Přes sto let, co budova hevlínského nádraží stojí, neprošla razantnějšími proměnami. I proto Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě podal před rokem na ministerstvo kultury návrh na její zapsání na seznam kulturních památek.
Ministerstvo souhlasilo a nádražní budova v Hevlíně je památkou. "Je to pro nás velký přínos, protože tu žádné památky nemáme. Do budoucna můžeme v našich informačních materiálech lákat na takovou památku turisty," naznačil starosta obce Drahomír Nosek.
Zároveň připomněl, že je nyní třeba o kulturní památku náležitě pečovat. "Buď tedy budeme tlačit na Správu železniční a dopravní cesty, aby se starala tak, jak jí to ukládá zákon, nebo navrhneme bezúplatný převod na nás a budeme se o památku starat my. Tomu se nebráníme," dodal.
Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě a Hevlín s okolními obcemi mají teď navíc větší naději, že nedávno zrušená sedmikilometrová lokálka, na níž hevlínské nádraží stojí a jež vede přímo do Rakouska, nebude v budoucnu rozebrána.
Turistická drezína
Nádraží coby památka může být totiž dobrým odrazovým můstkem pro chystaný projekt. "Přišli jsme s nápadem, jak tuto trať zachovat v celku a zároveň nalézt smysluplné využití po dobu, než překonáme krizi a než se třeba v budoucnu trať znovu propojí s Rakouskem. Projekt spočívá ve zřízení takzvané turistické drezíny, který mimo jiné funguje asi třicet kilometrů jižně u našich rakouských sousedů, mezi dolnorakouskými Asparmem a Ernstbrunnem," přiblížil místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl.
Zájemci o atrakci by tak například přijeli na nádraží do Hrušovan nad Jevišovkou, tam by i s koly nasedli na drezínu a vyrazili by po kolejích. "Dva na drezíně šlapou, dva jen tak sedí. A jedou po trati a vychutnávají si okolní krajinu. V Rakousku je to velká atrakce," míní Kacetl. Z Hevlína by pak turisté už jen nasedli na kola a po cyklostezkách vyrazili směrem na Znojmo nebo do Rakouska.
Obce a spolek teď musí přesvědčit stát, aby bezúplatně trať na tamní obce převedl. Pak budou moci zažádat o dotaci na svůj projekt.
Ministerstvo dopravy zahájilo rušení málo využívaných regionálních tratí předloni v říjnu. Pár kilometrů dlouhá trať mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem přitom fungovala bezmála 140 let a zájem o její zachování měli v posledních letech i Rakušané.