Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží  na zrušené trati do...

Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží na zrušené trati do Hrušovan nad Jevišovkou. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Hevlín získal první památku, stoletou budovu zrušeného nádraží

  • 5
Obcím, které řadu měsíců marně bojovaly za zachování trati mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem, znovu svitla naděje. Koleje nemusí být rozebrány, projektu na oživení tamní lokálky teď může pomoci nová hevlínská památka - nádražní budova.

Přes sto let, co budova hevlínského nádraží stojí, neprošla razantnějšími proměnami. I proto Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě podal před rokem na ministerstvo kultury návrh na její zapsání na seznam kulturních památek.

Ministerstvo souhlasilo a nádražní budova v Hevlíně je památkou. "Je to pro nás velký přínos, protože tu žádné památky nemáme. Do budoucna můžeme v našich informačních materiálech lákat na takovou památku turisty," naznačil starosta obce Drahomír Nosek.

Zároveň připomněl, že je nyní třeba o kulturní památku náležitě pečovat. "Buď tedy budeme tlačit na Správu železniční a dopravní cesty, aby se starala tak, jak jí to ukládá zákon, nebo navrhneme bezúplatný převod na nás a budeme se o památku starat my. Tomu se nebráníme," dodal.

Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží na zrušené trati do...
Místostarosta obce Hevlín Jiří Dohnal před budovou nádraží na zrušené trati do...

Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě a Hevlín s okolními obcemi mají teď navíc větší naději, že nedávno zrušená sedmikilometrová lokálka, na níž hevlínské nádraží stojí a jež vede přímo do Rakouska, nebude v budoucnu rozebrána.

Turistická drezína

Nádraží coby památka může být totiž dobrým odrazovým můstkem pro chystaný projekt. "Přišli jsme s nápadem, jak tuto trať zachovat v celku a zároveň nalézt smysluplné využití po dobu, než překonáme krizi a než se třeba v budoucnu trať znovu propojí s Rakouskem. Projekt spočívá ve zřízení takzvané turistické drezíny, který mimo jiné funguje asi třicet kilometrů jižně u našich rakouských sousedů, mezi dolnorakouskými Asparmem a Ernstbrunnem," přiblížil místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl.

Zájemci o atrakci by tak například přijeli na nádraží do Hrušovan nad Jevišovkou, tam by i s koly nasedli na drezínu a vyrazili by po kolejích. "Dva na drezíně šlapou, dva jen tak sedí. A jedou po trati a vychutnávají si okolní krajinu. V Rakousku je to velká atrakce," míní Kacetl. Z Hevlína by pak turisté už jen nasedli na kola a po cyklostezkách vyrazili směrem na Znojmo nebo do Rakouska.

Obce a spolek teď musí přesvědčit stát, aby bezúplatně trať na tamní obce převedl. Pak budou moci zažádat o dotaci na svůj projekt.

Ministerstvo dopravy zahájilo rušení málo využívaných regionálních tratí předloni v říjnu. Pár kilometrů dlouhá trať mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem přitom fungovala bezmála 140 let a zájem o její zachování měli v posledních letech i Rakušané.