Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brňané se dělí o auta, každý den tak mohou jezdit v jiném voze

  8:28aktualizováno  8:28
Sdílení auta více lidmi neboli car-sharing je v zahraničí celkem běžné. V tuzemsku však takový projekt funguje zatím jen v Brně. Řidiči, kteří nepotřebují auto denně, mohou ušetřit až několik tisíc ročně.
V Brně několik let funguje takzvaný car-sharing neboli sílení aut více lidmi (ilustrační snímek)

V Brně několik let funguje takzvaný car-sharing neboli sílení aut více lidmi (ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Devatenáctiletý Pavel Pančocha vlastní auto nemá. Přesto může sednout za volant, kdykoliv chce. A to díky službě car-sharing.

Co je car-sharing

Car-sharing je sdílení auta více lidmi.

Vůz vlastní většinou sdružení či firma. Lidé do systému mají přístup za registrační poplatek a pak platí podle toho, kolik ujedou kilometrů.

Jediným provozovatelem systému v Česku je brněnské sdružení Autonapůl, které sdílí po Brně 12 vozů. Auta si řidiči zamlouvají přes registrační systém na webu, klíče si předají osobně.

Za pár dní se na službu mohou těšit i v Liberci. Společnost jedná také o rozšíření do Prahy a dalších měst.

"Pro mě jako pro studenta to je výhodné, v rodině auto nemáme. Kdybych si koupil vlastní, musel bych se o něj starat. Takhle si můžu kdykoliv zajezdit se slušným autem a finančně to vyjde nastejno," pochvaluje si Pančocha, který služby využívá několikrát měsíčně.

Zatímco v zahraničí a především v Německu se o car-sharing starají specializované firmy, v Česku projekt sdílení aut více majiteli provozuje jihomoravské sdružení Autonapůl.

"Původně jsme experimentovali ve Křtinách v Moravském krasu, kde jsme si auta půjčovali vzájemně. Před pár lety jsme se ale přesunuli i do Brna a stala se z nás taková malá firma," vysvětlil předseda družstva Autonapůl Stanislav Kutáček.

V současnosti sdílí auta po Brně a blízkém okolí přes sedmdesát řidičů. O chod sdružení, stav vozů a účetnictví se stará několik nadšenců. Jedním z nich je právě Pavel Pančocha. "Auta mě baví, dělám to jako koníčka, za svou práci dostanu jen symbolické peníze," podotýká Pančocha.

Auto si zarezervují po internetu, pak už jen vyzvednou klíče

Systém funguje velmi jednoduše. Po složení vratné kauce pět tisíc korun získá řidič přístup k flotile vozů. "Dále platí měsíčně stovku, abychom se vyvarovali mrtvých duší v systému, které auta nevyužívají. Potom už jen řidič platí za ujeté kilometry a hodiny rezervace," přibližuje šéf sdružení Kutáček.

Ceny se pohybují zhruba mezi pěti až sedmi korunami za ujetý kilometr. Záleží podle typu auta, které si řidič vybere. "Vozidla nakupujeme podle potřeb našich zákazníků. Máme širokou nabídku od felicie, octavie až po kombíky a dvě auta Kia Ceed," vyjmenoval vozový park Kutáček.

Auta si řidiči mohou zamluvit přes rezervační systém. "Rezervace trvá pár minut. Přes týden jsou k dispozici skoro všechna auta, jen na víkend je potřeba si zamluvit auto několik dní dopředu," říká Pančocha.

Auta v Brně už přes rok sdílí i čtyřiadvacetiletý grafik Petr Šulc. "Ušetří mi to spoustu starostí a taky peněz," tvrdí Šulc, který ročně najezdí okolo tří tisíc kilometrů. Služba je finančně výhodná právě pro řidiče, kteří za rok nenajezdí víc než deset tisíc kilometrů.

Auta parkují na neplacených veřejných místech poblíž bydliště posledního uživatele. S tím si musí další řidič v řadě také předat klíče. "Občas je složité si zvykat na jiná auta. Při tankování se několikrát ujišťuju, že v ruce držím správnou pistoli, abych netankoval naftu do benzinu nebo naopak," dodává s úsměvem grafik.

Car-sharing podporuje i ministerstvo

Sdílení aut podle jeho příznivců může také částečně vyřešit problémy s parkováním ve městech.

"Car-sharing je koncept, který může zefektivnit individuální dopravu. Budeme podporovat vytvoření speciálních parkovacích míst pro tyto vozy," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy, které před několika dny zahrnulo car-sharing do svých strategických plánů.

O sdílení aut diskutují i brněnští radní. "Brno ho podporuje. Tento projekt zpracujeme i v připravovaném dokumentu Strategie parkování. Se všemi společnostmi jsme připraveni jednat," potvrdil mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.