí to ukládá zákon, nebo navrhneme bezúplatný převod na nás a budeme se o památku starat my. Tomu se nebráníme," dodal.

Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží  na zrušené trati do...
Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží  na zrušené trati do...

Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě a Hevlín s okolními obcemi mají teď navíc větší naději, že nedávno zrušená sedmikilometrová lokálka, na níž hevlínské nádraží stojí a jež vede přímo do Rakouska, nebude v budoucnu rozebrána.

Turistická drezína

Nádraží coby památka může být totiž dobrým odrazovým můstkem pro chystaný projekt. "Přišli jsme s nápadem, jak tuto trať zachovat v celku a zároveň nalézt smysluplné využití po dobu, než překonáme krizi a než se třeba v budoucnu trať znovu propojí s Rakouskem. Projekt spočívá ve zřízení takzvané turistické drezíny, který mimo jiné funguje asi třicet kilometrů jižně u našich rakouských sousedů, mezi dolnorakouskými Asparmem a Ernstbrunnem," přiblížil místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl.

Zájemci o atrakci by tak například přijeli na nádraží do Hrušovan nad Jevišovkou, tam by i s koly nasedli na drezínu a vyrazili by po kolejích. "Dva na drezíně šlapou, dva jen tak sedí. A jedou po trati a vychutnávají si okolní krajinu. V Rakousku je to velká atrakce," míní Kacetl. Z Hevlína by pak turisté už jen nasedli na kola a po cyklostezkách vyrazili směrem na Znojmo nebo do Rakouska.

Obce a spolek teď musí přesvědčit stát, aby bezúplatně trať na tamní obce převedl. Pak budou moci zažádat o dotaci na svůj projekt.

Ministerstvo dopravy zahájilo rušení málo využívaných regionálních tratí předloni v říjnu. Pár kilometrů dlouhá trať mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem přitom fungovala bezmála 140 let a zájem o její zachování měli v posledních letech i Rakušané.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Vizualizace lázní, které chtějí Číňané postavit v Pasohlávkách.
Další potíže kolem čínských lázní. O místo zřejmě přijde vlivný politik

Kvůli čínským lázním v Pasohlávkách je pod tlakem vysoký jihomoravský politik – Václav Božek z ČSSD, šéf poradců hejtmana a bývalý náměstek. Hlavu koaličního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.