Proč vlastně nástěnná kresba některé odborníky tolik pobuřuje?
Na návrhu restaurátora a sochaře Michala Blažka, kterého pověřil architekt přestavby Petr Hrůša, je zobrazena několik metrů vysoká nahá lidská postava.
Ta má odkazovat na renesanční ideál proporcí člověka. Pod postavou je latinský nápis "devotio moderna", což znamená současná zbožnost.
Právě propojení renesančních a křesťanských prvků na fasádě stavby, která byla v 50. letech přestavěna ve funkcionalistickém stylu, se nelíbí části odborné veřejnosti.
"Zaprvé jsem zastánce toho, aby fasáda zůstala čistá. Umění se bude vystavovat uvnitř, a ne zvenku. A zadruhé nesouhlasím s obsahem sgrafita," vysvětloval ředitel Domu umění města Brna Rostislav Koryčánek.
Lidová tvořivost
Jak Koryčánek uvedl, chtějí v domě umění vystavovat hlavně současné výtvarné umění a narážka na křesťanskou tradici proto není zrovna nejšťastnější. Podle internetového webu o výtvarném umění artalk.cz navíc Blažkův návrh spíš než klasické ideály připomíná "lidovou tvořivost konce 19. století provedenou v duchu socialistického realismu".
Proti případnému zákazu sgrafita se rázně staví architekt Petr Hrůša, jehož projekt na rekonstrukci ve výběrovém řízení, které vedl magistrát, vyhrál.
"Návrh byl schválený se vším všudy, takže i se sgrafitem. Skupině okolo pana Koryčánka se teď ale znelíbilo a snaží se mu zabránit," řekl Hrůša.
Podle něho je Blažkův návrh zcela v pořádku. "Jestli to nakonec zakážou, tak je to cenzura," zakončil Hrůša.
Do sporu se nyní rozhodlo zasáhnout město, které je investorem přestavby. Na dnešek pozval náměstek primátora Daniel Rychnovský obě strany ke společnému setkání, kde svá stanoviska můžou přednést. Koryčánek i Hrůša MF DNES potvrdili, že přijdou a budou trvat na svém.
Původní secesní budova domu umění změnila vzhled poprvé v padesátých letech. Ve funkcionalistickém stylu ji tehdy přestavěli podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse. Od začátku roku 2008 probíhá další rekonstrukce.