Vozítka Segway používá například městská policie v Olomouci, ve Znojmě se však neosvědčila.

Vozítka Segway používá například městská policie v Olomouci, ve Znojmě se však neosvědčila. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Segwaye se pro znojemské strážníky nehodily, město je prodá za pakatel

  • 23
V roce 2008 koupila znojemská radnice pro strážníky tři vozítka segway za téměř 800 tisíc korun. Nyní je chtějí radní prodat: Zjistilo se, že jsou nevhodná do kopcovitého terénu města. A se slevou, za 66 tisíc.

Tři chodníková vozítka segway, na kterých se proháněli strážníci, zmizela z ulic Znojma. Podle vedení radnice nevyhovují profilu a terénu města.

"Praxe ukázala, že nekorespondují s požadavky, které jsou kladeny na mobilitu strážníků. Úzké chodníky a táhlá stoupání se pro jejich využití neosvědčily," zdůvodňuje mluvčí znojemské radnice Zuzana Pastrňáková.

Podle ní jsou vozítka ekonomicky velmi náročná na provoz a nutné investice do nových akumulátorů by se vyšplhaly ke skoro dvěma stům tisícům korun.

Radní tedy odsouhlasili jejich prodej. Jediným zájemcem je firma Inex invest, která nabídla celkovou cenu 66 666 korun. Záměr prodeje visel na úřední desce a městská policie o něm informovala na různých bazarových serverech.

"Evidovali jsme hodně zájemců, nicméně po zjištění finanční náročnosti oprav, respektive nutných investic, jejich zájem opadl. Jen například pojištění jednoho vozítka stojí přes jedenáct tisíc korun," dodala mluvčí radnice. Za segwaye přitom Znojmo v roce 2008 zaplatilo 783 tisíc korun.

"Prodejní cena mě zaráží. Nechápu ani argument ekonomické náročnosti na provoz, když fungují na elektriku," diví se bývalý starosta Znojma Petr Nezveda (ODS), za jehož éry město vozítka nakoupilo. Během svého působení v úřadu nezaznamenal žádné výtky z řad strážníků.

Podle něj byli policisté naopak rychlejší, mobilnější a flexibilnější. "Je řada míst, kam se hodí, třeba městský park nebo přímětické sídliště. Zkrátka – kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Před časem byla zrušena jednotka operativního zásahu strážníků, teď segwaye. Za chvíli to bude jako za předchozího starosty Pavla Balíka, strážníci budou sloužit jen k nazouvání a sundávání botiček," myslí si Nezveda.

Radnice je mohla využít jako turistickou atrakci

Podobně mluví i opoziční politik Pavel Kovařík (ODS). "Nízká prodejní cena je opravdu do očí bijící. Podle mě je velká chyba se vozítek za takovou směšnou cenu zbavovat. Pokud strážníkům nevyhovují, může je radnice využít například jako turistickou atrakci, což je běžná praxe v mnoha jiných městech," přemýšlí.

Argument, že jsou vozítka nepoužitelná v kopcovitém terénu Znojma, považuje za absurdní.

"Když dlouhodobě sleduji kroky znojemské radnice, říkám si, jestli jejich skutečnou vizí pro město není místo rozvoje spíše rozprodej městského majetku. Skoro to na mě dělá dojem, že si z nás radnice dělá legraci," dodal.

V dubnu 2008 přitom strážníci testovali nová vozítka s velkou pompou. "Využívají je nejen v denních službách, ale i v nočních hodinách. Strážníci se dostanou i do ulic, kam by při obyčejné pěší pochůzce nestihli dojít. Spoustu ulic kontrolují díky vozítku opakovaně," pochvaloval si tehdejší ředitel městské policie Petr Kolouch.

I když lidé mohli vidět strážníky na vozítkách v Praze nebo v Brně, šlo jen o testování a v té době bylo Znojmo prvním městem republiky, kde byly segwaye zařazeny do přímého výkonu služby.